fbpx

5 stappen om uw strategische marketingplanningsproces te verbeteren

Een strategisch marketingplanningsproces is uitermate belangrijk voor bedrijven die huidige en potentiële klanten op een zinvolle manier willen bereiken. Er is een steeds groter aantal digitale kanalen en marketingtechnologieën beschikbaar. Deze omnichannel-mogelijkheid vraagt ​​om processen die kunnen worden gecontroleerd en aangepast om bij te blijven als de voorkeuren van klanten veranderen en evolueren. Wanneer uw processen strategisch, georganiseerd en flexibel zijn, kunt u de behoeften van consumenten monitoren en erop reageren.

Dit soort reactievermogen zal klanten in verrukking brengen en de sterkte van uw merk verbeteren. Volg deze 5 stappen om uw strategische marketingplanningsproces te verbeteren en te begrijpen hoe u beter met uw publiek kunt communiceren.

# 1 Onderzoek de doelgroep

Voer marktonderzoek uit om u te helpen uw doelgroep te begrijpen en te begrijpen wat voor hen belangrijk is. Verdeel uw marktsegmenten om inzicht te krijgen in de verschillende persona’s en de kanalen waar ze uw merk het meest waarschijnlijk zullen gebruiken en betrokken zullen zijn. Hoewel je misschien al een intern standpunt hebt over wat je denkt dat je klanten willen en welke kanalen ze actief gebruiken, is het meestal bevooroordeeld en geeft het misschien niet het volledige verhaal weer.

U kunt enquêtes versturen, telefoneren, onderzoeksgroepen hosten of andere manieren bepalen om feedback en informatie over uw doelgroep te krijgen. Het is het beste als u informatie kunt verzamelen van zowel huidige klanten als consumenten die u probeert te bereiken en die zich in uw doelmarkt bevinden.

# 2 Focus op meetbare doelen

Nadat je je doelgroep hebt onderzocht, is het tijd om gerichte, haalbare doelen te stellen. Om te begrijpen of u over het juiste marketingproces beschikt, moet u duidelijk gedefinieerde doelen hebben die kunnen worden gemeten. Marketingtechnologieën die uw doelen helpen ondersteunen, hebben analyses die uitleggen hoe uw marketingprocessen werken en of uw campagnes effectief zijn.

Als u bijvoorbeeld een digitale workflowtool gebruikt, moet deze de mogelijkheid hebben om de stappen in de workflows te volgen om knelpunten te identificeren en aan te passen en processen te verbeteren. Als u een Digital Asset Management (DAM) -systeem heeft, zou u in staat moeten zijn om geld te verdienen met de waarde van uw afbeeldingen op basis van distributienummers en het bijhouden van hoe vaak activa binnen het bedrijf worden hergebruikt.

# 3 Evalueer en versterk uw aanwezigheid

Nadat u uw doelmarkt grondig heeft onderzocht en u heeft gefocust op meetbare doelen, moet u uw omnichannel-aanwezigheid onderzoeken. Uw omnichannel-aanwezigheid bepaalt hoe goed uw merk wordt waargenomen via verschillende kanalen en door de stadia van de reis van de koper, inclusief interacties voor en nadat een aankoop is gedaan. De manier waarop u een omnichannel-marketingstrategie uitvoert, helpt uw ​​product of dienst aantrekkelijk te maken voor potentiële kopers en zorgt ervoor dat ze op het juiste moment aan de juiste inhoud worden blootgesteld.

Op basis van de bevindingen van uw doelgroeponderzoek, kunnen er nieuwe kanalen zijn om uw merk te promoten. Een onderdeel van uw marketingstrategie kan het testen van nieuwe kanalen zijn om te zien of ze een effectieve manier zijn om uw publiek te bereiken. Om uw aanwezigheid op het gebied van omnichannelmarketing te analyseren, zijn er verschillende zaken waarmee u rekening moet houden.

WHO. Wie zijn je doelpersonages? Als je stap 1 hebt gevolgd, zou je dit goed moeten begrijpen en je bevindingen moeten informatie bevatten voor de rest van de omnichannel marketinginzichten. Wat Houd altijd je doel voorop. Wat probeer je te bereiken terwijl je de belangrijke aspecten van je omnichannel-aanwezigheid ontdekt? Wat is de boodschap die u wilt delen met uw doelpersonages?

Waar. Waar hebben mensen interactie met uw merk, zijn ze op zoek naar meer informatie of zijn ze klaar om een ​​aankoop te doen? Dit kunnen vaak meerdere kanalen tegelijk zijn, zoals een app, een fysieke winkelplank, een beoordelingssite, enz. Je wilt ook weten waar ze naartoe gaan nadat ze een aankoop hebben gedaan en hoe dit hun volgende aankoop beïnvloedt.

Wanneer. Breng de cruciale punten van de reis van de koper in kaart om te begrijpen wanneer mensen voor het eerst met uw merk worden geconfronteerd, wanneer mensen hun aankoopbeslissing nemen, wanneer ze kopen en wanneer ze opnieuw kopen.

Waarom. Onderzoek waarom mensen uw merk verkiezen boven alternatieven. Gebruik dit inzicht om de berichtgeving van uw omnichannel-marketingcampagne te helpen definiëren.

# 4 Documenteer uw marketingproces

Nadat u het plan heeft opgesteld op basis van het publiek en uw doelen, is de volgende stap het documenteren van uw marketingproces. Er zijn een paar specifieke redenen waarom u uw processen zou moeten laten documenteren.

Aanpassingsvermogen. Het punt van een gedocumenteerd plan is niet dat elke stap perfect wordt gevolgd, maar dat u het doel van elke stap begrijpt en waar nodig kunt aanpassen op basis van prestaties en omstandigheden.

Samenwerking. Met een gedocumenteerd en gedeeld proces begrijpt elke betrokken persoon het doel, hun rol en de impact die ze hebben op het marketingproces.

Consistentie. Door middel van centrale documentatie zullen uw multifunctionele afdelingen op dezelfde pagina staan ​​over wie uw doelgroep is, hoe u ze gaat bereiken en hoe u succes kunt meten. Omdat iedereen op één lijn is, is de kans groter dat inhoud en campagnes consistent zijn.

Een gepland strategisch marketingproces helpt u te begrijpen hoe u uw plan kunt ontwikkelen en de middelen te bepalen die nodig zijn om uw plan uit te voeren. Als je eenmaal een marketingplan hebt gemaakt, heb je een benchmark voor het aanpassen van het plan op basis van trends, prestaties, doelwijzigingen of marketingbudgetten.

# 5 Denk op de lange termijn

Terwijl u een strategisch marketingplanningsproces opstelt, begint u een digitaal ecosysteem te ontwikkelen dat bestaat uit marketingtechnologieën, ook wel bekend als een stapel marketingtechnologie. Houd bij het ontwikkelen van deze verzameling technologieën om uw marketinginspanningen te beheren, verbeteren en bevorderen, rekening met uw huidige en gewenste niveau van digitale volwassenheid.

De digitale systemen die u in uw marketingtechnologie-stack opneemt, moeten zo zijn ontworpen dat ze passen bij uw strategische marketingproces en passen bij het groeiplan van uw bedrijf. Stel bij het bepalen van leveranciers voor elk systeem vragen op basis van hoe de software of hardware kan meegroeien met uw bedrijf, terwijl u verbinding maakt met andere sleuteltechnologieën in uw stack.

Scroll naar top