Gebruik maken van Facebook advertenties

Verken de kansen van sociale media voor uw bedrijf met de kosteloze Quickscan.

Wat kun je verwachten?

Waarom elk bedrijf baat heeft met Facebook advertising

Facebook adverteren is een uiterst doeltreffende methode om je doelgroep online te bereiken. Met een goed opgezette Facebook-advertentiecampagne kun je hen op diverse manieren benaderen. Denk aan leadadvertentiecampagnes, campagnes om je bereik te vergroten, remarketing via Facebook of retargeting via Facebook. De mogelijkheden binnen Facebook en social media zijn eindeloos. Door Facebook-advertenties op een strategische manier in je marketingstrategie te integreren, kun je je online aanwezigheid vergroten. Elk bedrijf kan groeien met behulp van social media. Bereik je doelgroep op een gerichte manier door Facebook-advertenties in te zetten.

In 3 simpele stappen helpen wij je verder

Stap 1. Telefonische inventarisatie

Ieder bedrijf profiteert van Facebook-advertenties, of je nu een B2B- of B2C-bedrijf bent. Met onze gratis Quickscan analyseren we jouw huidige inzet op social media. Wat doe je momenteel met Facebook en ‘zusje’ Instagram? Ben je al begonnen met adverteren op Facebook of ben je juist op zoek naar die eerste stap? Marketing is maatwerk, en dat geldt ook voor onze Quickscan. Wat jouw concurrenten doen op social media, betekent niet automatisch dat het ook voor jouw bedrijf werkt. Tijdens het telefonische inventarisatiegesprek stellen wij jou alle vragen om te bepalen of Facebook-advertising een effectief marketingmiddel voor jou is. Uiteraard is er ook alle ruimte voor jou om vragen aan ons te stellen.

Stap 2. De Quickscan wordt uitgevoerd

Voor het uitvoeren van een Quickscan op maat, vragen we je om toegang te verlenen tot je Facebook (advertentie)kanaal. Dit kan worden gedaan door ons account te koppelen. Op deze manier behoud je je eigen inloggegevens en blijf je uiteraard de eigenaar. Vervolgens controleren we of alles correct is ingesteld met betrekking tot je doelgroep, targeting, advertentie-indeling en of je de juiste metingen uitvoert met je Facebook pixel. We zullen uiteraard niets wijzigen aan je huidige campagnes, we analyseren enkel wat je momenteel doet en identificeren mogelijke verbeterpunten of kansen. Over het algemeen duurt het drie tot vijf werkdagen voordat de Quickscan is voltooid.

Stap 3. Bespreken van de Facebook Quickscan

De Facebook Quickscan is voltooid. En nu? We willen graag met je praten over je kansen en verbeterpunten. Onze sales consultant zal contact met je opnemen. Dit kan telefonisch of indien gewenst op locatie. Tijdens deze (online) bijeenkomst geven we je niet alleen inzichten, maar willen we ook graag een plan van aanpak met je bespreken. Inzicht is belangrijk, maar de opvolging daarna is nog belangrijker. We helpen je graag daarbij. Welke aanpassingen kun je maken om meer succes te behalen met Facebook? Hoe kun je je Facebook-advertentiecampagnes beter structureren? We bieden niet alleen richtlijnen, maar gaan direct aan de slag. En we zetten dit graag voor je om in een passend voorstel.

FAQ

Ben je geïnteresseerd in het verkennen van de mogelijkheden van adverteren op social media, met name op Facebook? We hebben een verzameling van de meest gestelde vragen voor je samengesteld. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder!

Facebook is een populair sociaal netwerk waar dagelijks 7,6 miljoen Nederlanders actief zijn. Het biedt de mogelijkheid om sociaal contact te hebben en te onderhouden met vrienden, familie en bedrijven. Wereldwijd blijft Facebook het meest gebruikte social media platform.

Facebook adverteren houdt in dat je advertenties plaatst op het socialemediaplatform. Het plaatsen van een advertentie op Facebook is een van de meest gebruikte vormen van online adverteren. Binnen Facebook kun je kiezen uit diverse doelstellingen voor jouw advertentiecampagne. Je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor;

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversies

Er zijn verschillende kanalen beschikbaar om je content onder de aandacht te brengen, naast Facebook adverteren. Je kunt ook gebruik maken van social media adverteren op Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om jouw content te verspreiden.

Het adverteren op Facebook is goedkoper dan adverteren op zoekmachines. De kosten van jouw campagne zijn afhankelijk van de doelgroep die je kiest en de duur van je campagne. Bij het adverteren op Facebook kun je kiezen voor een ‘looptijdbudget’ of een dagbudget. Facebook zal nooit meer kosten in rekening brengen dan jij aangeeft!

Waarom de Quickscan de ideale start is!

Veel ondernemingen merken dat de kosten voor adverteren via Google Ads toenemen, terwijl de resultaten afnemen. Hierdoor kiezen steeds meer bedrijven ervoor om uit te wijken naar social media. Dit is een verstandige keuze, maar ook op social media kunnen de kosten snel oplopen. Zorg er daarom voor dat je jouw advertenties op een effectieve manier inzet. De Quickscan toont aan waar er nog mogelijkheden en verbeterpunten liggen op het gebied van social media.

  • Is mijn huidige Facebook campagne optimaal: hogere omzet tegen lagere kosten?
  • Is mijn onderneming geschikt voor adverteren op Facebook?
  • Hoe kan ik mijn producten of diensten effectief promoten via social media?
  • Maakt Facebook deel uit van mijn marketingmix of kan dit verbeterd worden?
  • Hoe kan ik meer winst genereren via social media?
  • Hoe kan ik het bereik en de impact vergroten op Facebook?
  • Klopt mijn onderbuikgevoel over mijn huidige social mediabureau? Voeren zij werkelijk uit wat ze beloven?

Start met Facebook advertenties

Facebook is een van de vele sociale netwerken ter wereld. Op Facebook kun je verbindingen maken met vrienden, familie en bedrijven volgen. Adverteren op Facebook betekent dat je zichtbaar wordt met je advertenties op dit sociale netwerk. In Nederland zijn er meer dan 10,1 miljoen Facebook-gebruikers. Met zo’n groot aantal gebruikers is de kans zeer groot dat ook jouw doelgroep aanwezig is op Facebook. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven de kracht van social media marketing en Facebook-advertenties ontdekken. Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven.

Het wordt steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken zonder gebruik te maken van Facebook-advertenties. Gebruikers liken namelijk veel bedrijven, maken deel uit van verschillende groepen en hebben gemiddeld meer dan 300 vrienden die vaak ook veel updates delen. Daarom laat Facebook niet al jouw updates zien aan je doelgroep.

Gemiddeld ziet minder dan 10% van de mensen die je pagina liken je gedeelde update. Dus hoe meer likes je hebt, hoe groter je bereik, maar je mist nog steeds meer dan 90% van je pagina-likers en dus je doelgroep. Bovendien bereik je weinig anderen dan je huidige likers, terwijl je juist op zoek bent naar nieuwe groepen binnen je doelgroep.

Hoe werkt Facebook advertising?

Een van de meest populaire vormen van online adverteren is het plaatsen van een advertentie op Facebook. In tegenstelling tot zoekmachine adverteren, komen de advertenties op het social media platform niet vast bovenaan te staan. Binnen Facebook worden advertenties op verschillende plekken weergegeven.

Vanuit jouw Facebook bedrijfspagina heb je verschillende mogelijkheden om een update te sponsoren en reclame te maken voor jouw product of dienst. Je kunt kiezen voor specifieke plaatsingen.

  • Overzichten & verhalen
  • Expres artikelen & de rechterkolom
  • In-stream video’s & voorgestelde video’s
  • Marketplace

Bovendien heb je ook de mogelijkheid om te adverteren op Instagram via Facebook, omdat beide platforms eigendom zijn van Mark Zuckerberg. Het is echter belangrijk om te onthouden dat hoe meer plaatsingen je kiest, hoe hoger de advertentiekosten op Facebook kunnen zijn.

Aangezien je zichtbaar bent op verschillende plaatsen op het platform, betaal je voor elke klik op je advertentie. Het is dus essentieel om goed na te denken over waar je jouw advertentie plaatst op Facebook, zodat je investering altijd rendabel is!

De kracht van gerichte doelgroep segmentatie

De targeting is de kracht van Facebook adverteren. Bij Google Ads campagnes kun je kiezen uit diverse doelgroepen. Ook bij Facebook advertenties is er een duidelijke segmentatie van de doelgroep. Binnen het adverteren op Facebook kun je de targeting instellen op basis van locaties, leeftijd, geslacht, talen en connecties. Met connecties worden de verbindingen met je pagina’s, apps of evenementen bedoeld.

Bovendien is het mogelijk om gebruik te maken van aangepaste doelgroepen binnen het social media platform. Hierbij kun je denken aan bezoekers van jouw website die je kunt identificeren aan de hand van de Facebook pixel, doelgroepen met specifieke functies, interesses, enzovoort.

Dankzij deze nauwkeurige targetingmogelijkheden kun je Facebook-advertenties zeer gericht inzetten, waardoor het een van de meest effectieve vormen van adverteren is. Dit geldt niet alleen voor B2C-bedrijven die producten willen verkopen, maar ook voor B2B-bedrijven die profiteren van de voordelen van Facebook-adverteren.

Binnen Facebook adverteren kun je kiezen uit elf diverse doelstellingen die je kunt gebruiken.

  1. Merkbekendheid
  2. Bereik
  3. Verkeer
  4. Betrokkenheid
  5. Appinstallaties
  6. Videoweergaven
  7. Leads genereren
  8. Chatberichten
  9. Conversies
  10. Verkopen uit catalogus (alleen voor B2C)
  11. Winkelverkeer (alleen voor B2C)

Lookalike audiences inzetten voor jouw campagne

Lookalike Audiences zijn doelgroepen die je door Facebook kunt laten aanmaken, gebaseerd op vergelijking. De technologie van Facebook zoekt – op basis van jouw input – naar een nieuwe doelgroep die lijkt op jouw beste klanten. Je kunt bijvoorbeeld een lijst van je meest gewaardeerde klanten vanuit jouw CRM platform in Facebook uploaden en de technologie gaat op zoek naar vergelijkbare gebruikers op basis van hun verzamelde data.

Veel gebruikers loggen echter met hun privé e-mailadres in op Facebook, maar staan in het CRM met een zakelijk e-mailadres. Dat betekent dat jouw doelgroep niet gematcht kan worden, omdat de zakelijke e-mailadressen niet te vinden zijn.

Het is daarom aan te raden om altijd een lookalike audience te maken van jouw Facebook pixel, die gebaseerd is op jouw websitebezoekers. Op die manier kun je potentiële doelgroepen vinden op basis van de gegevens en gedragingen van je huidige websitebezoekers. Zo benader je de meest geschikte doelgroep op basis van de bezoekers die je al hebt.

Facebook remarketing of Facebook retargeting

Door het plaatsen van een advertentie op Facebook kun je een specifieke doelgroep bereiken. Een bepaald percentage van de mensen die je doelgroep bereikt, klikt vervolgens door naar jouw website. Van deze bezoekers doet weer een klein percentage een aankoop of vraagt om contact op jouw website. En wat doe je met de mensen die jouw website verlaten zonder iets te kopen? Die geen contact met je bedrijf opnemen? Laat je hen gewoon gaan? Dit geldt overigens voor bezoekers uit alle kanalen!

Door te starten met een Facebook remarketing campagne kun je deze mensen opnieuw benaderen met een aangepaste doelgroep – gebaseerd op informatie uit jouw Facebook pixel. Het adverteren op Facebook met Facebook retargeting (of Facebook remarketing) van je doelgroep kan leiden tot een aanzienlijke toename in het aantal leads, klanten en omzet dat je genereert via digitale marketing. Vooral wanneer je remarketing combineert met bijvoorbeeld dynamische remarketing via Google Ads.

Zorg er daarom altijd voor dat je jouw Facebook advertentiecampagnes meetbaar maakt door de Facebook pixel correct te integreren op jouw website. Niet alleen gebruik je de pixel van het sociale medium om opnieuw contact op te nemen met je doelgroep, maar je gebruikt het ook om te achterhalen waar jouw nieuwe klanten vandaan komen.

Met remarketing via Facebook kun je hen opnieuw benaderen met een gepersonaliseerde boodschap. Dus niet de algemene ‘koop nu’ of ‘neem nu contact op’, maar specifiek gericht op de pagina die ze hebben bezocht. Denk aan boodschappen zoals ‘Wil je ontdekken waar jouw kansen liggen op het gebied van Google Ads?’ voor bezoekers die onze pagina over het uitbesteden van Google Ads hebben bekeken, maar geen aanvraag hebben gedaan.

Kosten Facebook advertentie

Het is een veelgestelde vraag, zowel over adverteren op sociale media als over het uitbesteden van Google-advertenties of het optimaliseren van SEO. Hoeveel kost een Facebook-campagne? Wat is een redelijke prijs voor adverteren op Facebook? Dit zijn logische vragen, maar ze zijn niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Bij adverteren op Facebook maak je kosten, dat is een feit. Maar wat nog belangrijker is – bij elke vorm van digitale marketing – is wat je ervoor terugkrijgt. De kosten van Facebook-advertenties kunnen worden beheerd en verdeeld via je bedrijfsaccount in het advertentiebeheer. Je kunt het budget voor adverteren op Facebook instellen als een totaalbudget voor een bepaalde periode of als een dagelijks budget.

De kosten van Facebook-advertenties voor uw bedrijf variëren afhankelijk van verschillende factoren. Waar wilt u zich op richten? Hoe groot is uw doelgroep die u wilt bereiken? Hoe lang en hoe vaak wilt u hen bereiken? Door deze vragen te beantwoorden, kunt u berekenen hoeveel adverteren op Facebook uw bedrijf kan kosten. Maar nog belangrijker, hoeveel het uw bedrijf zal opleveren.

Facebook advertentiekosten zijn vaak beduidend lager dan de kosten per klik bijvoorbeeld in Google Ads campagnes. Met een relatief klein budget kan een bedrijf een groter bereik genereren. Het is echter van belang om goed te berekenen wanneer de kosten van adverteren op Facebook opwegen tegen de opbrengsten die hieruit voortvloeien. Mogelijk zijn de klikkosten hoger bij Google Ads of een ander kanaal, maar als dit leidt tot waardevolle klanten, waarom zou je dit dan niet benutten?

Het is daarom essentieel om te overwegen of de investering in Facebook adverteren aan de bovenkant van de sales funnel daadwerkelijk de gewenste klanten oplevert. Beschouw adverteren op Facebook als een integraal onderdeel van je online marketingstrategie, waarbij je het marketingbudget op een evenwichtige manier verdeelt over alle gebruikte kanalen.

Hoe groter je budget wordt, hoe meer bereik je zult genereren voor je Facebook advertentie en hoe meer klikken op links je zult ontvangen. Door je doelgroep op een slimme manier te segmenteren, bijvoorbeeld door verschillende specificaties te gebruiken, zullen je Facebook advertentiekosten niet zo hoog oplopen. Op deze manier kun je snel en effectief aan de slag met social media marketing en Facebook adverteren.

Facebook adds is geschikt voor B2B en B2C

Elk bedrijf profiteert van adverteren op Facebook. Zowel B2B als B2C hebben behoefte aan een product of dienst die het probleem van potentiële klanten kan oplossen. De manier waarop het aankoopbeslissingsproces verloopt kan echter verschillen. Het kopen van een product zoals ‘hardloopschoenen’ is gemakkelijk via Facebook te doen en wordt ook vaak gedaan, in tegenstelling tot een dienst of exclusief niche product.

Bij B2B zijn de trajecten vaak langer en moet je als bedrijf meer informatie verstrekken. Onthoud dat je adverteren op Facebook ook kunt gebruiken om reclame te maken voor e-books of whitepapers die je aanbiedt via jouw website. Vervolgens kun je de leads die binnenkomen via Facebook advertenties verder voeden met informatie door bijvoorbeeld een marketing automation campagne op te zetten. Door te adverteren via Facebook kun je consumenten en bedrijven overtuigen van jouw website.

Schakel een Facebook specialist in

Het kan zijn dat je extra ondersteuning nodig hebt om aan de slag te gaan met Facebook adverteren. Welke doelen wil je bereiken? Hoe integreer je jouw social media gebruik in jouw digitale marketing strategie? En hoe zorg je ervoor dat jouw Facebook advertenties aansluiten bij jouw doelgroep en bijdragen aan de groei van jouw bedrijf? Groei in leads, klanten, omzet en naamsbekendheid. Hoe maak je gebruik van Facebook adverteren voor jouw bedrijf?

Misschien heb je zelf geen interesse om dit zelf te doen en wil je het liever uitbesteden aan een Facebook professional. Als je het zelf wilt doen, zorg er dan voor dat je tijd vrijmaakt om jouw lopende Facebook advertentiecampagne te blijven optimaliseren. De kosten per klik op Facebook zijn (nog) niet zo hoog, maar als je een lopende campagne gewoon laat lopen, kunnen de kosten voor Facebook adverteren oplopen zonder dat je de gewenste resultaten behaalt. Vraag direct de Quickscan aan en zorg ervoor dat je geen omzet misloopt!

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven