Google Ads – Performance Max

Performance Max

In de loop van de tijd is Google afgestapt van handmatig gemaakte advertenties en heeft het maken, optimaliseren en bieden van advertenties steeds meer geautomatiseerd. Automatisering is al aanwezig in Dynamic Search en Dynamic Display-advertenties, maar Google gaat nog een stap verder met Performance Max. Performance Max is een nieuwe campagne-optie die het maken en optimaliseren van advertenties voor alle verschillende kanalen van Google volledig automatiseert.

Hoe het werkt

Via Performance Max gebruikt Google machine learning-technologie om automatisch advertenties te maken en te distribueren over hun verschillende kanalen. Om Performance Max te laten werken, moeten adverteerders ‘activagroepen’ maken door verschillende items toe te voegen, zoals afbeeldingen, video’s, teksten, call-to-actions en goed gedefinieerde marketingdoelen/conversiedoelen. Zodra deze middelen zijn aangeleverd en doelen zijn gedefinieerd, genereert Performance Max automatisch advertenties voor alle kanalen (Zoeken, Display, YouTube, etc.) om de juiste doelgroepen op het juiste moment met de juiste advertentie te raken. Terwijl Performance Max-campagnes worden uitgevoerd, worden gegevens verzameld en optimaliseert de campagne zichzelf automatisch om de conversiedoelen op de meest efficiënte manier te behalen.

Geavanceerde mogelijkheden

Adverteerders hebben ook de mogelijkheid om Performance Max-campagnes te voorzien van andere gegevens zoals productfeeds (eventueel in combinatie met Channable), first party audiences, Google Audiences en Dynamic remarketing tags om een ​​optimale campagne te creëren. Daarnaast kunnen adverteerders met Performance Max advertentie-extensies maken. Op basis van uw doelen stelt de campagne verschillende advertentie-extensies voor, zoals prijsextensies, sitelinks, promoties, highlights en oproepextensies.

Beperkte keuzes

Hoewel automatisering de potentie heeft om adverteerders veel handmatig werk te besparen, heeft automatisering zijn beperkingen. Kunstmatige intelligentie zal de advertenties maken en testen, wat betekent dat er geen controle is over welke advertenties worden weergegeven. Daarom is automatisering op schaal zoals Performance Max minder geschikt voor merken die hun merkimago hoog in het vaandel hebben staan, omdat het moeilijk is om merkveiligheid te bereiken. Het gebrek aan segmentatie en zichtbaarheid van gedetailleerde gegevens maakt het moeilijk om te zien hoe KPI’s kunnen worden verbeterd. Zoals bij elke nieuwe product- of brancheontwikkeling, zullen wij Performance Max-campagnes testen, maar zal niet van de ene op de andere dag stoppen met het gebruik van bewezen campagnestrategieën.

De tijd zal leren hoe effectief Performance Max-campagnes werkelijk zijn en hoe ze kunnen worden toegepast binnen de customer journey. Testen is de sleutel.

Gerelateerde berichten

Scroll naar boven