Hoe kan je Google Shopping gebruiken voor jouw webshop?

Verken de opties van Google Ads Shopping voor uw online winkel.

Wat kun je verwachten?

Start nu met Google Shopping

Een effectieve manier om snel jouw producten onder de aandacht te brengen, is door middel van een Google Shopping campagne via Google Ads. Hiermee verschijn je direct bovenaan in de zoekmachine en kun je eenvoudig jouw product feed inladen in jouw Google account. Ben je al bekend met Google Shopping en wil je controleren of jouw product feed correct is ingesteld of de kosten kunt verlagen? Of wil je juist starten met Google Shopping om jouw webshop te promoten? Ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen met de gratis Google Quickscan.

In 3 simpele stappen helpen wij je verder

Stap 1. Telefonische inventarisatie

Het is van essentieel belang dat elke webshop online vindbaar is. De meest eenvoudige manier hiervoor is adverteren via Google Shopping. Tijdens het telefonisch inventariseren zullen we samen met jou bespreken wat je wilt bereiken met de Quickscan. Maak je al gebruik van Google Shopping, maar denk je dat het nog beter kan? Heb je het gevoel dat je concurrenten jouw plekken innemen? Of wil je juist beginnen met adverteren via Google Shopping, maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Tijdens het telefonisch inventariseren zullen wij jou alle vragen stellen. Uiteraard is er ook voldoende ruimte voor jou om vragen aan ons te stellen.

Stap 2. De Shopping Quickscan wordt uitgevoerd

Voor het maken van een op maat gemaakte Quickscan, zullen we je verzoeken om toegang te verlenen tot je Google-account (advertentie)kanaal. Zonder de inloggegevens kunnen we niet meekijken of alles correct wordt gebruikt binnen je Shopping advertentiekanaal. We zullen onder andere kijken naar je Shopping-feed, zoekwoorden, uitgesloten zoekwoorden en de productpagina’s die eraan gekoppeld zijn. We zullen uiteraard geen wijzigingen aanbrengen! Als je nog geen Shopping hebt, zullen we onderzoeken of dit kan leiden tot meer klanten voor jouw bedrijf en zal het proces er iets anders uitzien dan bij de reguliere Quickscan. Gemiddeld duurt het drie tot vijf werkdagen voordat de Quickscan is voltooid.

Stap 3. Bespreken van de Shopping Quickscan

Zoals eerder vermeld, biedt DVB Digital uitsluitend op maat gemaakte Quickscans aan. Hierdoor sturen wij niet alleen de Quickscan naar u toe, maar bespreken wij ook graag de resultaten met u. Als blijkt dat uw zoekwoorden niet optimaal zijn, hoe kunt u er dan voor zorgen dat dit probleem wordt opgelost? Wij bieden u graag de nodige handvatten. Dit kan telefonisch of indien gewenst op locatie. Tijdens deze (online) bijeenkomst geven wij u niet alleen inzichten, maar willen wij ook graag samen met u een plan van aanpak opstellen voor de verbeterpunten. Welke aanpassingen kunt u doorvoeren om meer succes te behalen met Shopping?

Veelgestelde vragen over Google Shopping

Ben je geïnteresseerd in het verkrijgen van meer informatie over adverteren op Google, met name over Google Shopping en de mogelijkheden voor jouw webshop? We hebben de meest gestelde vragen voor je verzameld. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Google Shopping is het advertentiekanaal van Google speciaal ontworpen voor webshops. Via Google Shopping kunnen webshops hun producten prominent weergeven bovenaan de zoekmachine. Het hoofddoel van Google Shopping is om het online shoppers gemakkelijker te maken om direct de gewenste producten te vinden, te vergelijken en vervolgens aan te schaffen in de desbetreffende webshop.

Om te adverteren op Google Shopping, is het noodzakelijk om een Google Shopping feed te hebben en een verbinding met het Google Merchant Center. Google Shopping is het advertentiekanaal van Google dat specifiek gericht is op webshops en winkels die producten verkopen.

De Google Shopping-feed is een document dat een overzicht bevat van de producten die je aanbiedt in je webshop. Deze shopping-feed wordt gebruikt voor het Merchant Center, waar al je producten worden toegevoegd aan een hoofd- of aanvullende feed.

Bij Google Shopping betaal je per klik. Naarmate er meer gebruikers klikken op je Shopping advertentie, zullen de kosten stijgen. De klikkosten van Google Shopping zijn afhankelijk van de producten die je wilt promoten, de concurrentie en de prestaties van jouw webshop. Bovendien zullen deze klikkosten zich (hopelijk) terugbetalen in de opbrengsten van de verkochte producten.

Waarom de Quickscan de ideale start is!

Veel ondernemingen merken dat de kosten voor adverteren via Google Ads stijgen, terwijl de resultaten achteruitgaan. Hetzelfde geldt voor Shopping. Veel online winkels zijn afhankelijk van hun Shopping-advertenties, omdat het moeilijker is om hun producten op andere manieren onder de aandacht te brengen. Het is echter niet eenvoudig om je Google Shopping correct in te stellen. Zorg er daarom voor dat je jouw Shopping-advertenties op een effectieve manier gebruikt. De Quickscan toont je waar er nog mogelijkheden en verbeterpunten liggen op het gebied van adverteren via Google Shopping.

  • Kan mijn huidige Shopping-campagne verbeterd worden om meer omzet te genereren tegen lagere kosten?
  • Is mijn webshop geschikt voor adverteren op Google Shopping?
  • Heb ik een kwalitatieve Shopping-feed?
  • Hoe kan ik mijn omzet verhogen via Google?
  • Heb ik alle instellingen op mijn webshop en productpagina’s correct geconfigureerd om de kosten laag te houden en het rendement te maximaliseren?
  • Klopt mijn intuïtie over mijn huidige Google-partnerbureau? Voeren zij daadwerkelijk uit wat ze beweren te doen?

Google Shopping instellen betekent meer omzet

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads adverteren. Het fungeert als een soort vitrine waarin je jouw producten kunt presenteren. Binnen Google Shopping kunnen gebruikers zoeken naar producten en krijgen ze visueel materiaal te zien, ondersteund door productinformatie. Hierdoor kunnen gebruikers direct producten en prijzen vergelijken en doorklikken. Een Shopping campagne zorgt voor een aanzienlijk hoog doorklikpercentage.

In Nederland is Google Shopping erg populair en veel webshops hebben de waarde van dit platform al ontdekt. Het biedt de mogelijkheid om je volledige productassortiment onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

Naast het tonen van producten in het overzicht van zoekresultaten, is er ook een apart tabblad voor Google Shopping in Google. Hier kun je meer resultaten bekijken en prijzen vergelijken tussen verschillende webshops. Het Shopping tabblad biedt mogelijkheden om de zoekresultaten te verfijnen op bijvoorbeeld prijsniveau of beoordelingsscore.

Google Shopping is ideaal voor online winkels die hun assortiment willen promoten bij hun doelgroep, oftewel het adverteren van je webshop. Het vergroot uiteindelijk je zichtbaarheid op Google en draagt indirect bij aan hogere rankings in de zoekresultaten. Het advertentieplatform is ook beschikbaar buiten Nederland, waardoor je gemakkelijk Ads-campagnes kunt opzetten en richten op het land waar je doelgroep zich bevindt.

Hoe werkt Google Shopping?

Wanneer je een Google Shopping campagne wilt opzetten, dien je een Product Listing Ad (PLA) campagne te creëren binnen Google Ads. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen welke productinformatie zoekers te zien krijgen. Dit kun je doen aan de hand van een shopping feed, ook wel bekend als een ‘product feed’. Deze feed kun je volledig zelf beheren en bovendien automatiseren met behulp van een SEA automatiseringstool zoals Channable. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat zoekers altijd het meest actuele aanbod te zien krijgen. Door regelmatig de shopping feed bij te werken, breng je tevens de nieuwste producten in je assortiment onder de aandacht.

Om een Google Shopping campagne op te zetten, heb je drie zaken nodig:

1. Een Google Ads account waarin je de Google Shopping campagne wilt maken.
2. Een shopping feed (datafeed) met daarin de producten waarmee je wilt adverteren.
3. Een Google Merchant Center account waarin je de datafeed kunt uploaden.

Google Shopping instellen

Voor het opzetten van een Google Shopping-campagne is een Google Ads-account vereist. In Ads maak je een campagne zoals je normaal zou doen, maar je kiest het type ‘Shopping’. Daarna bepaal je het land waarin de advertentie moet worden weergegeven, of er extra tekst moet worden toegevoegd (zoals ‘Gratis verzending’) en wat je maximale bod is.

Vervolgens laad je je producten in via het Merchant Center, wat hieronder wordt uitgelegd. Google biedt een gedetailleerd stappenplan voor het opzetten van een Google Shopping-campagne.

Met behulp van een datafeed kun je op een overzichtelijke en gestructureerde manier je producten aanbieden aan Google. Hierdoor kan Google gemakkelijk je producten koppelen aan relevante zoekwoorden.

Voor elk product worden de prijs, verzendkosten, productcode (EAN-code) en aanvullende informatie vermeld. Daarnaast heeft Google een lijst opgesteld met alle categorieën waarin je product kan vallen. Door een categorie toe te voegen aan je product in de Google Shopping campagne, wordt het voor Google nog duidelijker wanneer ze jouw advertentie moeten tonen.

Je kunt ervoor kiezen om je datafeed te laten uploaden door je webbouwer of door gebruik te maken van een Google spreadsheet. Daarnaast biedt Shopping de mogelijkheid om je Google Shopping feed automatisch te laten uploaden. Als je hiervoor kiest, worden je producten automatisch geüpload en verschijnen ze een dag later in je campagne. Zorg er wel voor dat de kolommen in je shopping feed correct zijn en overeenkomen met de productbeschrijvingen op je website.

Google Merchant Center koppeling

Om te beginnen moet je de datafeed inladen in Google Merchant Center. Om dit te doen, moet je eerst een account aanmaken. Dit kun je doen door in te loggen met je Google-account. Het is echter belangrijk dat je de status van ‘eigenaar’ hebt in Google Analytics, zodat je toegang hebt tot alle opties binnen Google Merchant Center. Als je deze status niet hebt, kun je geen campagne opzetten in Google Shopping.

Nadat je de datafeed hebt ingeladen, zal Google de producten in je datafeed keuren. Dit proces kan maximaal drie dagen duren. Als je hebt aangegeven dat de feed dagelijks moet worden geüpdatet, kan het keuringsproces iets langer duren.

Daarna moet je je Google Merchant Center koppelen aan je Google Ads-account en aangeven wat je verzendtermijn is. Zonder deze koppeling kun je geen campagne starten met Google Shopping.

Als je deze stappen verwarrend vindt of als je nog andere vragen hebt, kan een Google Ads-specialist je helpen.

Bij Ads-zoekadvertenties is het belangrijk om je advertentiegroepen op te splitsen in specifieke, gerelateerde thema’s. Dit geldt ook voor adverteren met Google Shopping. Zonder optimalisatie zul je geen rendabele online advertenties hebben en verspil je onnodig veel geld.

Het is essentieel om je campagne altijd op te splitsen naar producttype. Daarnaast is het belangrijk om dure en onrendabele zoekwoorden uit te sluiten, zodat je geen geld verspilt aan productgroepen die niet rendabel zijn voor jou. Verder is het aan te raden om een advertentiegroep te maken waarin alle producten zijn opgenomen, zodat zoekwoorden die niet zijn opgenomen in de gesplitste advertentiegroepen toch zorgen voor vertoningen van je advertenties.

In de praktijk merken we dat een Google Shopping campagne vaak wordt opgezet en daarna verwaarloosd wordt. Klikken vanuit Google Shopping worden steeds belangrijker in het totale aantal klikken. Het is daarom van groot belang dat je dit kanaal serieus neemt en er alles aan doet om je campagne van goede kwaliteit te maken.

Google Shopping kosten

Google Shopping werkt op basis van kosten per klik (CPC). Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer bezoekers daadwerkelijk op je advertentie klikken, net als bij advertenties binnen de zoekresultaten. Bij het instellen van Google Shopping stel je een maximum CPC-bod in. Dit is het hoogste bedrag dat je bereid bent te betalen wanneer iemand op je advertenties klikt.

Het mooie is dat je niet betaalt voor vertoningen. Dus als vijftig mensen de advertenties zien en er maar vijf op klikken, betaal je alleen voor die vijf klikken en niet voor de overige 45 keer dat de advertentie is vertoond.

Het berekenen van je bod

Elk bedrijf heeft een ander maximumbod. Dit wordt bepaald door factoren zoals het type campagne en de prijs van het product. Daarnaast is je bod ook afhankelijk van de zoekwoorden waarop je adverteert. Als er veel concurrentie is op bepaalde zoekwoorden, zullen de kosten per klik hoger zijn.

Het is ook belangrijk om te berekenen welk bod voor jou nog rendabel is om te adverteren. Dit kun je doen op basis van het aantal aankopen dat je via de advertentie genereert en je winstmarge. Stel dat je een sportwinkel hebt en hardloopschoenen verkoopt. Voor elk paar hardloopschoenen dat je verkoopt, maak je 20 euro winst. Ongeveer één op de twintig mensen die op je Google Shopping advertentie klikt, doet daadwerkelijk een aankoop. Dit betekent dat de advertentie je minder dan 1 euro mag kosten om nog winst te maken. Anders zal het ten koste gaan van je winstmarge en verdien je niets.

Bovendien stel je van tevoren een dagbudget in. Je dagbudget kan worden bepaald op basis van je advertentiedoelen en het bedrag dat je bereid bent per dag te betalen. Als je bijvoorbeeld een maandelijks budget hebt voor advertenties, kun je dit bedrag delen door 30,4. Dit is het gemiddelde aantal dagen in een maand.

Als je campagne beperkt wordt door het budget en je niet meer wilt uitgeven, wordt je advertentie niet meer weergegeven.

Door gebruik te maken van Google Shopping wordt er hoogwaardig verkeer naar je website gegenereerd. Hierdoor wordt je website populairder en neemt de autoriteit van je website toe. Dit heeft weer positieve gevolgen voor je ranking in de organische zoekresultaten. De kosten van Google Shopping zijn afhankelijk van verschillende factoren en worden minder naarmate je meer verkoopt. Het uitbesteden van SEO wordt zeker aangeraden, omdat dit je shoppingcampagnes versterkt.

Waarom zou je Google Shopping experts van DVB Digital inschakelen?

Ons team van experts op het gebied van Google Ads en SEA helpt je graag bij het opzetten van een Google Shopping campagne. Met onze jarenlange ervaring in Google adverteren kunnen we snel bepalen welke advertentiemethode het beste werkt voor jou. We bouwen je campagnes met zorg en optimaliseren ze regelmatig, zodat je er zeker van kunt zijn dat je Google Shopping campagne de aandacht krijgt die het verdient.

Als Google Partner zijn we altijd als een van de eersten op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google Ads en Shopping. We werken nauw samen met Google en implementeren deze ontwikkelingen direct in jouw campagnes. Hierdoor ben je altijd een stap voor op je belangrijkste concurrent.

Naast het opzetten van Google Shopping campagnes bieden we ook andere digitale marketingmiddelen aan voor onze klanten. Onze focus ligt vaak op Google Ads voor webshops, maar we kijken ook graag naar andere aspecten zoals webdesign, conversiepercentage en de content op je productpagina’s. We helpen je graag bij het optimaliseren van je webshop en het behalen van de beste resultaten.

Wil je weten of je jouw webshop meer en beter kunt promoten bij jouw doelgroep met behulp van Google Ads Shopping? Met onze gratis Quickscan brengen wij de mogelijkheden en verbeterpunten voor jou in kaart op het gebied van Google Ads Shopping.

Wil je aan de slag met Google Shopping? Vraag dan de gratis Google Quickscan aan en ontdek waar er kansen en verbeterpunten liggen voor jouw bedrijf in jouw Google Shopping campagne!

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven