Influencer Marketing is een van de meest populaire soorten marketing en naar verluidt gebruikt 93% van de merken het. In de afgelopen jaren heeft het een snelgroeiende trend gekend en tegenwoordig is het een van de meest veelbelovende industrieën. In dit artikel gaan we in op het hele fenomeen influencer marketing, en welke trends we het komende jaar mogen verwachten.
# 1 Belangrijkste trends van influencermarketing
Lagere prijzen
In 2020 werd de marktwaarde van influencer marketing geschat op 3,2 miljard dollar, maar dat was begin maart. De pandemie corrigeerde de cijfers echter – zelfs als de populariteit van influencers is gestegen, hebben grote merken hun samenwerking met influencers bevroren, en dit is een van de redenen waarom we lagere prijzen voor dit soort service zouden moeten verwachten.
Een andere reden is het hoge concurrentievermogen. Het aantal influencers groeit veel sneller dan het aantal merken, en, zoals je kunt afleiden, stimuleert concurrentie de prijzen – waardoor ze lager en lager worden. Met andere woorden, de trend van lagere prijzen en sterke concurrentie kan de influencermarkt met de grond gelijk maken.
Grotere budgetten voor samenwerking
In tegenstelling tot de continu dalende prijzen, zijn bedrijven die met influencers werken van plan hun budgetten het komende jaar met ⅔ of 66% te verhogen. Maar waarom houden gebruikers zo van influencers en dwingen ze bedrijven om in dit soort content te investeren? Hier zijn verschillende redenen:
- Influencers geven recensies van specifieke producten en beschrijven, onthullen hoe het product werkt
- Helpt gebruikers gemakkelijker nieuwe producten op de markt te vinden
- Kortingen en acties via influencers zijn een groot voordeel voor dure producten
- Influencers worden beschouwd als ervaren gebruikers, met een hoge geloofwaardigheid
- Het is prettiger om de video van een influencer te bekijken dan een videoadvertentie.
Bloggen agentschappen
In het begin was het gemakkelijk om een van de eerste influencers te zijn – bijna geen concurrentie op de niche, laad zoveel je wilt, creëer content met plezier. Tegenwoordig is de industrie zo groot dat er behoefte is aan een degelijke infrastructuur die de samenwerking tussen bedrijven en influencers mogelijk maakt.
Sommige influencers besluiten hun eigen club op te richten, anderen denken meer zakelijk en sluiten zich aan bij grote bureaus die altijd inkomsten zullen genereren. Is influencer marketing een dagelijkse taak? Waarschijnlijk nog niet, maar de trends laten zien dat het binnenkort kan worden.
Botsing of absorptie met gamers
Naast bloggers besteden grote bedrijven en merken nu ook speciale aandacht aan gamers. De redenen kunnen verschillen – misschien omdat de algemene stemming in de video actiever is, of omdat het op de markt gebrachte product gerelateerd is aan de game-industrie. De lijst kan doorgaan, maar één ding is zeker: gamers / streamers zijn nu trending en de markt zal de komende jaren waarschijnlijk enorm groeien.
Influencer marketing zal dus ofwel gamers absorberen of in directe concurrentie staan met parallelle gamingmarketing. Het hangt nog steeds sterk af van de voorkeuren van klanten en bedrijven.
# 2 De Tik Tok Boom
In 2019 zeiden bedrijven en influencers dat Instagram het belangrijkste platform is om producten te promoten. Vandaag slaagde Tik Tok erin Instagram te overtreffen en zal binnenkort waarschijnlijk Snapchat overwinnen. De populariteit van Tik Tok wordt verklaard door het gemak van het promoten en creëren van inhoud. Het is nog steeds een van de eenvoudigste en tegelijkertijd innovatieve sociale media waarmee velen influencers kunnen worden of hun geluk kunnen beproeven in deze branche.
Volgens de laatste statistieken is de capaciteit om berichten aan het publiek te bezorgen 3,5 groter dan bij Instagram. Het willekeurig maken van inhoud heeft nog nooit zo goed gevoeld – zouden velen zeggen.
# 3 Influencer Marketing voor B2B
Zelfs als influencermarketing niet is gemaakt voor B2B, en in veel gevallen het instellen van dit soort campagnes niet werkt, betekent dit niet dat influencers totaal nutteloos zijn voor de B2B-omgeving. Influencer-campagnes voor B2B zijn specifiek en verschillen van B2C via verschillende belangrijke punten:
- Community’s en forums maken in plaats van bloggers te volgen
Het vinden van invloedsexperts is voor veel bedrijven een uitdaging. Dit is de reden waarom bedrijfseigenaren zich aansluiten bij verschillende kanalen en forums waar ze van andere bedrijven informatie kunnen krijgen over welke influencer voor een specifieke branche zou kunnen werken
- Klanten als marktleiders.
Sommige bedrijven die met influencers werken, kunnen een sterke stem op de hele markt zijn die de mening van hun concurrenten kan veranderen. In dit geval zijn de influencers alleen de stem van deze bedrijven
# 4 ‘Gesponsorde post’ impact op het publiek
De betrouwbaarheid van bloggers wordt aangetast door niet te zeggen dat hun inhoud wordt gesponsord, en op deze manier moedigen ze gebruikers aan om iets te kopen dat niet op een objectieve manier is geanalyseerd. In 2019 vroeg bijvoorbeeld 28% van de bedrijven die met influencers werkten om niet te vermelden dat de content wordt gesponsord.
Aan de andere kant van de tafel hebben we sociale media die deze functie al hebben geïntegreerd en zichtbaar hebben gemaakt. Het voordeel van zichtbare gesponsorde content is dat het bedrijf waarvoor betaald heeft direct toegang heeft tot statistieken. Aan de andere kant klikken gebruikers meestal minder op dergelijke berichten. Ongeveer 9-17% minder.
Gevolgtrekking
Influencer-marketing zal volgend jaar zeker anders zijn, maar de manier waarop het zal veranderen, hangt af van consumenten, bedrijven en locatie. En ja, de pandemie zal zijn rol spelen. Een van de grootste voordelen van influencermarketing is flexibiliteit, waardoor het minstens een decennium zal overleven.