Marketing en de psychologie van kleuren

p

De psychologie van kleur in relatie tot overreding is een van de meest interessante – en meest controversiële – aspecten van marketing.

Het probleem is altijd een diepgaande analyse geweest. Kleurentheorie is een onderwerp van complexiteit en nuance, maar spetterende infographics gaan zelden verder dan de See ‘n Say-dekkingsniveaus. In dit artikel zullen we praten over hoe kleuren merkconcepten kunnen veranderen en hun impact op het publiek.

Veelvoorkomende misvattingen over kleuren

Uit onderzoek blijkt dat dit waarschijnlijk komt doordat persoonlijke voorkeur, ervaringen, opvoeding, culturele verschillen en context vaak het effect van individuele kleuren op ons vertroebelen. Dus het idee dat kleuren zoals geel of paars een soort hyperspecifieke emotie kunnen oproepen, is ongeveer net zo nauwkeurig als je standaard handpalmmeting.

Maar er valt nog genoeg te leren en te overwegen of we nederig accepteren dat concrete antwoorden geen garantie zijn. De sleutel is om praktische manieren te zoeken om beslissingen over kleur te nemen.

Kleuren en hun impact op branding

Laten we eerst eens kijken naar branding, een van de belangrijkste kwesties met betrekking tot kleurperceptie en het gebied waarop veel artikelen over dit onderwerp in de problemen komen. De waarheid is dat kleur te afhankelijk is van persoonlijke ervaringen om universeel in specifieke gevoelens te worden vertaald. Er zijn echter bredere berichtenpatronen te vinden in kleurpercepties.

Onderzoekers ontdekten dat tot 90% van de snelle oordelen over producten alleen op kleur gebaseerd kunnen zijn, afhankelijk van het product. Met betrekking tot de rol die kleur speelt in branding, laten resultaten van een andere studie zien dat de relatie tussen merken en kleur afhangt van de gepercipieerde geschiktheid van de kleur die wordt gebruikt voor het specifieke merk (past de kleur bij wat er wordt verkocht?).

Er wordt ook aangenomen dat de koopintentie sterk wordt beïnvloed door kleuren vanwege hun effect op hoe een merk wordt waargenomen; kleuren beïnvloeden hoe klanten de ‘persoonlijkheid’ van het merk in kwestie zien. Wie zou er bijvoorbeeld een Harley Davidson-motorfiets willen kopen als ze niet het gevoel hadden dat Harleys ruig en cool waren?

Als het gaat om het kiezen van de ‘juiste’ kleur, heeft onderzoek uitgewezen dat het voorspellen van de reactie van de consument op de juiste kleur veel belangrijker is dan de individuele kleur zelf. Als Harley-eigenaren het product kopen om zich ruig te voelen, spelen de kleuren die het beste werken bij die emotie.

Er zijn geen duidelijke richtlijnen voor het kiezen van de kleuren van uw merk. “Het hangt ervan af” is een frustrerend antwoord, maar het is de waarheid. De context waarin u werkt, is echter een essentiële overweging. Het is het gevoel, de stemming en het imago dat uw merk of product creëert dat ertoe doet.

Je eigen kleuren vinden

We zijn aan het einde van dit bericht en er is nog steeds geen spiekbriefje voor het kiezen van het perfecte kleurinzicht. In feite hebben we misschien meer vragen dan antwoorden opgeworpen. Wat een afzetterij.

Maar alleen omdat een onderwerp doorspekt is met veel “maybes” en “soort van”, wil nog niet zeggen dat we er niet langer kritisch over moeten nadenken. Er is geen definitief antwoord op het vinden van de juiste kleur (en) voor uw merk en bedrijf.

Maar contact opnemen met ons team voor advies kan veel helpen en veel vragen beantwoorden. Naast het vinden van de juiste kleuren voor uw bedrijf, staat DVB klaar om uw website te ontwikkelen en te ontwerpen en direct daarna – uw online zichtbaarheid te vergroten

Gerelateerde berichten

Scroll naar boven