Donderdag 12 maart zijn er in Nederland vergaande voorzorgsmaatregelen genomen ter afzwakking van de verspreiding van het Corona virus. Deze maatregelen zorgen ervoor dat een groot deel van de kantoor werknemers de komende periode vanuit huis werkt. Bijna iedereen kan wel doorwerken en krijgt ook doorbetaald.

Echter voor ondernemers kan dit anders liggen. Al de gehele week hoor ik van verschillende van onze klanten hoe zij in min of meerdere maten getroffen worden door de impact van het Corona virus. Een aantal van onze klanten is actief in de horeca en de reisbranche, zij zijn waarschijnlijk als eerste en als hardste getroffen. Andere klanten werken zijdelings in de reisbranche, zo begint voor de fietsenmaker vanaf nu het verhuurseizoen. Dit zal de komende periode een stuk minder omzet opleveren voor de terugloop van toeristen in Amsterdam. Nu ook evenementen met meer dan 100 bezoekers zijn afgelast zullen ook onze catering klant en de klant die ijsblokjes levert hier gevolgen van gaan ondervinden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als online marketing agency werken wij uitsluitend met ondernemers en iedereen zal in meer of mindere mate de impact van het Corona virus voelen. Wij als DVB ook. Een aantal klanten hebben hun marketing en sales budgetten tijdelijk moeten terugschroeven en activiteiten moeten verminderen. Er zijn daarentegen ook klanten die de kansen zien en juist nu extra actie willen ondernemen voor op de korte termijn of lange termijn.

 

Los van de inhoudelijke taken die nu op je business afkomen als gevolg van de impact van het Corona virus, waar kun je als ondernemer je op focussen in deze periode dat je het misschien wat rustiger hebt?

7 online marketing en andere tips voor tijdens de Corona periode

1. Maak een marketing en salesplan voor ná de Corona gekte

Maak een online marketing & sales plan. Zorg ervoor dat jij klaar staat met een gedegen plan zo gauw als de markt het weer toelaat en ga er dan vol voor zodat je de schade van deze weken/maanden zo snel mogelijk kunt inhalen. Welke kanalen ga je inzetten? Blijf je dezelfde proposities voeren? Heeft Corona impact gehad op je doelgroep? Zo ja, wordt de vraag na je  product/dienst na Corona groter of kleiner?

 

2. Bedenk dan welke acties je nu al kunt inzetten

Momenteel wordt er bijvoorbeeld al minder geadverteerd. Hierdoor zullen advertentiekosten hoogstwaarschijnlijk goedkoper worden. Misschien een goed moment om hier gebruik van te maken met advertenties die zich meer richten op de lange termijn zoals lead generation. Je kunt bijvoorbeeld een gratis weggever met tips maken die mensen ontvangen als ze hun e-maiadres achterlaten. Of nu een beknopte versie van je dienst (gratis) online aanbieden. Hoe meer leads je nu binnenhaalt, hoe sneller je straks weer kunt opschalen met verkoop.

 

3. Neem je sales funnel onder loep

In navolging op de eerste twee punten is het ook verstandig om naar je sales funnel te kijken. Werkt deze nog goed? Waar kan deze scherper? Zijn er stappen in de funnel die wat aandacht kunnen gebruiken? Of stappen die je altijd al wilde toevoegen maar geen tijd voor had? Nu is het moment.

 

4. Wees kritisch op je eigen website

Na de lancering van je website wordt er vaak vergeten om deze steeds up-to-date te houden. Wij maken ons er zelf ook schuldig aan, want klanten gaan steeds voor. Nu je misschien meer tijd hebt, maak een paar uur vrij om weer alle teksten aan te (laten) scherpen. Ook is het goed om naar de conversie van je website te kijken. Kan dit beter? Slechts een paar kleine conversieverbeteringen kunnen je straks flink extra klanten opleveren.

 

5. Genereer content en focus op SEO

Vaak schiet het schrijven van een blog, het posten van content op Instagram of Linkedin erbij in. Nu het misschien wat rustiger is, is het een goed moment om vooruit te gaan werken met je content. Content is namelijk een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie. Zorg er dan ook voor dat de content aansluit bij je plan voor na deze periode en plan de content nu alvast in via desbetreffende tools zodat je er straks minder werk aan hebt maar wel de vruchten ervan kunt plukken.

Schijf (of laat schrijven) een aantal blogs voor de komende periode. Sowieso tijdloze kennisblogs doen het goed voor de vindbaarheid van je website dus je kunt al ver vooruit werken. Zorg er dus voor dat als je artikelen voor je website schrijft dat deze geoptimaliseerd zijn voor SEO. Daarnaast kun je je vindbaarheid versterken door het verzamelen of kopen van backlinks.

 

6. Neem je interne processen onder de loep

Welke tools worden er gebruikt, wie doet wat etc. Tijden van minder directe verkoop zijn een goed moment om stil te staan bij processen en het optimaliseren hiervan. Dit kan de efficiency van het bedrijf verhogen en ook de kosten verlagen. Zijn er misschien processen die geoptimaliseerd kunnen worden? Waar besteed je nu (teveel) tijd aan en kun je automatiseren of uitbesteden? Doet elke werknemer wel wat hij of zij moet doen en ook waar de krachten liggen?

 

7. En last but not least; duik je boekhouding in

Niet alleen wordt deze taak vaak vooruitgeschoven (schuldig!). Ook hier zijn misschien automatiseringslagen te maken. Bovendien is kwartaal 1 bijna ten einde. Goed voor een evaluatie. Maar nog belangrijker is om je forecast voor 2020 bij te stellen nu je de impact op organisatie langzaam begint te zien.

Nu het Corona duveltje uit zijn doosje is, ga je als ondernemer hoe dan ook de impact voelen. En voor de meeste van ons is deze impact momenteel negatief. Bovengenoemde zes aandachtspunten helpen je echter om niet bij de pakken neer te zitten maar je bedrijf voor te bereiden op de periode nadat de Corona storm is gaan liggen en ervoor te zorgen dat je dan sneller en beter je slag kunt slaan dan je concurrenten.

 

Ben je benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem dan contact op en we plannen een vrijblijvende kennismaking in om samen te sparren over jouw online marketing en sales strategie. Natuurlijk geheel passend in deze periode via Skype of Google Hangouts / Meet.  ;-)