YouTube adverteren

Ben je op zoek naar meer bekendheid, omzet en nieuwe klanten door middel van YouTube-advertenties? Als Google Partner tonen wij je alle mogelijkheden met onze kosteloze YouTube Quickscan. Waar wacht je nog op?

Video marketing groeit snel, vooral op het populaire platform YouTube. Veel bedrijven hebben al een YouTube account, maar benutten nog niet alle advertentiemogelijkheden op dit platform. Je kunt beginnen met TrueView advertenties of korte bumperads. Het enige wat je nodig hebt is een Google Ads account. Wil je meer leads, omzet en naamsbekendheid genereren door te adverteren op YouTube? Wij staan voor je klaar!

35 redenen en tips voor succesvol adverteren op YouTube.

YouTube wordt vaak over het hoofd gezien in de digitale marketing mix. Bedrijven investeren in Google Ads campagnes, optimaliseren content voor een hogere positie in Google en delen content op social media, maar adverteren op YouTube wordt vaak vergeten. Hoewel veel bedrijven een YouTube kanaal hebben, wordt dit niet benut als advertentieaccount. Dit is echt zonde.

Je kunt op YouTube een eigen kanaal maken om jouw video’s te promoten. Veel mensen zijn zich er echter niet van bewust dat je ook kunt adverteren op YouTube via je Google Ads account.

Wat is YouTube en hoe werkt het adverteren op dit kanaal?

YouTube is de grootste zoekmachine ter wereld na Google. Inderdaad … YouTube is dus een zoekmachine die we in feite gebruiken als een sociaal media-account. YouTube moet dan ook altijd een onderdeel zijn van jouw zoekmachinemarketingstrategie.

Als je zoekmachine-adverteren gebruikt en je bezig bent met het optimaliseren van je website zodat je organisch hoog in de zoekmachine komt te staan, waarom zou je dan YouTube als kanaal negeren?

Het adverteren op YouTube werkt in principe op dezelfde manier als adverteren via Google Ads, oftewel adverteren in zoekmachines. Er is echter één belangrijk verschil. Je moet namelijk een YouTube-kanaal hebben. Zelfs als je je video’s promoot onder een andere doelgroep dan degenen die je kanaal volgen, moet je een YouTube-kanaal hebben en deze koppelen aan je Google-account.

Daarnaast is het vanzelfsprekend dat je een aantal promotionele video’s nodig hebt. Als je hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van een professionele promotionele video, staan wij graag voor je klaar. Onze experts gaan graag met je in gesprek en tonen je de vele mogelijkheden van videomarketing op YouTube. We zorgen ervoor dat al je wensen volledig worden meegenomen in de video en betrekken je hier volledig bij.

Overigens moet je de kracht van YouTube niet onderschatten.

Of je nu actief bent als B2B bedrijf, een webshop gericht op consumenten of iets daar tussenin. YouTube marketing kan van grote waarde zijn voor elk type onderneming. Leer meer over de voordelen, nadelen, tips en voorbeelden van YouTube-advertenties in dit artikel.

Mogelijkheden adverteren op YouTube

Maandelijks bezoeken 1 miljard mensen wereldwijd YouTube. Al deze bezoekers kijken gezamenlijk meer dan zes miljard uur aan video’s. Na Google is YouTube zelfs de grootste zoekmachine ter wereld. YouTube is de bron voor diverse video’s, van grappig tot informatief, voor zowel mannen als vrouwen, jong en oud, met verschillende persoonlijke voorkeuren. Adverteren op YouTube biedt daarom eindeloze mogelijkheden voor jouw bedrijf.

YouTube groeit in omvang met elke minuut die voorbijgaat. Er wordt elke minuut maar liefst 60 uur (!) aan video’s geüpload en dit aantal blijft toenemen door de opkomst van populaire vloggers en steeds meer bedrijven die ontdekken dat er geld te verdienen valt op YouTube. Dit maakt YouTube een steeds aantrekkelijker platform. Het feit dat zowel grote als kleine adverteerders steeds vaker gebruik maken van YouTube, bevestigt dit nogmaals. Deze adverteerders hebben door dat het targeten van hun doelgroep op YouTube eenvoudig is. Daarnaast zijn de kosten voor adverteren op YouTube laag, vooral in vergelijking met televisie.

Op televisie is het mogelijk om doelgroepen te segmenteren op basis van programma-inhoud. Op YouTube is dit ook mogelijk, maar de targeting is daar nog veel specifieker. YouTube biedt in ieder geval meer mogelijkheden dan televisie en de doelgroep kan beter worden bereikt. Al met al is het een zeer interessant middel om in te zetten voor elk bedrijf.

Verschillende mogelijkheden voor YouTube adverteren

Er zijn verschillende manieren om reclame te maken op YouTube, zoals het gebruik van:

  • TrueView advertenties (Instream, Video discovery)
  • Bumper advertenties.

Wat zijn TrueView advertenties

TrueView advertenties zijn advertenties waarvoor je als adverteerder pas betaalt wanneer kijkers jouw advertenties bekijken of interactie hebben met elementen in de video. Als je wilt adverteren op YouTube via TrueView, kun je kiezen tussen twee typen TrueView-videoadvertenties:

1. In Stream-advertentie
2. Video discovery-advertenties (voorheen In-Display advertenties)

TrueView instream video’s worden vóór, tijdens of na andere video’s weergegeven. Bij TrueView YouTube advertenties heeft de kijker de mogelijkheid om na vijf seconden de advertentie weg te klikken. Gedurende de eerste vijf seconden worden er geen kosten in rekening gebracht. Pas daarna betaal je voor het vertonen van je videoadvertentie. Je herkent deze advertenties aan de button rechtsonder (in het blauwe kader) met de boodschap ‘u kunt over .. sec. doorgaan naar de video’.

TrueView Instream YouTube advertenties kunnen ook op andere sites of in apps van videopartners worden getoond (via het Google Display Netwerk), waardoor ze breder kunnen worden ingezet dan alleen op YouTube.

Video discovery advertenties verschijnen op de startpagina van YouTube, in de zoekresultaten op YouTube, in de rechterzijbalk naast gerelateerde video’s en op sites en in apps van partners. Jouw advertentie wordt weergegeven, maar niet automatisch afgespeeld – in tegenstelling tot Instream video’s. Als een bezoeker op jouw YouTube video advertentie klikt, moet je betalen.

Wat zijn YouTube Bumper advertenties?

Er bestaat nog een ander type advertenties naast TrueView advertenties, namelijk bumperadvertenties. Met bumperadvertenties kunt u een groter aantal klanten bereiken en de bekendheid van uw merk vergroten. Bumperadvertenties zijn korte video’s van 6 seconden of korter die gemakkelijk te onthouden zijn. Deze advertenties worden vóór, tijdens of na een video op YouTube of op een website of in een app van een Partner weergegeven. Ze kunnen niet worden overgeslagen. Bij bumperadvertenties betaalt u per duizend vertoningen.

Hieronder vindt u een illustratie van een YouTube bumperadvertentie met een heldere boodschap.

Met bumperadvertenties kun je je richten op één specifiek onderwerp en één duidelijk doel. Je hebt namelijk niet veel ruimte om je boodschap over te brengen. Zodra je je doel hebt bepaald, kun je je creativiteit de vrije loop laten en alleen doen wat nodig is om je boodschap over te brengen aan je specifieke doelgroep.

Waarom adverteren op YouTube?

Nu je op de hoogte bent van hoe je YouTube-advertenties kunt inzetten en welke mogelijkheden er zijn, vraag je je misschien af waarom je zou moeten adverteren op YouTube. Laten we duidelijk zijn, “moeten” is niet een woord dat wij gebruiken, maar we willen je graag 21 redenen geven om te beginnen met adverteren op YouTube en drie redenen om dat nu nog niet te doen.

1. YouTube is een van de grootste zoekmachines ter wereld
Zoals eerder vermeld, is YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld, na Google. Uit onderzoek van Marketingfacts is gebleken dat YouTube-gebruikers gemiddeld 40 minuten per dag naar YouTube-video’s kijken.

En dit aantal blijft groeien.

Het videoplatform heeft wereldwijd meer dan een miljard gebruikers per maand. Elke minuut wordt er 60 uur aan video toegevoegd en dit aantal blijft stijgen met de opkomst van populaire vloggers. Waarom zou je deze gebruikersgroep niet betrekken bij je marketingstrategie?

2. YouTube biedt zeer specifieke targetingmethoden
Binnen YouTube kun je zeer specifiek je doelgroep targeten, bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, ouderschap of inkomen. Dit is al een groot verschil ten opzichte van televisiereclames, waarbij alle kijkers de advertentie te zien krijgen.

Maar YouTube biedt nog veel meer targetingmethoden om je doelgroep te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld ook targeten op levensgebeurtenissen, zoekwoorden en interesses. Wanneer je kijkers target die zeer geïnteresseerd zijn in je product of dienst, is de kans groot dat ze interactie hebben met de advertentie en mogelijk zelfs overgaan tot een aankoop.

Alle mogelijke targeting opties voor YouTube advertenties zijn:

Geslacht
Leeftijd
Interesses
Onderwerpen
Plaatsingen
Zoekwoorden
Geografisch
Tijdstip

Geslacht – Het is mogelijk om aan te geven of je doelgroep mannelijk of vrouwelijk is. Het is echter belangrijk om op te merken dat als een man bijvoorbeeld op de laptop van een vrouw surft, de targeting mogelijk niet correct is. Over het algemeen werkt dit echter goed en wordt het zeker aanbevolen als het relevant is voor jouw bedrijf.

Leeftijd – Wat betreft leeftijd geldt hetzelfde als bij geslacht. Je kunt de leeftijdsgroep kiezen die je wilt targeten. Het enige nadeel is dat bijvoorbeeld een ouder de laptop van een kind kan gebruiken, waardoor de targeting mogelijk niet helemaal juist is. Targeting op basis van geslacht of leeftijd is alleen mogelijk als iemand is ingelogd met een Google-account.

Interesses – Als iemand bijvoorbeeld heeft gezocht naar ‘Audi A4’, weet Google dat. Als jouw autobedrijf het merk Audi verkoopt, is het interessant om zichtbaar te zijn op YouTube.

Onderwerpen – Google kan scannen welke inhoud er in video’s wordt geüpload. Op basis daarvan kan Google bepalen of een video bijvoorbeeld over ‘mode’ of ‘lifestyle’ gaat. Je kunt dus heel gericht je doelgroep bereiken op basis van onderwerpen.

Plaatsingen – Een andere interessante optie is om mensen te bereiken via plaatsingen die je zelf hebt ingesteld. Dit kunnen bijvoorbeeld YouTube-kanalen, YouTube-video’s of sites zijn die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk, zoals Google Shopping.

Zoekwoorden – Binnen zoekwoorden geef je aan waar Google je zoekwoorden mag tonen. Als je bijvoorbeeld ‘Volkswagen’ als zoekwoord invoert, kan YouTube jouw advertenties weergeven bij video’s die over Volkswagen gaan. Op deze manier kun je precies je gewenste doelgroep bereiken!

Geografisch – Het is ook mogelijk om te bepalen waar je wilt worden weergegeven. Ben je bijvoorbeeld een meubelzaak in Groningen? Dan kun je aangeven dat je alleen in Groningen gevonden wilt worden. Je kunt ook werken met radiustargeting, waarbij je aangeeft dat je bijvoorbeeld binnen 40 kilometer rondom Groningen wilt worden gevonden op Google. Targeting is dus mogelijk via: plaats, regio, provincie, land en radius.

Je kunt zelf bepalen wanneer je advertenties worden weergegeven op YouTube. Als lunchroom is het handig om je heerlijke lunchmaaltijden te promoten tijdens de openingsuren, bijvoorbeeld tussen 10:00 uur ‘s ochtends en 16:00 uur ‘s middags. Zo kun je ervoor zorgen dat je doelgroep je advertenties te zien krijgt op het juiste moment.

3. Kosten van adverteren op YouTube liggen lager

Adverteren via YouTube is veel voordeliger. Met Instream videoadvertenties hoef je niet te betalen voor kijkers die niet lang genoeg naar je advertentie kijken en met video discovery advertenties betaal je alleen wanneer iemand daadwerkelijk op je video klikt. Hoewel er meer factoren zijn die bijdragen aan het succes van je advertentie, maakt deze lagere prijs het zeker mogelijk. Gemiddeld kost een videoadvertentie tussen de € 0,05 en € 0,30 per weergave. Natuurlijk hangt dit af van je video, targeting en doelstelling, maar over het algemeen kun je prima adverteren op YouTube voor deze bedragen.

4. YouTube is bij uitstek geschikt voor online branding of het vergroten van je naamsbekendheid

Zoals eerder vermeld, biedt YouTube uitstekende mogelijkheden om je specifieke doelgroep te bereiken. De targeting opties zijn ongeëvenaard. We begrijpen dat branding een belangrijke rol speelt voor elk bedrijf. Als mensen niet bekend zijn met jouw bedrijf, hoe kunnen ze dan jouw website bezoeken? Een goed voorbeeld hiervan is een autogarage die Opels verkoopt.

Als je ervoor zorgt dat je zichtbaar bent bij elke zoekterm gerelateerd aan Opel, zal de koper dit onthouden. Dit heeft als gevolg dat, zelfs als deze persoon nog niet in het koopproces zit, ze al wel met jou in aanraking zijn gekomen tijdens de eerdere fases van het aankoopproces. Wanneer deze persoon besluit om een auto te kopen, zullen ze eerder bij jou terechtkomen omdat je top of mind bent.

5. Elke organisatie kan direct adverteren op YouTube

Het maakt werkelijk niet uit welke diensten of producten je aanbiedt, of je nu een non-profit organisatie bent of juist gericht op winst.

Ieder bedrijf kan starten en succes behalen met Google Ads voor video, oftewel YouTube marketing. Door rekening te houden met reden vier, namelijk de verschillende fases van de klantreis, is het altijd mogelijk om een passende boodschap voor jouw doelgroep te vinden.

Bovendien is het niet nodig om als bedrijf eerst een Google Ads campagne op te zetten.

Je moet wel je Google Ads account hebben ingesteld, maar dat betekent niet dat je een zoekcampagne moet hebben lopen voordat je aan de slag gaat.

6. Elk product of dienst kan uitgelegd worden met een video

Het maakt niet uit welk product of dienst je aanbiedt, een video is geschikt voor ELK product of dienst. Door instructievideo’s te tonen, krijgen gebruikers een gevoel bij het product of de dienst. Leg de voordelen en nadelen uit en deel jouw boodschap met jouw doelgroep via een goede videoadvertentie op YouTube.

7. Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Het is een bekend gezegde in het Nederlands, maar het is zeer waar. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Zelfs een foto heeft zijn beperkingen en moet verder worden toegelicht met tekst. Video’s zijn de toekomst. Op YouTube kun je alles delen in een video die uitlegt wat je te bieden hebt, wie je bent of welk ander doel je aan je videomarketingstrategie hebt gekoppeld.

8. Video’s in alle fases van de customer journey

Video’s zijn uiterst geschikt om de bekendheid van jouw merk te vergroten, maar het is belangrijk om te beseffen dat dit niet het enige doel is van reclame op YouTube. Ook tijdens de aankoopfase, wanneer iemand bereid is om te kopen, kan video marketing extra overtuiging bieden. Het is essentieel dat jouw content aansluit bij elke fase van het aankoopproces, zodat je geen enkele fase mist of overslaat. Op deze manier kun je op een zeer effectieve manier jouw doelgroep bereiken en geld verdienen met adverteren op YouTube.

9. Jouw YouTube filmpjes direct deelbaar

Mensen vinden het leuk om dingen te delen met anderen in hun netwerk. Daarom kunnen jouw video’s worden gedeeld door anderen op YouTube, maar ook heel eenvoudig op andere platforms. Denk aan sociale media, e-mail, maar ook op websites door de video in te sluiten.

10. Video is uitermate geschikt voor remarketing

Slechts een klein percentage van je doelgroep wordt daadwerkelijk klant, maar het is belangrijk om ook de overige 95% niet te vergeten. Het is zonde om potentiële klanten zomaar te laten gaan.

Met behulp van video remarketing kun je degenen bereiken die al bekend zijn met jouw merk. Met andere woorden, je benadert de mensen die jouw website al eens hebben bezocht met een gepersonaliseerde boodschap. En nee, dit hoeft niet als stalken over te komen, zolang je remarketing op een goede en strategische manier inzet.

Vervolgens kun je video’s op YouTube richten op jouw specifieke doelgroep – degenen die een bepaalde pagina hebben bezocht of die al eens een video hebben bekeken – en hen vervolgens een andere video aanbieden. Met deze gepersonaliseerde video wijs je hen op de bezochte pagina en (uiteraard subtiel) op het feit dat ze nog geen klant zijn geworden.

11. Multi channel inzetbaar

Besef dat het plaatsen van een advertentie op YouTube niet betekent dat je alle mogelijkheden van YouTube benut. Het interessante is dat video’s een integraal onderdeel zijn van je digitale marketingstrategie. Je zult de beste resultaten behalen tegen de laagste kosten wanneer je YouTube gebruikt als een multi-channel platform.

Met andere woorden, maak je YouTube-advertenties onderdeel van andere boodschappen en zorg ervoor dat ze aansluiten bij andere advertenties of content die je gebruikt. Denk aan het delen van content op sociale media, zowel organisch als betaald, en combineer video marketing met Google Search-advertenties. Bovendien kun je fragmenten uit je video hergebruiken in Display- en Facebook-advertentiecampagnes, waardoor je een waterdichte marketingstrategie kunt implementeren.

12. Je hoeft geen filmstudio kwaliteit af te leveren

Maak je geen zorgen, het adverteren op YouTube hoeft niet duur te zijn. Het maken van video’s kan echter wel een kostenpost zijn. Maar je hoeft geen professionele kwaliteit te leveren. Met een eenvoudige camera en een selfiestick kun je al veel bereiken voor jouw video’s. Bovendien worden de camera’s in smartphones steeds beter en kun je daarmee tegenwoordig video’s van hoge kwaliteit maken. Het maken van videocontent hoeft niet ingewikkeld te zijn, dus denk vooral in mogelijkheden en niet in problemen. Daarnaast biedt YouTube de ‘Adbuilder’-tool waarmee je je eigen videoadvertenties kunt maken.

13. Meetbaar met YouTube Analytics

Alle gegevens van jouw video’s die je op YouTube plaatst, worden geregistreerd in YouTube analytics. Hiermee kun je alle prestaties van je kanalen en video’s bekijken. Daarnaast kun je de statistieken en rapporten van geclaimde content bijhouden. Er zijn diverse rapporten beschikbaar met veel informatie, zoals rapporten over kijktijd, verkeersbronnen en demografie.

Je hebt de mogelijkheid om alle gegevens te filteren op verschillende criteria, zoals:

  • Content
  • Apparaattype
  • Geografische regio of locatie
  • Abonneestatus
  • Gebruik van vertaling
14. YouTube adverteren als vervanging van Televisie

Het aantal televisiekijkers neemt al jaren iets af, maar de reclame-inkomsten voor omroepen blijven stabiel. Als adverteerder betaal je dus steeds meer voor een kleiner wordend publiek. Budgetten van € 100.000,- voor televisiereclame zijn niet ongebruikelijk. Daarom richten veel bedrijven zich niet op televisiereclame, maar biedt YouTube-reclame een uitstekend alternatief.

Je doelgroep is namelijk online gemakkelijk te bereiken. Of je nu lokaal, nationaal of wereldwijd je doelgroep wilt bereiken. En dat voor lagere kosten en vaak een hoger rendement, omdat je online veel gerichter kunt adverteren op je doelgroep in plaats van rond een bepaald thema op televisie.

15. Zelf kiezen wanneer en hoe vaak je vertoond wordt

Je hebt de vrijheid om te kiezen welk type advertentie het meest bijdraagt aan de doelstellingen van jouw organisatie. Bovendien heb je zelf de controle over waar en wanneer je de advertenties plaatst, zodat je altijd zo relevant mogelijk bent voor jouw doelgroep.

16. Denk verder… denk reviews

Je hebt de mogelijkheid om zelf video’s te maken en je producten en diensten te promoten. Maar denk ook eens aan je klanten. Zij hebben ervaring met jouw bedrijf. Laat hen een videobericht inspreken en creëer zo een promotievideo.
YouTube-adverteren kan op verschillende momenten en op verschillende manieren worden ingezet, en dat tegen vaak lage kosten. Het levert altijd iets op voor jouw bedrijf.

17. YouTube is een product van Google

Er is eigenlijk niets meer te zeggen op dit moment. Het gebruik van YouTube marketing helpt bij het verbeteren van jouw positie in de zoekmachine Google. Aangezien Google dol is op Google en YouTube eigendom is van Google, is het verstandig om video marketing in te zetten via YouTube en zo bij te dragen aan jouw zoekmachine marketing met behulp van video’s.

18. Iedereen zit op YouTube

Tegenwoordig zijn we allemaal online, of je nu op YouTube zit of je buurvrouw van 75+. We zijn mobieler dan ooit en altijd verbonden. Het zoeken van een filmpje op YouTube is net zo gewoon geworden als ‘ik Google het wel even’. Ads voor video is bijna onmisbaar geworden. Want als jij er niet staat, staat er wel iemand anders voor jou klaar.

19. Zelf je budget bepalen

Bij het adverteren op YouTube kun je nauwkeurig aangeven wat je dagelijkse budget is en hoeveel je wilt uitgeven. Hierdoor geef je nooit meer geld uit dan je zelf hebt aangegeven. Daarnaast betaal je alleen wanneer iemand je advertentie volledig bekijkt of erop klikt. Als een gebruiker je advertentie overslaat voordat er 30 seconden zijn verstreken (of het einde is bereikt), hoef je helemaal niets te betalen. Dit betekent dat je gratis branding kunt realiseren op YouTube.

20. Hoge relevantie

Op televisie adverteren is een gok, online adverteren op YouTube biedt meer zekerheid. Door gerichte targeting weet je precies wie jouw advertentie te zien krijgt. Als mensen na vijf seconden massaal wegklikken, is er geen probleem. Je betaalt dan niets en kunt je doelgroep aanpassen op basis van deze informatie. Blijven mensen wel kijken, dan is de kans groot dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Door deze keuzevrijheid is de betrokkenheid en interesse vele malen hoger.

21. No cure no pay video marketing

Soms wordt er wel eens gezegd dat iemand op basis van no cure no pay hoger in de zoekmachine wil verschijnen. Het is echter onmogelijk om dergelijke garanties te bieden, aangezien zoekmachine marketing afhankelijk is van talloze factoren en concurrenten. Voor YouTube adverteren geldt dit echter wel een beetje. Als iemand jouw advertentie wegklikt, hoef je namelijk niet te betalen.

YouTube adverteren biedt vele voordelen. Recent onderzoek in Engeland heeft zelfs aangetoond dat de kans dat mensen een product kopen na het bekijken van een video 174% groter is dan wanneer ze geen video hebben gezien.

Waarom je soms beter (nog) niet kunt beginnen

Er zijn echter ook enkele redenen te bedenken waarom het (nog) niet verstandig zou zijn om te beginnen met het plaatsen van advertenties op YouTube.

1. Je bent nog niet zover

Is je inzet op het gebied van digitale marketing nog niet helemaal op orde? Zijn er nog knelpunten op je website? Het is verstandig om eerst te investeren in het fundament van je digitale marketing en daarna pas aan de slag te gaan met video marketing. Bij DVB Digital hanteren we verschillende fases waarin digitale marketing wordt uitgerold. Het is mogelijk om alles tegelijkertijd in te zetten, maar het is beter om je digitale marketing geleidelijk uit te rollen. Bovendien kunnen de kosten van adverteren op YouTube oplopen als je website nog niet helemaal geschikt is om je producten of diensten te verkopen, waardoor je onnodig bezoekers naar je website leidt.

2. Je ziet het nut niet van YouTube voor jouw business

We benadrukken altijd – doe nooit iets omdat je buurman het ook doet. Dit geldt ook voor YouTube-adverteren. Je moet YouTube en videomarketing niet gebruiken omdat het mogelijk is of omdat anderen het ook doen. Doe het op de juiste manier en op een manier die bij jou past, of doe het niet!

3. Je kent jouw doelgroep (nog) niet

Of je nu net een nieuw bedrijf hebt opgericht of al een tijdje actief bent, is het essentieel om te weten hoe jouw doelgroep eruitziet en welke kanalen zij gebruiken. Digitale marketing is afhankelijk van het begrip van jouw doelgroep. Voordat je begint met adverteren op YouTube, is het belangrijk om jouw doelgroep te definiëren aan de hand van buyer persona’s. Op die manier kun je er zeker van zijn dat jouw doelgroep zich ook op YouTube bevindt.

Je wilt voorkomen dat je het verkeerde publiek bereikt en dat je budget snel op is. Het is zonde van je inspanningen.

Tips en tricks om direct goed te starten

Je hebt de redenen om te adverteren overwogen en je bent gereed om te starten met het plaatsen van jouw advertenties op YouTube. Een uitstekend plan! Voordat je jouw eerste YouTube advertentie online plaatst, zijn er enkele zaken waar je rekening mee kunt houden. Door deze tips toe te passen, kun je optimaal gebruik maken van je budget en ervoor zorgen dat je geïnteresseerde klanten bereikt.

1. Stel je doelen vast

Het is van groot belang om doelen te stellen voordat je begint met adverteren op YouTube.

Hier volgen enkele stappen om een YouTube videomarketingstrategie te creëren. Begin met het bepalen van de boodschap die je wilt overbrengen. Denk hierbij ook aan de customer journey.

Wil je meer bekendheid genereren (de See-fase) of wil je de kijker aanzetten tot een aankoop (de Do-fase)? Zorg ervoor dat de advertentie aansluit bij het concept en de boodschap.

Bepaal ook wanneer je tevreden bent met de resultaten van de advertentie, maar zorg ervoor dat deze doelen haalbaar zijn.

2. Bepaal hoe je deze doelen meet

Bij het analyseren van de resultaten van je YouTube advertentie is het belangrijk om eerst naar deze vier categorieën te kijken: het aantal weergaven, het aantal likes en shares, het aantal mensen dat de advertentie volledig bekijkt en het aantal conversies. Hoewel dit standaard meeteenheden zijn, geven ze wel een duidelijk beeld van hoe je advertentie presteert.

Je kunt deze meeteenheden ook gebruiken om je doelen op te stellen en je advertenties bij te sturen.

3. Zet de trigger in het begin

Bij een YouTube advertentie is het van groot belang om de trigger in het begin te plaatsen. Dit geldt vooral voor In Stream-advertenties, aangezien bezoekers na vijf seconden kunnen wegklikken. Het is daarom essentieel om een opvallende call to action (CTA) te hebben en de aandacht van de bezoeker in de eerste vijf seconden te trekken. Als dit niet gebeurt, zal de bezoeker wegklikken.

Om ervoor te zorgen dat bezoekers direct op de link kunnen klikken en vanuit jouw advertenties naar je website kunnen doorklikken, kun je een klikbare CTA-overlay maken voor je YouTube advertentie.

4. Gebruik ook YouTube cards en endscreens

Het is van groot belang om de trigger in het begin te plaatsen. Binnen YouTube kun je ook gebruik maken van ‘cards’ en ‘endscreens’ in je advertentie. Deze elementen zijn klikbaar en kunnen bezoekers naar je website of YouTube kanaal leiden. Een YouTube card is te herkennen aan het ‘i’ symbool in de rechterbovenhoek van de advertentie. Je kunt zelf bepalen wanneer deze ‘i’ verschijnt, zodat kijkers getriggerd worden.

Met een card kun je linken naar een product of dienst die genoemd wordt in de advertentie. Maar je kunt ook linken naar andere video’s. Aan het einde van de YouTube advertentie kun je een ‘endscreen’ toevoegen. Hiermee kun je bezoekers bijvoorbeeld doorverwijzen naar je YouTube kanaal of andere social media kanalen. Als een bezoeker de advertentie helemaal heeft bekeken, is de interesse in je merk hoog. Met een endscreen kun je hier goed op inspelen.

5. Zorg voor een goede opvolging

Het is ontzettend zonde als je een geweldige YouTube advertentie hebt gemaakt, maar de landingspagina niet goed aansluit. Zorg er daarom voor dat je alles, van de advertentie tot de bedankpagina, goed inricht en dat het voor bezoekers makkelijk is om alle stappen te doorlopen. Vergeet ook niet om remarketing toe te passen op de mensen die je advertentie hebben bekeken maar geen actie hebben ondernomen. Op deze manier worden zij weer herinnerd aan je product of dienst.

Bij het maken van deze keuze kun je kiezen tussen de mensen die de hele YouTube advertentie hebben afgekeken of de mensen die alleen de eerste vijf seconden hebben bekeken, afhankelijk van je doelstelling.

6. Kijk waar je YouTube video’s getoond worden

Wanneer je kiest voor een Video discovery advertentie, zal je YouTube advertentie ook verschijnen in het Google Display Netwerk (op de websites van partners en in de apps van partners). In Google Ads is het mogelijk om te zien op welke websites en in welke apps de advertentie wordt weergegeven. Daarnaast kan je ook het aantal klikken en vertoningen van de advertentie bekijken.

Controleer of er websites zijn waar de resultaten teleurstellend zijn en sluit deze sites of apps uit. Op deze manier zal je meer budget overhouden voor kijkers die wel interesse tonen.

7. Gebruik ondertiteling

Het gebruik van ondertiteling zorgt er tevens voor dat je YouTube advertentie beter converteert. Niet alle kijkers bekijken een video met geluid en zelfs wanneer je advertentie in het Display Network wordt weergegeven, zal niet iedereen de video met geluid afspelen. Daarom is het verstandig om de advertentie te voorzien van ondertiteling. Op deze manier kan iedereen de video volgen, zelfs als het geluid uit staat. Daarnaast trekt ondertiteling ook eerder de aandacht van de kijkers naar het scherm.

8. Denk aan de verschillende devices

Veel mensen maken dagelijks gebruik van YouTube en het is een vast onderdeel van hun dagelijkse routine. Of het nu gaat om een moment van ontspanning in de ochtend tijdens het ontbijt of ‘s avonds voor het slapengaan, het is een gelegenheid waarop ze in aanraking kunnen komen met jouw advertentie en dus jouw merk.

Aangezien YouTube voornamelijk op mobiele apparaten wordt bekeken, is het belangrijk om hier rekening mee te houden bij het ontwerpen van je advertentie. Besteed ook aandacht aan de mobiele versie van je website, zodat gebruikers een optimale ervaring hebben.

9. Gebruik YouTube Analytics

Maak zeker gebruik van YouTube Analytics, aangezien alles zo goed meetbaar is op dit platform. Naast het analyseren in Google Analytics en Google Ads, biedt YouTube Analytics ook waardevolle inzichten. Deze tool toont statistieken die verschillen van die in Google Analytics en Google Ads.

  • Kijkersloyaliteit: Met deze functie kun je de gemiddelde weergavetijd van je advertentie zien, welke advertentie het meest effectief is (bij meerdere advertenties) en hoe vaak je advertenties tot het einde worden bekeken.
  • Herhalingsweergaven: In de ‘herhalingsweergaven’, ook wel bekend als ‘bereik per frequentie’, kun je zien hoeveel mensen de advertentie meer dan drie keer hebben gezien.
  • Acties van kijkers: Met deze functie kun je de groei (of afname) van je YouTube-abonnees bijhouden, het aantal likes op je video’s en hoe vaak de video of advertentie aan de favorietenlijst wordt toegevoegd.

Met behulp van al deze statistieken krijg je een dieper inzicht in het kijkgedrag van je publiek en kun je geld verdienen door YouTube-advertenties in te zetten.

10. Besteed aandacht aan de omschrijving en de titel van de YouTube advertentie

Bij YouTube video’s is het van groot belang om aandacht te besteden aan de omschrijving en titel van de video. Hierdoor kan YouTube beter begrijpen waar de advertentie over gaat, waardoor deze aan een publiek wordt getoond dat meer interesse heeft. Aangezien YouTube de inhoud van video’s niet kan lezen, is dit essentieel. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je organisch hoger kunt scoren op YouTube. In een eerdere blog hebben we 107 tips gedeeld om hoger in Google te komen, deze tips kun je uiteraard ook gebruiken om (organisch) hoger te scoren op YouTube.

Let erop dat je niet te uitgebreid wordt in je beschrijving en tags. Zorg ervoor dat je doelgroep nog steeds begrijpt waar je video over gaat zonder dat ze alle tags moeten doorzoeken. Relevantie is hier ook belangrijk, net als bij Google. Vermijd beweringen in je video beschrijving die niet overeenkomen met de zoekopdracht, dit zal alleen maar tegen je werken.

11. Kies een eigen videothumbnail in Youtube

Het is niet verplicht om de afbeelding te gebruiken die YouTube voorstelt als videothumbnail. Vaak zijn mensen dan niet helemaal tevreden met hoe ze erop staan. Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken om je doelgroep uit te nodigen om de video te bekijken en door te klikken. YouTube biedt standaard drie keuzes om uit te kiezen, maar je kunt ook een andere thumbnail selecteren door op video bewerken te klikken in jouw kanaal.

Welke soort advertenties werken nu precies?

Maar hoe kun je al deze tips nu toepassen in een effectieve YouTube advertentie? We hebben een aantal soorten YouTube reclames gevonden die je absoluut wilt blijven kijken!

YouTube advertenties met een verhaal

Advertenties met een verhaal worden regelmatig gedeeld op sociale media en raken de emoties van de kijkers. Dit geldt ook voor de advertentie van Samsung die in 2017 de meest bekeken advertentie op YouTube was. De advertentie werd gebruikt om de uitbreiding van de klantenservice naar het platteland van India te promoten. In de advertentie volgen we een medewerker van Samsung die onverwachts op het Indiase platteland belandt.

Advertenties die je nieuwsgierig maken

Wanneer een YouTube advertentie je nieuwsgierig maakt, is de kans groot dat je verder blijft kijken en dus niet na 5 seconden al wegklikt. Een slimme adverteerder die hiervan profiteert, is Clash Royale, een populaire smartphonegame. Deze advertentie is in 2017 maar liefst 110 miljoen keer bekeken. In de advertentie zie je een boogschutter aftellen van drie tot een en vervolgens een pijl afschieten. Je bent benieuwd naar wat er na die laatste seconde gebeurt.

Een voorbeeld van een effectieve Nederlandse advertentie is de Opel advertentie. Deze advertentie stelt direct een vraag aan de kijker, waardoor je nieuwsgierig wordt naar het vervolg. De advertentie draait om het betalen voor een auto met behulp van views.

Gelijk ter zake komen

We hebben het al een paar keer benoemd, maar het is belangrijk dat er in de eerste vijf seconden een trigger zit. Een reclame die hier op een humoristische wijze op inspeelt, is die van Geido, een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij. Bekijk de advertentie hieronder.

Storytelling

Met storytelling vertel jij een verhaal en dat kan zoals Barbie dat doet heel treffend uitpakken. Waarbij je niets wilt verkopen, maar wel degelijk tot het einde toe meekijkt hoe kleine meisjes de wereld als vrouw voor zich zien.

De kracht van muziek

Verlies zeker niet de impact van muziek uit het oog. Bij het maken van onze samenwerkingsvideo’s streven we altijd naar boeiende muziek, zodat je aandacht direct naar het scherm wordt getrokken. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje naar deze samenwerkingsvideo:

Breng je doelgroep mee op een reis, deel je verhaal en integreer YouTube-adverteren in je digitale marketingstrategie. Onze specialisten in Google Ads zijn allemaal gecertificeerd voor YouTube en weten als geen ander hoe ze het maximale uit dit kanaal kunnen halen voor jouw organisatie. Start nu met videomarketing via YouTube en bereik je doelgroep op een originele en speelse manier!

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven