Hoe je effectief kunt adverteren in zoekmachines voor succes.

Wil je beginnen met zoekmachine adverteren, maar weet je niet hoe je dit kanaal het beste kunt benutten? Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden die zoekmachine adverteren biedt, of ben je al online aan het adverteren maar ben je niet tevreden met de resultaten? Bij DVB Digital zijn we al jarenlang experts op het gebied van zoekmachine adverteren. Als Google Partner bureau behoren wij tot de beste bureaus van Nederland en zijn we op de hoogte van alle ontwikkelingen. Vraag nu de Quickscan aan en ontdek de mogelijkheden.

Succesvol zoekmachine adverteren?

Wij hebben een unieke expertise in het optimaliseren van dit online platform. Ons team is gespecialiseerd in het opzetten en beheren van campagnes voor diverse organisaties. We zijn actief op regionaal, nationaal en internationaal niveau in verschillende sectoren. Hierdoor hebben we snel inzicht in wat wel en niet werkt voor organisaties.

Wat is zoekmachine adverteren?

Het adverteren op zoekmachines houdt simpelweg in dat advertenties worden geplaatst binnen de betaalde zoekresultaten van Google. Wanneer je een zoekopdracht invoert in de zoekmachine, verschijnen er zoekresultaten. Deze bestaan uit twee soorten resultaten: betaalde en organische.

Bij zoekmachine adverteren draait het eigenlijk om de betaalde zoekresultaten. Deze worden boven de organische zoekresultaten weergegeven. Bij DVB Digital geven we de voorkeur aan het gebruik van zowel SEA als SEO, omdat dit zorgt voor synergie.

Met behulp van SEO optimaliseren we landingspagina’s om ze hoger te laten ranken in de organische zoekresultaten. We zorgen er niet alleen voor dat ze bovenaan staan in de betaalde zoekresultaten, maar ook dat webpagina’s zo hoog mogelijk verschijnen in de organische resultaten van Google. Het kan echter even duren voordat je resultaat ziet met SEO. Daarom is het verstandig om ook aan zoekmachine adverteren te doen.

DVB Digital over zoekmachine adverteren

Google is wereldwijd de grootste zoekmachine en heeft een aanzienlijk marktaandeel in Nederland. Dit betekent dat de meeste zoekopdrachten die internetgebruikers invoeren via Google worden uitgevoerd. Hieruit blijkt de monopolistische positie die Google als zoekmachine inneemt.

Consumenten zijn tegenwoordig altijd en overal verbonden met het internet. Organisaties zien steeds meer mogelijkheden via online kanalen. Met zoekmachine adverteren kun je zichtbaar zijn op de plek waar (potentiële) klanten je verwachten. Search Engine Advertising is een vorm van pullmarketing. Door te adverteren op Google vergroot je de bekendheid van jouw merk onder jouw doelgroep en zullen zij aan jou denken wanneer ze op zoek zijn naar een oplossing. De klant is immers al actief op zoek naar de producten en/of diensten die je aanbiedt. Bijvoorbeeld: een fietsenhandelaar verkoopt voornamelijk Gazelle-fietsen met trapondersteuning.

Klanten zijn verspreid over heel Nederland. Het concept van zoekmachine adverteren werkt als volgt. Stel dat een potentiële klant zoekt naar de term ‘Gazelle fiets met trapondersteuning kopen’. Het woord ‘kopen’ geeft aan dat de zoeker duidelijk de intentie heeft om iets te kopen. Deze zoeker kan zeer waardevol zijn voor het bedrijf.

De zoeker hierboven zoekt dus naar producten en/of diensten die je aanbiedt. Als je nog niet adverteert op de zoekmachine Google, zullen de advertenties van je belangrijkste concurrenten verschijnen. De potentiële klant zal dan voor hen kiezen.

Wanneer je begint met adverteren via Google Ads, begin je met de zoekwoordcombinatie ‘Gazelle fiets met trapondersteuning kopen’.

Met je campagne is de kans groot dat de zoeker advertenties van je bedrijf te zien krijgt. We gaan er gemakshalve vanuit dat je campagne voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen. Bij DVB Digital is dit gegarandeerd. In de praktijk zien we echter vaak dat dit misgaat, maar hier komen we later op terug.

De klant bekijkt jouw advertenties. De boodschap in de advertentietekst komt overeen met de intentie van de zoeker om iets te kopen. De zoeker besluit op jouw advertentie te klikken en wordt doorgestuurd naar jouw website. Maar daar stopt het niet. Zelfs als de advertenties van hoge kwaliteit zijn, zullen zoekers niet converteren als jouw website van matige kwaliteit is. Daarom is het belangrijk dat de website overzichtelijk is en dat de belangrijkste landingspagina’s overeenkomen met wat je belooft.

Stel dat jouw website goed is opgezet en de landingspagina’s precies aansluiten bij de verschillende advertentiegroepen van jouw Ads-campagne. Dan vindt de zoeker precies wat hem of haar is beloofd in de advertenties en besluit hij of zij een aankoop te doen. Dit is hoe zoekmachine adverteren werkt.

Zoekmachine advertentie

Google hecht veel waarde aan relevantie en heeft dit als een belangrijk principe. De concurrentie in de zoekmachinemarketingbranche neemt toe, wat resulteert in stijgende kosten per klik. Door je campagne optimaal in te richten, kun je hoge kwaliteitsscores behalen. Dit zorgt ervoor dat je minder betaalt per klik en dat de kosten van Ads beperkt blijven. Het behalen van hoge kwaliteitsscores is van groot belang, omdat dit mede bepaalt of jouw advertenties überhaupt worden weergegeven.

Je hebt zelf invloed op het behalen van goede kwaliteitsscores. De kwaliteitsscore wordt namelijk berekend aan de hand van verschillende factoren, zoals de relevantie van je advertentie ten opzichte van de zoekopdracht en de ervaring op de bestemmingspagina. Als je bijvoorbeeld mountainbikes van het merk Giant verkoopt, verwacht een gebruiker een bestemmingspagina met specifiek mountainbikes van het merk Giant, en geen algemene pagina over mountainbikes. Op deze manier kun je effectief en gericht online adverteren.

Zoekmachine advertising op een goede manier

Een effectieve zoekmachine advertentie bestaat uit verschillende elementen. Ons advies is om het zoekwoord altijd te verwerken in de advertentietekst en toe te voegen aan de titel. Vermeld prijzen en exclusieve aanbiedingen en moedig de gebruiker aan om actie te ondernemen. Bovendien maken we regelmatig gebruik van hoofdletters. Dit doen we omdat gebruikers teksten scannen en niet woord voor woord lezen. Hierdoor vallen jouw ‘steekwoorden’ beter op. Schrijf een relevante zichtbare URL waarin, indien mogelijk, het belangrijkste zoekwoord nogmaals wordt verwerkt. Maak ook gebruik van keyword insertion. Dit betekent dat het zoekwoord van de gebruiker dynamisch wordt ingevoegd in de advertentie.

Naast de traditionele advertentietekst biedt Google nog diverse extra functies waarmee je jouw advertenties nog relevanter kunt maken. Door het toevoegen van sitelinks kun je zoekers direct doorverwijzen naar relevante delen van jouw website. Hierdoor wordt adverteren in zoekmachines nog aantrekkelijker en vergroot je de kans dat zoekers doorklikken.

Daarnaast kun je locatie-extensies toevoegen, zodat zoekers jouw bedrijfsadres onder de advertentie zien en direct naar jouw organisatie kunnen navigeren. Voeg ook oproepextensies toe, zodat zoekers je direct kunnen bellen vanuit de Google advertentie. Dit alles draagt bij aan het behalen van goede kwaliteitsscores.

Maar hiermee ben je er nog niet. Het is belangrijk dat jouw landingspagina’s van hoog niveau zijn en technisch goed geoptimaliseerd zijn voor SEO. Google doorzoekt je webpagina’s en beoordeelt de kwaliteitsscores op basis hiervan. Dit gebeurt door contextueel te kijken of de belangrijkste zoekwoorden terugkomen op de landingspagina. Het is echter niet voldoende om het zoekwoord zo vaak mogelijk op de landingspagina te plaatsen. Dit is slechts een klein onderdeel van SEO-optimalisatie en het belangrijkste zoekwoord moet op een natuurlijke manier terugkomen op jouw landingspagina.

Hoger in Google met zoekmachine adverteren

Het doel van zoekmachine marketing is om bovenaan in Google te verschijnen. Het streven is om beter gevonden te worden op Google. Zoekmachine adverteren is een gerichte vorm van adverteren op zoekopdrachten in zoekmachines. Dit is een belangrijk onderdeel van de online marketing strategie van een organisatie. Google is de grootste zoekmachine, maar we mogen Bing adverteren niet vergeten. Op de resultatenpagina’s van Google vind je deze ‘gesponsorde koppelingen’ aan de boven- en onderkant. Dit is ook te zien in het blauwe vak in de afbeelding naast deze tekst. Binnen Bing vind je de advertenties op drie verschillende plaatsen: aan de boven- en onderkant van de resultaten en aan de rechterkant.

In de fysieke wereld probeer je mensen te verleiden om je kledingwinkel binnen te stappen. Je plaatst je mooiste kledingcombinaties in de etalage, speelt een aangenaam muziekje af en maakt misschien zelfs gebruik van geuren die het koopproces stimuleren. Maar hoe pak je dit aan in de online wereld? Met SEA kun je de doelgroep verleiden om je website te bezoeken, dit doe je door middel van een gerichte advertentiecampagne. Het biedt je de mogelijkheid om tegen betaling advertenties te tonen in de betaalde zoekresultaten van verschillende zoekmachines.

Waarom SEA belangrijk is voor jouw bedrijf

Als bedrijf is het cruciaal om online goed zichtbaar te zijn. Je kunt je organische resultaten beïnvloeden door middel van zoekmachine optimalisatie. Het is ook mogelijk om SEO volledig uit te besteden aan een zoekmachine optimalisatie bureau. Met behulp van advertenties kun je gericht bezoekers naar je website en producten leiden. DVB Digital heeft uitgebreide ervaring met adverteren in diverse branches. Hierdoor kunnen we vrijwel direct bepalen welke advertentievorm het meest interessant is voor jou.

Bovendien beschikken we over waardevolle inzichten en branche rapporten over gemiddelde CPC’s en advertentiepatronen, waar we ons voordeel mee doen. We zijn gecertificeerd als Premier Partner door Google (we zijn Ads professionals), waardoor je er zeker van kunt zijn dat wij de beste campagnes voor jou zullen opzetten. We werken nauw samen met Google, die we ook benaderen bij de ontwikkeling en het beheer van jouw campagne. Op die manier zorgen we ervoor dat jouw campagne voldoet aan de eisen die Google stelt en kunnen we online adverteren optimaal benutten.

Meer over betaalde publiciteit met zoekmachine adverteren

Heb je interesse om te adverteren op Google of Bing, maar weet je niet hoe je dit op de juiste manier kunt aanpakken? Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden op het gebied van online adverteren, adverteren op Google, Bing Ads of zoek je een gespecialiseerd zoekmachinemarketingbureau om je Ads-campagne uit te besteden? Adverteren kan zeer interessant zijn, omdat je direct beter vindbaar bent in de zoekmachines. Door eerst naar je huidige situatie te kijken en deze te analyseren met behulp van onze Quickscan, kunnen we precies bepalen welke potentie er voor jou ligt. Waar wacht je nog op?

Mogelijkheden Google Ads

Het adverteren in zoekmachines is slechts een klein onderdeel van de vele mogelijkheden die er online zijn voor jouw organisatie met behulp van Google Ads. Zoekmachine-adverteren heeft alleen betrekking op het adverteren in het zoeknetwerk van Google.

Daarnaast kun je ook adverteren binnen het Display Netwerk. Dit netwerk bestaat uit meer dan twee miljoen websites, waarmee je maar liefst 95% van alle internetgebruikers kunt bereiken. Dit gebeurt voornamelijk met beeldadvertenties, maar tekstadvertenties zijn ook mogelijk. Met de vele targetingmogelijkheden die het display netwerk biedt, kun je jouw advertenties tonen aan de doelgroep die voor jou relevant is. Je kunt bijvoorbeeld targeten op interessecategorieën, onderwerpen, zoekwoorden en zelfgekozen plaatsingen.

Door te adverteren op Google, kun je veel verkeer naar je website leiden. Echter, het merendeel van dit verkeer converteert niet direct. Het is van belang dat deze zoekers een relevante boodschap op maat ontvangen en dat jouw advertenties hen blijven volgen in het Google Display netwerk. Deze vorm van online adverteren wordt remarketing genoemd.

Dit betekent dat je bezoekers bereikt die jouw website al hebben bezocht, maar nog niet de gewenste actie hebben ondernomen. Remarketing is mogelijk zowel binnen het zoek- als het displaynetwerk. Voor webwinkels maken we gebruik van dynamische remarketing. Hiermee kun je bezoekers die bijvoorbeeld naar een LCD-tv hebben gekeken, advertenties tonen in het displaynetwerk met dit specifieke product erin.

Met Google Ads aan de slag

Aangezien Google meer dan 80% van onze zoekopdrachten verwerkt met behulp van Google Ads, kunnen we gerust stellen dat ze een monopolie hebben. De overige 20% wordt ingevuld door andere zoekmachines zoals Microsofts Bing, waarin ook advertentiemogelijkheden bestaan, en gebundelde zoekmachines zoals Vinden.nl en Startpagina.nl. Het adverteren in de betaalde resultaten van een zoekmachine biedt de mogelijkheid om op verschillende online momenten in te spelen en nauwkeurig af te stemmen op de behoeften van de gebruiker.

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

SEA kan op verschillende momenten in het See Think Do Care model worden toegepast. Onze experts kunnen precies bepalen wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Of je nu Ads gebruikt, het Google-kanaal, of Ads van Bing, beide advertentiekanalen werken in principe op dezelfde manier.

In beide kanalen wordt er per klik betaald. Het bedrag dat per klik wordt betaald, ook wel CPC (Cost Per Click) genoemd, hangt af van verschillende factoren.

  • De concurrentie op de zoekterm waarop u adverteert kan variëren.
  • De kwaliteit van uw advertentie kan worden beoordeeld aan de hand van het aantal vertoningen en het aantal kliks, ook wel bekend als Click Through Rate (CTR).
  • Daarnaast is de kwaliteit van de bestemmingspagina waar de bezoeker terechtkomt na het klikken op uw advertentie ook van belang.

De kosten voor online adverteren kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, zowel binnen een branche als tussen bedrijven.

Experts in zoekmachine adverteren

Bij DVB Digital zijn wij gespecialiseerd in zoekmachine adverteren en zorgen wij ervoor dat bedrijven beter vindbaar zijn op Google en Bing. In de wereld van online adverteren worden kwaliteit en relevantie steeds belangrijker. Daarom doen wij ons uiterste best om campagnes goed op te zetten en te laten aansluiten bij de belangrijkste landingspagina’s.

Zoekmachine adverteren kent verschillende varianten. Zo kun je adverteren binnen het zoek- en display netwerk van Google. Als je een webshop hebt, kunnen wij een Google Shopping campagne opzetten waarbij we adverteren met productvermeldingen. Daarnaast starten wij remarketing campagnes om bezoekers te bereiken die jouw website al hebben bezocht, maar nog niet in de juiste fase van de funnel zitten. Door een combinatie van deze varianten zorgen wij ervoor dat jij aanwezig bent en jouw doelen behaalt.

Hoe wij zoekmachine adverteren aanpakken: van Quickscan tot resultaat

Wil je weten welke kansen en mogelijkheden er zijn op het gebied van digitale marketing voor jouw bedrijf? Vraag dan de Quickscan aan. Met behulp van deze Quickscan analyseren we jouw kansen en verbeterpunten en geven we advies over hoe je hier het beste op kunt inspelen. Je ontvangt een duidelijk advies. Ben je het hiermee eens? Dan sturen we je een offerte waarin we aangeven welke investeringen geschikt zijn voor jou en wat deze investeringen kunnen opleveren.

Daarna gaan we aan de slag met het optimaliseren van je Ads-campagne, gebaseerd op de adviezen die we je hebben gegeven in de Quickscan. We houden nauwlettend in de gaten hoe deze optimalisatie resulteert en bespreken dit met jou.

Als je nog geen Ads-campagne hebt, zullen we in de Quickscan verder ingaan op de mogelijkheden voor Ads voor jouw bedrijf. We beginnen dan met een zoekwoordonderzoek, waarbij we interessante zoekwoorden voor jouw bedrijf in kaart brengen. We kijken ook naar je website, omdat het belangrijk is dat de pagina’s waarnaar de advertenties verwijzen relevant zijn voor succesvolle Ads-campagnes. Dit heeft namelijk invloed op de kwaliteitsscore van je advertentie.

Hierna ontvang je van ons een advies waaruit duidelijk wordt of zoekmachine adverteren op dit moment rendabel is voor jou. Ondanks dat we gespecialiseerd zijn in adverteren in zoekmachines, vinden we het belangrijk dat je altijd een eerlijk advies krijgt en daarom niet zomaar moet beginnen met het plaatsen van advertenties in de zoekmachine. Als zoekmachine adverteren niet rendabel is voor jou, geven we je aanbevelingen voor andere digitale marketingmiddelen die wel winstgevend kunnen zijn.

Daarom DVB Digital

Ben je bekend met de mogelijkheden van zoekmachine adverteren en ben je net zo enthousiast als wij? We willen graag met je in contact komen om te bespreken welke mogelijkheden het online kanaal voor jouw bedrijf kan bieden. Als je al een Google Ads campagne hebt, voeren we graag een Quickscan uit om verbeterpunten te identificeren.

We zullen kijken of je campagne optimaal is ingesteld en goede resultaten behaalt. Deze resultaten zullen we samen met jou bespreken en uiteraard is dit geheel vrijblijvend en zit je nergens aan vast. Als je nog geen Ads campagne hebt, zullen we in de Quickscan de kansen voor Ads voor jouw bedrijf onderzoeken.

Ben je op zoek naar professionele digital marketing specialisten om je zoekmachine adverteren uit te besteden? Bij DVB Digital ben je aan het juiste adres. Onze specialisten zijn allemaal Google gecertificeerd en hebben jarenlange ervaring. DVB Digital is een Google Partner, wat betekent dat we intensief samenwerken met Google en altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine advertising. Vraag vandaag nog de gratis Quickscan aan en je kunt er zeker van zijn dat jouw campagne in goede handen is!

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven