Is app marketing succesvol?

Wil je meer naamsbekendheid en nieuwe downloads voor je app? Als partner van Google App Immersion laten wij je alle kansen op het gebied van app-marketing zien met onze gratis App Marketing Quickscan. Waar wacht je nog op?

Apps spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. We gebruiken apps voor verschillende doeleinden, zoals games, films, vakanties, vervoer, sociale contacten en online winkelen. Hierdoor zijn we constant online en in contact met anderen, 24/7. Apps zijn tegenwoordig beschikbaar op mobiele telefoons, tablets en laptops. Het aantal apps dat beschikbaar is in de verschillende app stores groeit elke dag. Eind oktober 2017 waren er meer dan 2 miljoen apps beschikbaar in de iOS App Store en zelfs meer dan 3,5 miljoen in de Google Play Store. Hoe zorg je er dan voor dat jouw app opvalt tussen al die anderen? DVB Digital is de enige officiële Google App Immersion partner in Nederland. Onze app marketing specialisten staan klaar om je te helpen. Vraag nu de gratis Quickscan voor app promotie aan!

Apps zijn een vast onderdeel binnen ons leven

Gemiddeld spenderen we dagelijks twee uur aan het gebruik van apps. Daarbij gaat er gemiddeld ook 100 miljoen dollar in om! Dit bedrag komt voornamelijk voort uit het grote aantal ‘in-app aankopen’. Vaak zie je dat een app gratis te downloaden is, maar dat je vervolgens binnen de app aankopen kunt doen om bijvoorbeeld advertenties te verwijderen of een andere upgrade te kopen.

Bij games is het vaak mogelijk om extra’s te kopen, zodat je de levels gemakkelijker kunt halen. Maar zelfs een gratis app kan al veel geld opleveren. Door deze als een volwaardig onderdeel naast je website in te zetten binnen je marketingstrategie.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven het belang van apps inzien, naast het hebben van een website. Ze ontdekken de kracht van een mobiele app voor het genereren van meer leads, omzet en naamsbekendheid.

“Apps stellen een merk in staat om in contact te komen met hun beste klanten. Verbinding maken via sociale media en gaming. De offline ervaring aanvullen. E-commerce en loyaliteit stimuleren”, aldus Google.

Apps verrijken het leven van mensen. Maar hoe kun je opvallen tussen al die anderen? Hoe zorg je ervoor dat jouw app daadwerkelijk gedownload wordt? Door app marketing serieus te nemen als een belangrijk onderdeel van je marketingmix. En als het eerste en tot nu toe enige Google App Immersion-bureau in Nederland, weten wij bij DVB Digital alles over het promoten van jouw app via Google.

Google App Immersion Partner bureau

Sinds 2016 zijn wij een Google Partner bureau en behoren wij tot de top twintig partner bureaus van Nederland. Bovendien zijn wij nu ook officieel erkend als Google App Immersion partner bureau. Dit houdt in dat Google ons heeft geselecteerd om onze klanten te begeleiden bij het vermarkten van hun apps en hen te helpen groeien door middel van appmarketing.

Wij behoren tot een van de 25 bureaus in de EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) die het Google App Immersion partnerschap hebben verkregen.

Ons partnerschap met Google biedt voordelen voor ons, maar vooral voor jou! Het opzetten van app-marketing is niet moeilijk. Het starten van een app-campagne is ook niet moeilijk, maar het beheren en optimaliseren ervan wel. Hoewel het niet onmogelijk is, kan het lastig zijn om jouw Universal App Campaign te optimaliseren vanwege de keuzes die Google op de achtergrond maakt (zoals plaatsing en selectie van jouw teksten en afbeeldingen). Samenwerking tussen jouw marketingbureau en Google is daarom essentieel. Als App Immersion Partner Bureau doen wij dit regelmatig.

Al geruime tijd zijn wij een trotse Google Partner. Het toevoegen van deze nieuwe samenwerking aan onze rijke geschiedenis is fantastisch. Steeds meer bedrijven benaderen ons bureau voor hulp bij app-marketing. Omdat wij het enige App Immersion Partner bureau van Google in Nederland zijn, zijn de communicatielijnen met Google kort. Exclusieve evenementen, de nieuwste ontwikkelingen en directe ondersteuning van Google zijn enkele voordelen van ons partnerschap. Dit is waar jij van profiteert als je jouw app wilt promoten onder jouw doelgroep.

Waarom zou je een app promoten?

Entertainment apps zoals ‘Candy Crush’ genieten van een goede reputatie, waardoor ze nog steeds veel worden gedownload. Het is mogelijk dat er op dit moment geen extra promotie nodig is. Echter, laten we niet vergeten dat zelfs Candy Crush ooit klein begonnen is… Zij hebben app marketing serieus genomen als onderdeel van hun marketingstrategie. Het is veilig om aan te nemen dat zij niet passief hebben afgewacht in de hoop dat de app gedownload zou worden.

Ze hebben de app actief gepromoot, onder andere via televisie met een grootschalige reclamecampagne.

Gelukkig voor ons is het nu veel eenvoudiger. Natuurlijk is het effectief om op televisie een groot publiek in één keer te bereiken. Maar je doel is om een app te downloaden. En dat gaat makkelijker als je de app op smartphones promoot. Hoe kan dit worden ingezet?

Wat zijn universele app campaigns en hoe werkt het?

Universele app campagnes, oftewel UAC, zijn een vorm van app-promotie die ervoor zorgen dat jouw app op diverse platformen gepromoot wordt. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account. UAC door Google vereenvoudigt app-installatie marketingcampagnes door alle Google Advertising-kanalen (zoeken, display, in-app en video) te combineren en jou als app-aanbieder een kant-en-klare oplossing te bieden om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep jouw app downloadt.

Gewoonlijk maak je meerdere campagnes in Google Ads. Vooral met de introductie van de Responsive Search Ads wil je zoveel mogelijk varianten creëren om een zo groot en relevant mogelijk publiek te bereiken. Bij de universele app-campagnes is dit echter niet nodig. In plaats daarvan worden suggesties voor advertentieteksten en enkele items van je vermelding in de app-store gebruikt. Het enige waar jij voor hoeft te zorgen zijn een aantal regels tekst, een startbod en het toevoegen van enkele items, de rest wordt geoptimaliseerd om gebruikers voor jouw app te vinden.

Het aanmaken van een Universele app campagne

Het opzetten van een Universele App campagne is vrij eenvoudig. Het is echter essentieel om van tevoren te weten wie je doelgroep is, waar en hoe je hen kunt bereiken en of ze geïnteresseerd zijn in jouw app. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je niet onnodig veel budget verspilt. Net zoals bij marketing is het belangrijk om te weten wie je wilt aanspreken en hoe.

Net als bij alle andere Google-services heb je een Google-account nodig om je app te promoten. Als je nog geen Google-account hebt, kun je de stappen volgen die op je scherm verschijnen om er een aan te maken. Met één Google-account kun je gebruikmaken van alle diensten van Google.

Binnen je Google Account heb je de mogelijkheid om verschillende soorten campagnes te starten, zoals zoek-, display-, shopping-, video- en universele app campagnes. Wanneer je een universele app campagne wilt starten, moet je eerst de koppeling maken met jouw app. Hiervoor selecteer je het platform (IOS of Android) en zoek je de app op. Het is belangrijk dat je app al in de store staat voordat je de koppeling maakt en de campagne start.

Als je een universele app campagne wilt starten voor zowel IOS als Android, moet je eerst het ene platform selecteren en vervolgens het andere. Je kunt de campagne dupliceren als je wilt, zodat je jouw app op beide platformen kunt promoten en kunt meten welk platform de meeste downloads oplevert voor jouw bedrijf.

In ons voorbeeld koppelen we de app Candy Crush Saga aan ons Google Account. Bij het maken van een universele app campagne (UAC) moet je vier onafhankelijke regels tekst opnemen in je advertentie. Google genereert vervolgens advertenties op basis van de tekst en inhoud van de app store.

Nadat de campagne is gestart, kun je de prestaties van individuele advertenties niet apart bekijken, maar alleen de algehele prestaties. Google test voortdurend verschillende indelingen en tekstcombinaties met behulp van meerdere algoritmes om relevant verkeer en installaties te blijven genereren.

Je hebt de mogelijkheid om een videoadvertentie toe te voegen en maximaal twintig afbeeldingen. Wat zo mooi is aan de universele app-campagne is dat deze kanaalonafhankelijk is, zoals Google het zelf beschrijft. Dit betekent dat Google kijkt naar waar jouw app het beste tot zijn recht komt en daar de app promoot. Google kijkt naar de ingevulde gegevens en jouw doel CPA (kosten per acquisitie) en kiest vervolgens waar jouw app gepromoot wordt.

Met de ingevulde gegevens maakt Google verschillende advertenties in verschillende formaten en voor verschillende netwerken.

Dit kan zijn op Google Zoeken (het zoeknetwerk), het Display-netwerk of op YouTube. De verschillende app stores vallen onder het Display-netwerk van Google. Als je bijvoorbeeld maar één foto hebt toegevoegd en geen video, wordt jouw app niet gepromoot op YouTube. Als je meerdere foto’s hebt – waar Google zelf een soort video van kan maken – of als je een video hebt geüpload in jouw account, wordt jouw app wel gepromoot op YouTube. Dit gebeurt uiteraard alleen als het past bij jouw doel CPA.

Als YouTube past binnen het doel van jouw app-promotie, wordt jouw app op dat kanaal getoond.

Bovendien moet je, net als bij andere Google Ads-campagnes, alle benodigde informatie invullen om je app succesvol te promoten. Denk aan:

– De locatie;
– De taal;
– Campagneoptimalisatie;
– Budget;
– Biedstrategie.

Om bovenaan te komen, is het belangrijk dat de advertenties die bezoekers te zien krijgen aansluiten op hun zoekopdrachten en hun verwachtingen van jouw app. Net als bij het normaal promoten van je bedrijf, moet je je advertentieteksten goed inrichten. Het is hierbij enorm belangrijk dat de informatie over je app – net als de informatie op je website – van topkwaliteit is. Met andere woorden, hoe beter je app wordt beschreven, verrijkt met afbeeldingen en de gebruikers een duidelijk beeld geeft van WAT je app inhoudt en WAAROM deze onmisbaar is, hoe beter je campagne zal presteren! Daarom moet je het promoten van een app echt zien als een onderzoek naar je marketinginspanningen en het serieus nemen.

Zodra je campagne actief is, kun je in het overzicht van jouw campagne de volgende advertentie-items zien:

1. Item – Welke tekstregels, afbeeldingen en video’s heb je ingevuld?
2. Prestatiegroepering – Hoe presteert dit item? Is het uitstekend, goed of matig?
3. Itemtype – Wat voor soort item is het? Is het tekst, een afbeelding of een video?
4. Aantal klikken – Hoe vaak is er op het item geklikt?
5. Vertoningen – Hoe vaak is het item vertoond?
6. CTR – Wat is de doorklikratio? Is deze hoog of laag?
7. Gemiddeld CPC – Hoeveel heb je gemiddeld betaald per klik?
8. Kosten – Het totale budget dat is besteed gedurende een bepaalde periode.
9. Conversies – Hoe vaak is de app gedownload?
10. Kosten / Conversies – Wat zijn de kosten per conversie?

Het is van groot belang om je resultaten grondig en uiterst specifiek te analyseren. Omdat Google zelf de beste combinaties selecteert, kan het voor minder ervaren digitale marketeers lastig zijn om precies te achterhalen wat er geoptimaliseerd kan worden aan hun Google-campagne.

In het overzicht wordt de prestatiegroepering weergegeven. Hierin geeft Google aan welk item goed presteert, welke het beste presteert en welke minder goed presteert. Toch kun je hier niet direct een conclusie uit trekken.

Het is van essentieel belang om verschillende statistieken met elkaar te vergelijken om een succesvolle app-campagne te starten en veel downloads te genereren. Optimalisatie moet worden uitgevoerd op basis van prestatiegroepering in combinatie met vertoningen, CTR en Kosten per Conversies.

“Als een bepaald element laag scoort, betekent dit niet per se dat je campagne slecht presteert. Het uitschakelen van dat element is dan te voorbarig en kan leiden tot het verlies van waardevolle downloads”, aldus Stef Oosterik (Leidende expert op het gebied van digitale marketing).

Machine learning van Google

Google is een uiterst innovatief bedrijf en maakt voor veel van haar applicaties, indexeringstechnieken en dergelijke gebruik van machine learning. Handmatig is het namelijk niet langer mogelijk om alles te monitoren en in de gaten te houden.

Ook voor het promoten van een app maakt Google gebruik van machine learning.

Het machine learning systeem van Google test verschillende combinaties (je geeft immers vier verschillende tekstideeën en eventueel ook nog maximaal twintig afbeeldingen door) en Google leert dan welke combinatie het beste werkt. Google creëert als het ware blokken van jouw advertentieteksten en biedt deze aan jouw doelgroep aan via app stores en andere platformen. Google automatiseert ook targeting en biedingen, zodat je de meeste waarde uit elke app haalt. De beste advertentiecombinatie wordt dan vaker weergegeven, zodat jouw app optimaal wordt gepromoot. Jij hoeft hier zelf niets voor te doen.

Het gebruik van een universele app campagne kan dus aanzienlijk veel tijd en geld besparen.

6 voordelen van een universele app campagne

Overweeg je om een app te ontwikkelen of heb je er al een? Dan is het belangrijk om te weten wanneer het juiste moment is om een Google App-campagne te starten. De voordelen van het opzetten van een universele app-campagne zijn aanzienlijk.

1. Een campagne is zo gestart

Zoals eerder gedemonstreerd, is het vrij eenvoudig om een Google App-campagne te starten om je app te promoten. Je selecteert de Universal App-campagne vanuit je Google-account en vult alle targetingopties, het budget en de advertentieteksten in. Zodra je app succesvol is gekoppeld, genereert Google automatisch een advertentiemogelijkheid die de meeste downloads voor je account oplevert.

2. Je valt op tussen alle andere apps

Elk bedrijf heeft de mogelijkheid om een app te lanceren en dit gebeurt dan ook regelmatig. De verschillende app stores bevatten miljoenen apps. Echter, online wil je ook opvallen met jouw app. Google als zoekmachine toont miljoenen resultaten bij een zoekopdracht. Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt? Je website kan je optimaliseren met zoekmachine optimalisatie om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Apps kunnen ook geoptimaliseerd worden om beter vindbaar te zijn. Echter, het creëren van lange en relevante content zoals bij een website is niet van toepassing op een app. Mensen willen namelijk niet eerst duizenden woorden lezen voordat ze een app downloaden. Het wordt aangeraden om dit SEO gedeelte uit te besteden aan een professional. Alleen dan zal jouw app opvallen.

Tenzij je een geweldige PR-machine bent en op een ‘natuurlijke’ manier ervoor kunt zorgen dat jouw app aandacht krijgt, zul je de downloads moeten stimuleren. De universele App-campagnes zijn dan de perfecte manier om jouw app actief te promoten. Hierdoor ben je niet alleen zichtbaar in verschillende app- en playstores, maar kun je jouw app ook laten zien via de zoekmachine en bijvoorbeeld op YouTube. En door ervoor te zorgen dat je alleen vindbaar bent op relevante termen die bij jouw bedrijf en app passen, zul je relevant verkeer aantrekken waarbij de kans op een download het grootst is.

3. Lage kosten per installatie

Bij veel marketingmiddelen kunnen de kosten hoog oplopen, maar met een Universal App Campaign kun je jouw app relatief ‘goedkoop’ promoten. De kosten per klik (CPC’s) zijn vaak veel lager dan bij het adverteren in zoekmachines met tekstadvertenties. Omdat Google zelf de best presterende advertenties selecteert, blijven de kosten per installatie beperkt.

Het is echter belangrijk dat de tekstregels die je invoert goed aansluiten bij wat jouw app te bieden heeft. Ook hier geldt dat de inhoud moet aansluiten bij de zoekopdracht, anders zal jouw doelgroep jouw app niet downloaden en zullen de kosten stijgen.

4. Een app zorgt voor meer interactie met jouw klanten

Een van de voornaamste voordelen die een mobiele app biedt aan consumenten of andere bedrijven, is de mogelijkheid om bekendheid te creëren en te communiceren met jouw bedrijf. Een app versterkt de relatie met jouw klanten en zorgt ervoor dat zij altijd direct toegang hebben tot alle informatie over jouw bedrijf. Veranderen jouw openingstijden? Een update in de app en een pushmelding zorgen ervoor dat elke app-gebruiker direct op de hoogte is.

5. Het promoten van een app zorgt voor meer omzet

Met behulp van een app kun je op een effectievere manier communiceren met je klanten. Je kunt hen op de hoogte stellen van belangrijke informatie, video’s tonen en zelfs interactieve spellen aanbieden die gerelateerd zijn aan jouw merk. Met andere woorden, de app kan dienen als een krachtig instrument om de tevredenheid van je klanten te vergroten en tegelijkertijd te werken aan het versterken van jouw merk.

Wanneer de klanttevredenheid toeneemt, zal dit ook een positief effect hebben op de verkoopcijfers. Het is mogelijk om zowel in een B2B- als een B2C-context je huidige klantenbestand uit te breiden. Het aantrekken van nieuwe klanten is natuurlijk belangrijk, maar het is net zo cruciaal om de zorg voor je bestaande klanten te waarborgen en hen te behouden en verder uit te bouwen.

6. Een app is een verlengstuk van jouw website

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. Deze website wordt vaak gepromoot en is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Beschouw een app als een verlengstuk van je bedrijf en website en neem deze ook mee in je marketingactiviteiten.

Met een universele app campagne bereik je de juiste doelgroep en haal je het maximale uit je app. Zie app marketing dan ook als een integraal onderdeel van je gehele marketingmix. Reserveer budget, tijd en ruimte om een succesvolle app campagne op te zetten en je app te promoten onder je doelgroep. Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Universal App Campaign om je app te promoten? Als Google App Immersion Partner Bureau staan we graag voor je klaar.

Sinds 2016 zijn wij een Google Partner bureau en behoren wij tot de top twintig partner bureaus van Nederland. Daarnaast zijn wij nu ook officieel erkend als Google App Immersion partner bureau. Dit houdt in dat Google ons heeft geselecteerd om onze klanten te begeleiden bij het vermarkten van hun apps en hen te helpen groeien met appmarketing. Met een universele app campagne bereik je de juiste doelgroep en haal je het maximale uit jouw app. App marketing is een essentieel onderdeel van de gehele marketing mix die je kunt inzetten. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw Universal App Campaign om jouw app te promoten? Wij staan voor je klaar. Vraag vandaag nog de gratis Quickscan aan en ontdek alle mogelijkheden.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven