Webanalyse inzetten?

Leer hoe je je bezoekers effectiever kunt laten converteren door de juiste tools te gebruiken!

Met een goed doordachte digitale marketingstrategie zorg je ervoor dat bezoekers jouw website of webshop kunnen vinden en daadwerkelijk bezoeken. Echter, alleen bezoekers hebben is niet voldoende. Ze moeten ook daadwerkelijk een aanvraag doen of een aankoop plaatsen. Door slim gebruik te maken van webanalysetools zoals Google Analytics, Snoobi en Calltracking, kun je van jouw websitebezoekers klanten maken. Deze tools stellen jou in staat om jouw marketingactiviteiten meetbaar te maken.

Jouw advertenties en het meten van organische resultaten

De Search Console is een onmisbare tool voor online marketeers en ondernemers die hun aanwezigheid in de organische zoekresultaten willen volgen. Met de Search Console krijg je nieuwe inzichten in de prestaties van specifieke zoektermen en hoe vaak bezoekers via bepaalde zoekwoorden op je site terechtkomen. Bovendien kun je de Search Console eenvoudig koppelen aan je analytics account, wat direct een groot voordeel oplevert. Op die manier kun je al je bestemmingspagina’s beoordelen op vertoningen, klikken en de CTR van je pagina. Dit helpt je bij het optimaliseren van je website, zodat deze nog beter gevonden wordt in Google.

Richt je eigen dashboards in voor webanalyse

Afhankelijk van je eigen doelstellingen en KPI’s, kun je bepaalde dashboards aanmaken binnen Google Analytics. KPI’s zijn variabelen of maatstaven om de prestaties van je organisatie bij te houden en te analyseren. Er zijn veel verschillende dashboards die je kunt inrichten. Als je de Google Ads campagnes beheert voor jouw bedrijf en producten verkoopt via je website, is het Ads Performance dashboard onmisbaar in je werk.

Wil je weten hoeveel omzet je krijgt uit je organische zoekresultaten of welke zoekwoorden de meeste bezoekers opleveren? Dan is het SEO Analytics dashboard een absolute must. Ook kun je onder andere nog de volgende dashboards koppelen aan je account.

  1. Ads-dashboard
  2. Mobile commerce dashboard
  3. Site performance dashboard
  4. E-commerce dashboard
  5. Bloggers dashboard
  6. PPC dashboard

Wil je zelf je eigen dashboards opzetten? In de blog lees je hoe je een dashboard kunt koppelen aan je eigen Analytics. Het is echter gemakkelijk om een fout te maken bij het koppelen met Google Analytics. Het is daarom verstandig om een specialist in Google Analytics in te schakelen om er zeker van te zijn dat alles meetbaar wordt gemaakt voor jouw organisatie.

Youtube Analytics: voor inzicht in je videomarketing

Naast Google Analytics zijn er ook Analytics-tools voor je social media kanalen, zoals YouTube Analytics, Facebook Analytics en Twitter Analytics. Het is belangrijk om inzicht te hebben in wat je video’s en display advertenties op YouTube opleveren als je daar adverteert. Door deze gegevens te koppelen aan je YouTube analytics, kun je zien wat je digitale marketinginspanningen opleveren of kosten. Met behulp van de URL-maker kun je ook al je uitingen op deze kanalen afzonderlijk koppelen aan je Analytics-account.

Snoobi

Snoobi Analytics is een geavanceerde software tool waarmee je op professionele wijze je website en digitale activiteiten kunt analyseren. Met Snoobi heb je uitgebreide mogelijkheden om inzicht te krijgen in en de data van je website te analyseren.

Een belangrijk verschil met het gratis Google Analytics is dat je met Snoobi precies kunt achterhalen wie je website heeft bezocht. In Analytics wordt dit gegroepeerd op basis van doelgroep en kenmerken, maar met Snoobi kun je per individu inzicht verkrijgen. Hierdoor kun je zien welke organisatie je website bezoekt, welke stappen ze hebben genomen en hoe ze op jouw website zijn beland.

Dankzij deze functie wordt Snoobi veel gebruikt door B2B-bedrijven die meer leads en contactaanvragen willen genereren. Door precies te weten wie je voor je hebt en welke informatie ze al hebben bekeken, kun je je boodschappen veel gerichter inzetten. Op deze manier kun je hen benaderen met specifieke en zeer relevante boodschappen op passende wijze.

Ze richten zich op:

Marketing Analytics
Leadgeneratie
Analytics voor portals en applicaties
1st Party Data en “Data Awareness”

Natuurlijk bieden ze ook op maat gemaakte oplossingen aan. Beginnen met de standaard Snoobi kan al vanaf € 1325,- per jaar (op basis van KMO met basis analytics en lead generation behoeften of webshop).

Call tracking, onmisbaar in digitale marketing

De meeste informatie wordt via de smartphone opgezocht. Even een winkel of bedrijf in de buurt zoeken? Je pakt bijna automatisch je smartphone erbij. Hoe gemakkelijk is het dan dat je (potentiële) bezoekers bij vragen direct even kunnen bellen? Maar hoe kom jij er nu achter hoe zij bij jouw bedrijf zijn uitgekomen? Hoe meet je nu het effect van deze telefoontjes? Je kan dit niet standaard terugvinden in je Analytics account, maar ook telefoongesprekken zijn een belangrijk onderdeel van webanalyse. Calltracking biedt uitkomst én kan gekoppeld worden aan je Analytics.

Met behulp van calltracking kun je achterhalen hoe jouw klanten bij jou terecht zijn gekomen. Veel bezoekers oriënteren zich online voordat ze de telefoon pakken voor meer informatie over jouw diensten. Het zou erg interessant zijn als je kunt meten waar deze klanten vandaan komen. Call tracking houdt in dat er voor elk kanaal een ander telefoonnummer wordt weergegeven. Deze aanpassing gebeurt automatisch. Als een bezoeker bijvoorbeeld via een Ads advertentie op een bepaalde landingspagina terechtkomt, wordt daar een ander telefoonnummer weergegeven dan wanneer dezelfde bezoeker via Facebook op dezelfde landingspagina belandt. Op deze manier kun je dus achterhalen waar jouw klanten vandaan komen zodra ze dat telefoonnummer bellen.

DVB Digital

Webanalyse is van essentieel belang binnen digitale marketing. Zonder inzicht is het als schieten met losse flodders in de hoop iets te raken. Hoe kun je je Ads-campagnes optimaliseren zonder inzicht? Dat is simpelweg niet mogelijk. Hetzelfde geldt voor SEO, zonder analyse levert het zo weinig op dat je het net zo goed niet kunt doen.

Wij begrijpen dat je mogelijk niet weet waar je moet beginnen als het gaat om webanalyse. Met de Quickscan van DVB Digital brengen wij verschillende aspecten in kaart:

– Welke vormen van digitale marketing zet je momenteel in? Wat is de huidige situatie?
– Waar wil je naartoe en wat is je gewenste situatie?
– Waar zijn er verbeterpunten te vinden in je huidige inzet van digitale marketing?
– Waar liggen er mogelijkheden voor uitbreiding?

Digitale marketing is geen bijzaak. Met een solide strategie en duidelijke doelstellingen weet je wat je kunt inzetten en bereiken voor jouw bedrijf. Door je huidige inspanningen te analyseren en te optimaliseren, blijf je je concurrenten een stap voor.

Met de Quickscan verkrijg je alle benodigde inzichten.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven