Beginnen met adverteren op Snapchat?

Vraag nu de Quickscan kosteloos aan!

Ondanks dat Snapchat al in september 2011 is opgericht, heeft het lang geduurd voordat Snapchat populair werd in Nederland. Vooral de afgelopen twee jaar heeft Snapchat een enorme groei doorgemaakt. Sinds midden 2017 is het mogelijk om in Nederland gebruik te maken van Snapchat-advertenties. Dit is een langgekoesterde wens van veel adverteerders die nu eindelijk in vervulling is gegaan. Maar waarom zou je kiezen voor adverteren via Snapchat? Hoe werkt het precies? Welke mogelijkheden zijn er voor targeting en hoe meet je de resultaten? Ontdek hoe jouw bedrijf kan groeien door te adverteren op Snapchat.

Bedrijven maken gebruik van verschillende marketingmiddelen om hun bedrijf te laten groeien. Naast zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie met SEO-geoptimaliseerde content, wordt er ook veel gebruik gemaakt van social media marketing. Veel bedrijven erkennen de kracht van social media en maken daarom gebruik van Facebook adverteren. Een kleiner aantal bedrijven ziet ook het belang van Instagram adverteren in, maar Snapchat adverteren wordt vaak vergeten. Sinds midden 2017 kunnen bedrijven echter wel adverteren op Snapchat, maar dit wordt nog niet veel ingezet.

Ook bij ons bureau merken we dat social media marketing vaak beperkt blijft tot Facebook, Instagram, LinkedIn en misschien Whatsapp. Youtube adverteren wordt eerder genoemd dan Snapchat, terwijl YouTube officieel een zoekmachine is en geen sociaal medium.

Toch kunnen bedrijven zeker profiteren van de voordelen die Snapchat biedt, maar ze weten vaak niet precies wat er allemaal mogelijk is. Dit artikel biedt daarom uitkomst. Na het lezen van de informatie zul je ontdekken wat de mogelijkheden zijn van Snapchat adverteren in Nederland, wat de kosten hiervan zijn en hoe je Snapchat adverteren kunt inzetten voor jouw doelgroep.

Wat is Snapchat adverteren?

Snapchat is een van de vele populaire social media platforms waarop geadverteerd kan worden. Door te adverteren op Snapchat koop je ruimte binnen het platform om jouw producten of diensten te promoten onder de gebruikers van Snapchat.

Met 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers per dag staat Snapchat in de top vijf van meest gebruikte social media platforms.

  1. WhatsApp – 9,1 miljoen
  2. Facebook – 6,8 miljoen
  3. Instagram – 2,7 miljoen
  4. YouTube – 2,4 miljoen
  5. Snapchat – 1,3 miljoen

Desondanks maken nog niet veel bedrijven gebruik van Snapchat-advertenties. De meest voorkomende reden is dat de doelgroep die Snapchat gebruikt (te) jong is, maar is dat wel zo? Iets meer dan 50% van de Snapchat-gebruikers is inderdaad tussen de 15 en 19 jaar oud. Dat is jong, maar de andere 50% is ouder. Bovendien zijn steeds meer social media-gebruikers op zoek naar alternatieven voor – het toch wat omstreden – Facebook en is er een duidelijke verschuiving in leeftijd te zien. In 2017 was bijna 70% van de gebruikers jonger dan twintig, maar dat aantal is inmiddels met bijna 20% afgenomen en ontdekt een steeds ouder wordende doelgroep ook Snapchat. Met Snapchat-advertenties kun je bovendien precies instellen wie je wilt bereiken en wie niet.

Hoe werkt het adverteren op Snapchat?

Bij Snapchat adverteren kun je net als bij andere kanalen kiezen uit verschillende advertentievormen. Hieronder zullen we ze allemaal uitleggen.

Voordat je kunt beginnen met adverteren via Snapchat, moet je een business account aanmaken. Dit systeem lijkt op de Facebook Business Manager en stelt je in staat om advertenties te kopen, beheren en uiteindelijk rapportages te bekijken en te analyseren. Als je nog geen Snapchat account hebt, moet je er eerst een aanmaken en vervolgens omzetten naar een business account.

Daarnaast kun je hier direct jouw valuta koppelen, zodat je gemakkelijk kunt zien wat de kosten zijn van adverteren op Snapchat. Daarna kun je aan de slag met het maken van jouw advertenties.

Vervolgens configureer je jouw Ads-account. Advertentie-accounts bevatten verschillende advertenties en factuurinformatie en dienen als het platform waarop je jouw campagnes beheert. Het aanmaken van een bedrijfsaccount is dus de eerste stap. Het overzetten naar een advertentieaccount is de tweede stap.

Binnen een bedrijf kun je meerdere advertentieaccounts hebben, maar je kunt er slechts één betaalmethode aan koppelen.

Wanneer je bent ingelogd op je bedrijfsaccount, kun je in het menu ‘Nieuw advertentieaccount maken’ selecteren. Let erop dat je het juiste type account koppelt dat geschikt is voor jouw bedrijf. Je hebt de keuze uit selfservice en on-demand geofilters. Kies ‘Selfservice’ als je advertentieproducten wilt kopen via Advertentiebeheer (zoals Snap Ads, Story Ads, Lenzen, Collectieadvertenties en Doelgroepfilters). Kies ‘On-Demand Geofilters’ als je een advertentieaccount wilt maken om On-Demand-filters te kopen met de tool ‘Create Your Own’.

Ongeacht welke keuze je maakt, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken met adverteren op Snapchat. Dit doe je in de volgende stap, waarbij je een heldere keuze maakt met betrekking tot de doelstellingen van je advertentiecampagne.

Adverteren via Snapchat doelstellingen

Voor elke marketingcampagne is het belangrijk om een specifieke doelstelling voor je bedrijf te bepalen. Wil je een nieuwe doelgroep bereiken of actief verkopen? Door duidelijk te definiëren welke doelstelling je wilt behalen en deze meetbaar te maken, kun je een effectieve doelstelling kiezen voor je Snapchat advertentiecampagne. Binnen Snapchat Adverteren zijn er drie mogelijke doelstellingen waar je uit kunt kiezen.

  1. Awareness
  2. Consideration
  3. Conversion

1. Een awareness campagne starten

Onder awareness kun je enkel een bewustwordingscampagne starten. Hiermee vergroot je de bekendheid van jouw merk en naam binnen een door jou gekozen doelgroep. Je richt je dus niet actief op het genereren van meer leads of omzet, maar puur op het vergroten van de bekendheid van jouw bedrijf. Een bewustwordingscampagne is uitermate geschikt voor nieuwe bedrijven op Snapchat die willen testen of ze hun doelgroep effectief kunnen bereiken en uitbreiden door middel van een nieuwe marketingtool.

2. Een consideration campagne starten

Binnen Snapchat adverteren kun je ervoor kiezen om een overwegingscampagne te starten. Binnen deze doelstelling zijn er verschillende subdoelstellingen waaruit je kunt kiezen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • App-installaties
  • Verkeer naar een website sturen
  • Verkeer naar een app sturen
  • Video-vertoningen realiseren
  • Verbondenheid creëren
  • Video weergaven
  • Lead generatie

Met app-installaties richt je je op het downloaden van jouw app vanuit de appstore. Met het verkeer naar je app stuur je ze rechtstreeks naar jouw app (of die van een andere partij) in plaats van naar de winkel. Er zijn inmiddels miljoenen apps beschikbaar om te downloaden in de verschillende appstores. Met een Universal App Campaign kun je jouw app promoten via Google Ads, maar je kunt ook sociale media zoals Snapchat hiervoor gebruiken.

Natuurlijk is het ook mogelijk om verkeer naar je website te leiden, om de betrokkenheid bij je merk te vergroten of om je video’s te tonen. Wil je trailers, tv-shows, beelden van achter de schermen, how-to video’s of andere formaten promoten? Maak dan gebruik van videoadvertenties. Met een korte video van 10 seconden kun je de doelgroep nieuwsgierig maken om een langere video te bekijken. Deze gebruikers moeten dan nog wel even omhoog vegen.

Met behulp van de leadgeneratie functie kun je logischerwijs meer leads genereren voor jouw bedrijf.

3. Een conversion campagne starten

Binnen de campagne voor conversiedoelstellingen kun je kiezen tussen websiteconversies of catalogusverkopen. Voor die laatste optie dien je jouw productcatalogus, die je ook gebruikt voor Google Shopping of Channable, als CSV-bestand te uploaden naar Snapchat. Zonder jouw productfeed kun je niet beginnen met adverteren op Snapchat.

Websiteconversies kunnen alleen worden bijgehouden als je de Snapchat-pixel op jouw website hebt geïmplementeerd. Met de Snap-pixel kun je precies zien wat jouw websitebezoekers doen op jouw website en hen opnieuw targeten in Snapchat. De Snap-pixel is een stukje JavaScript-code dat adverteerders helpt om de impact van campagnes op verschillende apparaten te meten. Adverteerders kunnen zien hoeveel Snapchatters actie ondernemen op hun website(s) nadat ze hun advertentie hebben gezien.

De verschillende advertentiemogelijkheden

Bij het adverteren op Snapchat kun je kiezen uit verschillende vormen van advertentiecampagnes. Momenteel zijn er zes verschillende advertentiecampagnes beschikbaar. Kies altijd de meest geschikte vorm van adverteren op Snapchat die bij jouw bedrijf of merk past. Je hebt de keuze uit de volgende advertentiemogelijkheden:

1. Snap Ads

Een Snap Ad is een enkele afbeelding of video (Top Snap) met de mogelijkheid om een bijlage toe te voegen, zodat de doelgroep die jouw advertentie bekijkt direct actie kan ondernemen, zoals het bezoeken van jouw website of het installeren van een app.

2. Story Ads

Met behulp van Story Ads kunnen adverteerders consumenten bereiken door een merknaamtegel in de Discover-sectie van Snapchat te plaatsen. Het is mogelijk om een collectie van drie tot twintig snapadvertenties te maken en te delen. Story Ads bieden een uitstekende mogelijkheid om de boodschap van jouw bedrijf op een heldere manier over te brengen naar jouw doelgroep.

3. GeoFilters

Dankzij GPS kan Snapchat de locatie van een gebruiker bepalen. Op basis hiervan biedt Snapchat speciale filters aan, zoals filters met plaatsnamen. Daarnaast is het ook mogelijk om een Geofilter te maken voor bijvoorbeeld een evenement, festival of andere specifieke locatie. Hieronder zie je een voorbeeld van een Geofilter van Starbucks.

4. Sponsored Lenses

Met Sponsored Lenses (filters) kunnen mensen attributen op zichzelf toepassen. Dit biedt een leuke mogelijkheid om interactie met jouw merk te creëren. Denk bijvoorbeeld aan het uitproberen van een nieuwe bril, het dragen van een leuke sjaal of het opzetten van een muts. Deze interactieve vorm van adverteren heeft veel potentie voor de toekomst, aangezien het een unieke methode is om consumenten vrijwillig een merkuiting te laten delen.

5. Story Take-over

Deze vorm van adverteren is werkelijk een overname. Voor kleinere bedrijven is het vaak niet winstgevend, maar met de Story Take-over zorg je ervoor dat een influencer of een andere bekende persoon tijdelijk jouw account overneemt. Merken regelen deze promoties van tevoren en betalen (meestal) de influencer. Story Take-over advertenties zijn een effectieve manier om een Snapchat-aanhang op te bouwen, producten te promoten en meer. Deze vorm van Snapchat adverteren wordt voornamelijk gebruikt om een breder publiek te bereiken. Zorg er echter altijd voor dat de gekozen persoon bij jouw merk en bedrijf past. Niets is zo schadelijk voor jouw naamsbekendheid en positieve imago als het draaien van een verkeerde Story Take-over advertentiecampagne.

Welke targeting opties zijn er binnen Snapchat?

Er zijn diverse manieren om targeting toe te passen binnen Snapchat.

Geografisch

Binnen Snapchat is het mogelijk om geografische targeting toe te passen. In Nederland is het momenteel helaas alleen mogelijk om te targeten op land- of provincieniveau. Dit betekent dat je met jouw carnavalsfilter bijvoorbeeld iedereen kunt bereiken die carnaval viert in Noord-Brabant, Limburg en andere provincies. Provincies die geen carnaval vieren, worden niet bereikt.

Demografisch

Het is haalbaar om demografische factoren te gebruiken als doelgroep targeting in Snapchat. Hierbij kan gedacht worden aan leeftijd, geslacht en taal. Op deze manier is het mogelijk om een make-up product specifiek aan vrouwen en meisjes te tonen, terwijl jongens hiervan worden uitgesloten. Hieronder wordt een voorbeeld weergegeven:

Bovendien is het ook mogelijk om een leeftijdsbeperking toe te passen als jouw producten of diensten niet geschikt zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Denk bijvoorbeeld aan reclame voor gokken of het promoten van alcohol.

Interesses

Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te targeten op basis van hun interesses. Snapchat biedt talloze hoofd- en subcategorieën, zoals muziek, eten, lifestyle en nog veel meer. Als je weet dat jouw doelgroep voornamelijk geïnteresseerd is in lifestyle, is het niet verstandig om te adverteren binnen de categorie ‘muziek’. In plaats daarvan kun je je beter richten op de categorie ‘lifestyle’. Hieronder vind je enkele voorbeelden van subcategorieën:

Devices

Wat betreft het richten van je advertenties, kun je kiezen of je wilt richten op Android of iOS. Je kunt ook aangeven of iemand verbonden is met WiFi of niet. Aangezien Snapchat voornamelijk een jong publiek bereikt, is het verstandig om bij het tonen van video’s alleen gebruikers te targeten die verbonden zijn met WiFi. Dit voorkomt dat de databundel wordt gebruikt en de video niet wordt bekeken. Daarnaast is het mogelijk om specifiek te richten op een bepaalde mobiele provider, op dit moment is dat alleen het Vodafone-netwerk in Nederland.

Budgetinzet

Je hebt de vrijheid om zelf te bepalen hoeveel je dagelijks wilt uitgeven, maar er geldt wel een minimum van 50 dollar per dag. Hierdoor kunnen de kosten voor het adverteren op Snapchat snel oplopen als je de targeting niet goed hebt ingesteld. Daarnaast kun je aangeven wat het doel van je campagne is en hoeveel je maximaal wilt bieden voor een impressie of swipe. Ook kun je aangeven in welke periode je wilt adverteren. Er zijn dus talloze mogelijkheden waar je mee kunt experimenteren. Door te testen kun je ontdekken welk budget het beste bij jouw bedrijf past in combinatie met de verschillende soorten advertenties.

Doelgroepen binnen Snapchat adverteren

Voor de targeting is het ook mogelijk om je te richten op een specifieke doelgroep binnen Snapchat. Naast het gebruik van de eerder genoemde interesses, kun je ook gebruik maken van zelf samengestelde doelgroepen. Hiervoor zijn er verschillende opties beschikbaar die je kunt toevoegen als doelgroep voor jouw Snapchat advertentie.

Je kunt kiezen uit de volgende doelgroepen, die je kunt opbouwen via het menu in Snapchat voor jouw bedrijf.

  • Snap Audience Match (SAM) Audiences
  • Lookalike Audiences
  • Saved Audiences
  • Ad Engagement Audiences

Snap Audience Match (SAM) Audiences

De SAM doelgroep is een doelgroep die is samengesteld op basis van jouw klantenbestand. Je kunt e-mails, telefoonnummers of mobiele ID’s importeren om jouw klantenbestand of bestaande contacten anoniem te matchen met Snapchatters. Door gebruik te maken van de SAM doelgroep, bereik je alleen mensen die binnen jouw klantenbestand passen. Hierdoor zul je nooit mensen aanspreken die niet bij jouw bedrijf horen. Binnen deze optie kun je een bestand (CSV-bestand) uploaden of handmatig contacten toevoegen.

Lookalike Audiences

Een lookalike doelgroep is een groep mensen die lijkt op jouw bestaande klanten, maar niet exact hetzelfde is als jouw doelgroep voor Snap Audience Match (SAM). Het is een doelgroep die wordt samengesteld op basis van overeenkomsten met jouw doelgroep. Dit kun je doen door een specifiek land te selecteren en een van de volgende drie opties te kiezen om jouw lookalike doelgroep te bepalen.

Gebaseerd op gelijkenis: Dit is een kleinere doelgroep die het meest lijkt op jouw oorspronkelijke doelgroep.

Gebaseerd op balans: Dit is een middelgrote doelgroep die zowel gelijkenis als bereik in evenwicht brengt.

Gebaseerd op bereik: Dit is een grotere doelgroep die de breedste gelijkenis vertoont met jouw oorspronkelijke doelgroep.

Saved Audiences

Met behulp van deze functie is het mogelijk om een eigen doelgroep op te bouwen binnen Snapchat. Op welke regio wil je je focussen? Welke demografische gegevens, leeftijd en geslacht? Binnen deze doelgroep kun je specifiek aangeven op wie je wilt mikken met adverteren via Snapchat.

Binnen jouw targeting zijn er ook andere mogelijkheden die hierboven allemaal zijn uitgelegd, maar door het te gebruiken als een opgeslagen doelgroep, kun je sneller beginnen met adverteren op Snapchat.

Ad Engagement Audiences

Bij ad engagement doelgroep richt je je op de doelgroep die interesse heeft getoond in jouw advertenties op Snapchat. Je hebt de keuze uit verschillende vormen van interesse:

  • Swiped-up on an image or a video ad
  • Completed a top snap video ad
  • Openend a story ad
  • Shared or saved a lens or a filter

Daarna beslis je of dit moet gebeuren binnen je hele account of binnen een specifieke campagne. Om van deze doelgroepoptie gebruik te kunnen maken, moet je eerst je campagnes lanceren om te adverteren op Snapchat.

Wat kost Adverteren via Snapchat?

Zodra je jouw targeting en doelgroep hebt geselecteerd, kun je beginnen met adverteren op Snapchat. Maar wat zijn de kosten van adverteren op Snapchat? Het is begrijpelijk dat je hier meer over wilt weten. Uiteindelijk wil je het geld dat je investeert terugverdienen in de vorm van meer leads, omzet of naamsbekendheid. Dit geldt voor alle vormen van marketing, dus ook voor adverteren op Snapchat.

Adverteren op Snapchat in Nederland is een aantrekkelijke optie voor veel bedrijven. Vooral als je jouw doelgroep baseert op jouw klantenbestand, weet je dat je een doelgroep bereikt die mogelijk interesse heeft in jouw bedrijf. De kosten van adverteren op Snapchat variëren afhankelijk van je targeting en gekozen doelgroep. Hoe groter je doelgroep, hoe hoger de kosten van adverteren op Snapchat.

In Nederland kost adverteren op Snapchat minimaal 50 dollar per dag. Dit is het minimale bedrag dat Snapchat vereist om je doelgroep te bereiken. De kosten voor adverteren op Snapchat variëren per advertentievorm. Zoals eerder vermeld, kunnen de kosten voor adverteren met een ‘Sponsored Lens-advertentie’ snel oplopen. Voor elke keer dat jouw lens wordt gebruikt, betaal je een vergoeding. Als jouw lens populair is, zal deze vaak worden gebruikt, wat resulteert in hogere kosten. Hoe groter je doelgroep, hoe meer je zult betalen. Over het algemeen wordt het niet aanbevolen om deze vorm van adverteren op Snapchat te gebruiken voor kleine bedrijven. Gemiddeld ben je namelijk meer dan 100.000 dollar kwijt aan adverteren op Snapchat met deze vorm van advertentie.

De kosten voor adverteren op Snapchat kunnen aanzienlijk verminderd worden wanneer je ervoor kiest om een video te gebruiken. Video’s worden beter bekeken en hebben vaak een hogere doorklikratio. Als je een goede video gebruikt, kan een investering van 50 dollar gemiddeld leiden tot ongeveer 40.000 weergaven. Natuurlijk hangt dit af van je doelgroep en de specifieke video die je gebruikt. Het is daarom belangrijk om altijd een berekening te maken. Als je bijvoorbeeld meer websitebezoekers wilt aantrekken, kun je bepalen hoeveel je wilt investeren voor een bepaald aantal bezoekers en hoeveel van die bezoekers vervolgens een aanvraag op jouw website doen.

Je hebt een video campagne gelanceerd voor $50. Deze campagne heeft 41.000 weergaven en 300 mensen klikken door naar jouw website, wat resulteert in een gemiddelde CPC van ongeveer $0,16. Met een conversiepercentage van 5% op je website ontvang je 15 nieuwe aanvragen. Gemiddeld betaal je dan $3,33 per aanvraag.

Hoe meet je het resultaat van adverteren op Snapchat?

Wanneer jouw Snapchat campagnes actief zijn, kun je de resultaten bekijken via een dashboard. Je hebt de mogelijkheid om te zien hoeveel mensen je hebt bereikt, hoeveel Swipe ups je hebt ontvangen, wat de totale uitgaven zijn en het percentage mensen dat je video heeft bekeken. Hieronder staan enkele voorbeelden:

Is Snapchat adverteren geschikt voor jouw bedrijf?

De jongere doelgroep is niet de enige die op Snapchat zit. Laat dat je niet weerhouden. Kijk verder en begin met het creëren van jouw doelgroep die past bij jouw bedrijf. Bekijk vervolgens de eerder genoemde cijfers om te bepalen of adverteren op Snapchat relevant voor jou kan zijn. Bepaal het doel van je advertenties, het budget en ga direct aan de slag. Het is niet moeilijk, maar wel effectief. Wist je dat wij je kunnen helpen met het gebruik van social media? Ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven