Interesse in de prijzen voor adverteren op LinkedIn?

Vraag nu de kosteloze Quickscan aan!

Wil je ontdekken hoe je kunt groeien door middel van LinkedIn-advertenties? LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk waarop je jouw producten of diensten kunt promoten. Veel bedrijven maken gebruik van social media om te groeien in leads, omzet of naamsbekendheid. Echter maken veel bedrijven nog geen gebruik van adverteren op LinkedIn. Dat is zonde! Binnen LinkedIn zijn er verschillende advertentievormen beschikbaar en kun je gebruik maken van uitgebreide targetingmogelijkheden om jouw doelgroep effectief te bereiken. Door de specifieke targeting hoeft adverteren op LinkedIn bovendien niet veel te kosten. Ben je benieuwd naar de kosten van adverteren op LinkedIn of wil je weten of dit sociale medium geschikt is voor jouw bedrijf? Ontdek het met de gratis Quickscan.

Bedrijven maken gebruik van social media marketing om te groeien. Groeien in leads, klanten, omzet of om de naamsbekendheid te vergroten. Zowel B2B als B2C profiteren van de voordelen van adverteren op social media. De social media kanalen breiden hun aanbod steeds verder uit en bieden steeds meer verschillende advertentiemogelijkheden aan. Targeting wordt steeds uitgebreider en specifieker, waardoor je jouw doelstellingen steeds beter kunt bereiken. Zelfs Snapchat-adverteren wordt steeds vaker ingezet door bedrijven om meer bekendheid te genereren.

Binnen social media marketing zijn er veel verschillende kanalen. Deze hebben volgens het jaarlijkse onderzoek van Newcom een vaste plek veroverd onder de Nederlandse gebruikers. Het bekendste en meest gebruikte kanaal is Whatsapp en hoewel er veel over wordt gesproken, kun je hier nog geen advertenties op plaatsen. Op de tweede plaats staat Facebook, gevolgd door YouTube, Instagram en LinkedIn.

Binnen sociale media wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen kanalen voor B2B en B2C. Dit terwijl elk bedrijf in principe veel profijt kan hebben van sociale media en adverteren op deze kanalen. Zowel adverteren op Facebook als adverteren op Instagram kan succesvol zijn voor zowel B2B- als B2C-bedrijven. Het is echter belangrijk dat een bedrijf weet op welke doelgroep het zich richt en deze op de juiste manier benadert via een van deze sociale media kanalen.

Instagram adverteren wordt regelmatig ingezet om consumenten direct te bereiken en een webshop succesvol te promoten, maar ook steeds meer B2B bedrijven ontdekken de kracht van Instagram. Daarnaast wordt Snapchat adverteren steeds vaker toegevoegd aan de mix om groei te stimuleren.

Een social medium dat vaak wordt gebruikt, maar waarvan wij regelmatig horen dat het te duur is, is LinkedIn. Ja, adverteren op LinkedIn brengt kosten met zich mee voor de ontvangen klikken, maar om dit medium als ‘te duur’ te bestempelen is niet juist. Veel bedrijven zijn daarom geïnteresseerd in de kosten van adverteren op LinkedIn. En net als bij alle andere marketingmiddelen die je inzet geldt:

Voor vele ondernemingen is LinkedIn het ideale zakelijke netwerk en adverteren op dit platform kan veel voordelen opleveren. Ook voor B2C-bedrijven is het interessant, aangezien er mensen achter de bedrijfspagina’s zitten die jouw doelgroep vormen. Laten we verder onderzoeken welke kosten en voordelen we kunnen identificeren bij het inzetten van LinkedIn-advertenties.

Waarom LinkedIn adverteren?

Dagelijks sluiten er twee professionals per seconde aan bij het LinkedIn-platform. In Nederland zijn er 4,6 miljoen gebruikers, wat een stijging van 6% betekent ten opzichte van 2018. Wereldwijd maken meer dan 630.000.000 gebruikers gebruik van LinkedIn.

Met LinkedIn-advertenties kun je jouw doelgroep bereiken door middel van betaalde (gesponsorde) advertenties op LinkedIn. Het platform biedt de mogelijkheid om een meer zakelijke doelgroep te bereiken, wat interessant kan zijn voor bedrijven die willen adverteren op LinkedIn.

Bedrijven kunnen hun producten of diensten promoten, maar ook nieuwe werknemers werven door vacatures te publiceren.

Het succes van adverteren op LinkedIn is afhankelijk van het duidelijk definiëren van jouw doelstellingen. Wat is het doel dat je wilt bereiken? En vooral… voor wie? Door dit goed in kaart te brengen, weet je precies wat je wilt bereiken en kun je beginnen met het bepalen van de kosten voor adverteren op LinkedIn. Hoe breder je jouw doelgroep maakt en hoe meer vormen van adverteren op LinkedIn je kiest, des te hoger zullen de kosten zijn.

Welke advertentievormen zijn er?

Binnen LinkedIn zijn er verschillende advertentievormen om je doelgroep te bereiken. In de basis zijn er drie:

1. Gesponsorde content
2. Gesponsorde inmail
3. Tekstadvertenties

In het advertentiebeheer van LinkedIn zijn er meerdere advertentievormen binnen deze opties, die we allemaal zullen bespreken. Welke vorm van adverteren je kunt gebruiken, hangt af van de doelstelling die je hebt binnen LinkedIn. Je kunt kiezen tussen overweging en conversies. De mogelijkheid om bekendheid te vergroten wordt momenteel nog uitgerold.

Doelstelling Overweging binnen LinkedIn

Binnen de Overweging doelstelling van LinkedIn adverteren, heb je de keuze uit drie verschillende doelstellingen. De eerste optie is om verkeer naar jouw website te sturen. Met deze doelstelling kun je jouw doelgroep doorverwijzen naar jouw website of een specifieke pagina binnen LinkedIn.

Kies deze doelstelling om:

– Verkeer naar jouw website te leiden
– Verkeer naar bestemmingspagina’s voor marketingdoeleinden te sturen

Je kunt ook kiezen voor de doelstelling Interacties binnen de Overweging optie. Hiermee is het doel om het aantal interacties met jouw bedrijfspagina of content te verhogen. Met de doelstelling videoweergaven promoot je jouw bedrijfsvideo’s onder jouw doelgroep. Kies deze doelstelling als je jouw video’s met meer mensen wilt delen. LinkedIn zal dan automatisch de doelgroep uitbreiden en de video tonen aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze jouw video bekijken.

Doelstelling Conversies binnen LinkedIn

Binnen de doelstelling conversies streef je ernaar om meer leads te genereren voor jouw bedrijf. Momenteel is het genereren van leads de enige optie die beschikbaar is in Nederland. Het sturen op websiteconversies of sollicitanten is nog niet mogelijk en zal ‘binnenkort’ worden toegevoegd. De exacte datum hiervoor is nog niet bekendgemaakt. Hoewel ‘Binnenkort beschikbaar’ al een tijdje wordt vermeld, blijven we het in de gaten houden.

Afhankelijk van de doelstelling die je kiest voor adverteren op LinkedIn, kun je kiezen uit verschillende advertentievormen. In totaal heb je de keuze uit de volgende opties:

1. Tekstadvertentie (Gesponsorde content) of advertentie met één enkele afbeelding
2. Advertentie met afbeeldingencarrousel
3. Videoadvertentie
4. Volgadvertentie
5. Spotlight-advertentie
6. Vacatureadvertentie
7. Berichtadvertentie (Gesponsorde INmail).

Adverteren met tekstadvertenties of met één enkele afbeelding

LinkedIn noemt adverteren met tekstadvertenties ook wel gesponsorde content. Door gesponsorde content binnen LinkedIn te adverteren, geef je jouw content – zoals een update op je bedrijfspagina – een extra boost door deze te promoten. Je kunt natuurlijk ook zelf nieuwe content maken en deze promoten, maar de update wordt standaard weergegeven in de nieuwsfeed binnen LinkedIn. Dit gebeurt bovenaan de pagina en aan de rechterkant van de nieuwsfeed binnen LinkedIn.

Met behulp van gesponsorde content kun je jouw content versterken en je bedrijf promoten onder de geselecteerde doelgroep. Je hebt de mogelijkheid om een klikbare URL te delen of om een enkele afbeelding te kiezen om te promoten. Als je meer afbeeldingen wilt toevoegen, kun je kiezen voor de optie ‘advertentie met afbeeldingencarrousel’.

Advertentie met afbeeldingen carrousel

Binnen Facebook en Instagram is het al langer mogelijk en wordt het veel gebruikt, maar sinds 2018 kun je ook carrouseladvertenties inzetten via LinkedIn-adverteren. Met LinkedIn Carrouseladvertenties kun je tien verschillende advertenties naast elkaar tonen. Voor elke afbeelding kun je de kop, tekst en URL specificeren. Met carrouseladvertenties kun je meer informatie kwijt, omdat je meer ruimte hebt om je boodschap over te brengen aan je doelgroep.

Er zijn echter enkele vereisten waaraan je LinkedIn carrouseladvertentie moet voldoen:

– Minimaal twee kaarten en maximaal tien.
– De inleidende tekst mag maximaal 255 tekens bevatten. Bij 150 tekens kan de tekst op mobiele apparaten worden afgekapt.
– De afbeeldingen moeten een verhouding hebben van 1080 x 1080 pixels met een 1:1 verhouding.
– De CTA (Call-to-Action) mag maximaal 45 tekens lang zijn. Voor een CTA die verwijst naar een Lead Gen-formulier is dit 30 tekens.

Videoadvertenties binnen linkedIn adverteren

LinkedIn erkent ook de impact van video marketing en waarom dit essentieel is voor een goede marketingstrategie. Binnen LinkedIn adverteren is het daarom mogelijk om videoadvertenties te gebruiken.

Videoadvertenties zijn de enige advertentievorm die je voor alle doelstellingen kunt inzetten op LinkedIn. Ongeacht welke doelstelling je kiest, een videocampagne kan altijd worden gestart. Zorg er wel voor dat je beelden aansluiten bij de doelstelling die je op LinkedIn wilt bereiken. Een campagne gericht op het genereren van leads biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om producten of diensten te verkopen. Zorg ervoor dat dit ook in je video naar voren komt.

Specificaties en richtlijnen voor een videoadvertentie

  • De videoadvertentie moet minimaal drie seconden duren en mag maximaal 30 minuten duren (vijftien seconden wordt aanbevolen).
  • De video moet in landschapsmodus worden opgenomen.
  • De bestandsgrootte van de video mag maximaal 200 MB zijn.
  • De kop van de videoadvertentie mag maximaal 200 tekens bevatten.
  • Een URL moet worden opgenomen in de videoadvertentie.
  • Een call-to-action (CTA) is verplicht.

Volgadvertentie

Een volgadvertentie is precies wat de naam al zegt: een advertentie om het aantal volgers te vergroten. Deze optie is alleen beschikbaar binnen de doelstelling van het bezoeken van de website. Hierbij kun je een reguliere advertentie maken en er een volgknop aan toevoegen. Je hebt ook de mogelijkheid om een URL in de tekst van de advertentie te plaatsen, maar je kunt geen andere CTA toevoegen, omdat het doel is om het aantal volgers te vergroten.

Spotlight-advertentie

Met een Spotlight advertentie kun je jouw producten, diensten of bedrijf extra onder de aandacht brengen met een op maat gemaakte advertentie. Het grote voordeel van deze vorm van adverteren is dat je profielgegevens kunt integreren in je advertentie. Door bijvoorbeeld de naam van een profiel te gebruiken, creëer je een zeer persoonlijke advertentie die waarschijnlijk betere resultaten zal opleveren doordat je direct communiceert met je doelgroep.

Vacatureadvertentie

Binnen de vacatureadvertenties is het mogelijk om profielinformatie te gebruiken en gepersonaliseerde content te promoten. Op deze manier kun je je doelgroep aanspreken en aangeven dat ze bijvoorbeeld ‘toe zijn aan een nieuwe baan’, waarbij je hun profielinformatie gebruikt. Je kunt een vacatureadvertentie starten binnen de zakelijke omgeving van LinkedIn, maar je hebt ook altijd de mogelijkheid om een vacature op LinkedIn te plaatsen en deze op die manier te promoten. Hiervoor moet je je aanmelden als bedrijf voor het LinkedIn Talent Solutions-platform en de aangegeven stappen volgen.

Gesponsorde inmail

Binnen LinkedIn is het ook mogelijk om berichten naar elkaar te sturen. Als je een nieuwe connectie wilt maken, kun je een InMail sturen naar een contactpersoon. In de berichteninbox kun je ook gebruikmaken van de optie voor gesponsorde InMail. Het gesponsorde bericht staat bovenaan in je berichteninbox. Je hoeft hiervoor geen connectie te hebben met het bedrijf of de persoon die het bericht verstuurt.

Een InMail kan worden gepersonaliseerd met een aansprekende aanhef, URL’s die je in het bericht plaatst en een CTA (Call-to-Action). Ontvangers krijgen een opt-out link als ze de inhoud niet relevant vinden. In de footer kun je ook je privacyverklaring en andere voorwaarden met betrekking tot het versturen van InMail-advertenties plaatsen.

Adverteren LinkedIn: welke targeting mogelijkheden zijn er?

Binnen LinkedIn adverteren biedt talloze mogelijkheden voor targeting, waardoor je jouw gekozen advertentievorm specifiek kunt richten op je doelgroep. Je kunt alle gegevens die in het profiel zijn ingevuld gebruiken voor targeting, waardoor je met jouw budget een zeer specifieke doelgroep kunt bereiken. Dit helpt bij het beheersen van de kosten van adverteren op LinkedIn.

Je hebt de mogelijkheid om een nieuwe doelgroep te creëren (en deze op te slaan voor later gebruik) of gebruik te maken van de door LinkedIn gemaakte doelgroepen. LinkedIn heeft 26 sjablonen ontwikkeld die adverteerders kunnen gebruiken, zoals:

– Leden met een bachelorgraad
– Deskundigheid op het gebied van biotechnologie
– Professionals in logistiek en supply chain
– Leden met een PhD

Dit zijn kenmerken van specifieke groepen die je binnen LinkedIn kunt bereiken.

Daarnaast kun je ook zelf een doelgroep creëren binnen LinkedIn. Deze doelgroepen bouw je op basis van jouw eigen vormgegeven buyer persona’s. Wij raden aan om LinkedIn-advertenties op te zetten met het zelf creëren van jouw doelgroep. Dit kun je doen in een aantal eenvoudige stappen.

Stap 1: Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Dit betreft de exacte locatie van jouw doelgroep. In welk land zijn ze gevestigd? En wil je je richten op hun recente of permanente locatie? Of misschien wel op beide? Wil je bepaalde locaties uitsluiten? En welke taal spreekt jouw doelgroep? In deze eerste stap maak je de initiële selectie voor jouw doelgroep.

Stap 2: Wie is je doelgroep?

In de tweede stap ga je je doelgroep verfijnen. Het voorbeeld hierboven, waarbij we ons richten op Enschede en omgeving, levert meer dan 190.000 leden op. Je moet deze nog verder verkleinen, zodat je een goed beeld hebt van je doelgroep en de kosten van adverteren op LinkedIn niet te hoog worden.

Binnen deze tweede stap kun je de volgende onderdelen toevoegen of uitsluiten:

– Kenmerken van de doelgroep
– Functietitel
– Bedrijfstak
– Vaardigheden

– Gematchte doelgroepen
– Websitebezoekers
– Bekende contacten via een geüploade lijst

Je kunt bijvoorbeeld specifiek targeten op bepaalde functietitels, zoals Managing Director, en vergelijkbare functies toevoegen. LinkedIn biedt altijd de optie om te richten op ‘huidige functie’, ‘vorige functie’ of ‘huidige of vorige functie’. Zo weet je zeker dat je altijd de juiste doelgroep bereikt.

Bij het adverteren op LinkedIn is het van groot belang om rekening te houden met de targeting. Als je extra opties wilt toevoegen, moet je altijd gebruik maken van de “EN” operator en moeten alle volgende kenmerken aanwezig zijn. Stel dat je hebt gekozen voor het targeten van Managing Directors in de omgeving van Enschede, maar je wilt nog een kenmerk toevoegen. Alleen de personen die aan alle eisen voldoen, zullen in jouw doelgroep terechtkomen. Dit kan echter resulteren in een te kleine doelgroep, zoals wanneer je een bedrijf zoals DVB Digital toevoegt. Op LinkedIn kun je niet aangeven dat het of dit of dat is. Houd hier dus rekening mee bij het opbouwen van jouw doelgroepen.

LinkedIn stelt een minimumvereiste aan de grootte van de doelgroep, waardoor het mogelijk is dat jouw doelgroep te klein is om te gebruiken als je te veel voorwaarden toevoegt aan jouw targeting.

Zodra je jouw doelgroep hebt gekozen en je advertentievorm is bepaald, kun je beginnen met het toewijzen van jouw mediabudget aan LinkedIn-adverteren.

Wat zijn de kosten van adverteren op LinkedIn?

De kosten van adverteren op LinkedIn kunnen snel oplopen. Het is belangrijk om te beseffen dat klikkosten bij Google-advertenties ook variëren tussen enkele euro’s en mogelijk zelfs tientallen euro’s. Het is daarom verstandig om altijd te berekenen wat je doelstelling is en of deze haalbaar is met de gekozen advertentievorm en de doelgroep die je wilt bereiken.

Dankzij de specifieke targetingmogelijkheden is adverteren via LinkedIn zeer aantrekkelijk voor bedrijven die een nieuwe doelgroep willen bereiken. LinkedIn is zich hiervan bewust, aangezien je kunt targeten op een grote groep professionals. Hierdoor liggen de kosten van adverteren op LinkedIn ook hoger dan bij andere social media kanalen zoals Facebook of Instagram. Je hebt de mogelijkheid om een dagbudget of dag- en totaalbudget in te stellen.

Let op, de kosten voor adverteren op LinkedIn kunnen 20% hoger uitvallen dan wat je hebt aangegeven. Dit komt doordat de advertenties soms nog voor een korte periode worden weergegeven nadat het budget is opgebruikt. Dit is anders dan bij andere marketingkanalen, waardoor adverteren op LinkedIn vaak als duur wordt ervaren. Door hier rekening mee te houden (bijvoorbeeld door je budget met 10 of 20% te verlagen), zorg je ervoor dat je niet meer uitgeeft dan je hebt ingesteld. Het minimale dagbudget dat je moet hanteren is tien euro.

Je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor een maximaal CPC-bod of een maximaal CPM-bod. Bij beide opties stel je zelf het bod in. Er worden geen kosten in rekening gebracht die hoger zijn dan jouw maximale bod. Als jouw concurrentie bijvoorbeeld een hoger bod heeft ingesteld voor dezelfde doelgroep, zullen jouw advertenties minder vaak worden weergegeven en wordt niet het volledige budget gebruikt.

LinkedIn maakt altijd de kosten voor adverteren inzichtelijk. Met de gekozen targeting en advertentievorm geeft LinkedIn een bodbedrag aan. Dit bodbedrag varieert per advertentievorm. Bijvoorbeeld, als we kiezen voor een tekstadvertentie, stelt LinkedIn een bodbedrag voor van €2,56. Als we echter kiezen voor een vacatureadvertentie met dezelfde doelgroep en targeting, is het voorgestelde bodbedrag van LinkedIn aanzienlijk hoger, namelijk €24,67. Houd hier dus rekening mee bij het bepalen van je budget.

Een InMail (gesponsorde berichten) heeft een andere kostenstructuur dan de andere advertentievormen binnen LinkedIn adverteren. In plaats van CPC of CPM, betaal je hier met een CPS-bod. Dit betekent dat je betaalt per verzonden bericht. Zodra jouw InMail is ontvangen, wordt het bedrag vanuit jouw budget afgeschreven. De gemiddelde kosten per verzending zijn ook hier afhankelijk van de gekozen doelgroep. Bij ons is het voorgestelde bod 0,10 cent per aflevering.

Het is toegestaan om een specifiek aantal InMails te versturen naar LinkedIn-gebruikers. Zij hebben te allen tijde de mogelijkheid om zich af te melden. Op deze manier streeft LinkedIn ernaar om de privacy te beschermen en te voorkomen dat gebruikers onnodig worden gestoord.

Aan de slag met LinkedIn adverteren

De mogelijkheden voor het starten met LinkedIn adverteren zijn talrijk. Er zijn diverse vormen beschikbaar om te adverteren. In vergelijking met andere marketingmiddelen vallen de kosten voor LinkedIn adverteren mee als je kijkt naar de resultaten in termen van nieuwe leads, omzet of naamsbekendheid voor jouw bedrijf. Digitale marketing is alleen kostbaar als het geen resultaten oplevert. Dit geldt ook voor de aanpak van adverteren via LinkedIn. Zorg er daarom voor dat je goed op de hoogte bent van je doelgroep, wat je hen wilt vertellen of verkopen en welke advertentievorm hier het beste bij past. Wil je beginnen met LinkedIn adverteren, maar weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Ontdek adverteren op LinkedIn met onze gratis Quickscan.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven