SEO uitbesteden

Om beter vindbaar te zijn en te blijven in de zoekmachine, is het raadzaam om jouw SEO uit te besteden.

Wat kun je verwachten?

SEO uitbesteden kent veel voordelen

Met zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf bovenaan de organische zoekresultaten van zoekmachines komt te staan op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Veel bedrijven kiezen ervoor om SEO uit te besteden, omdat dit tijdrovend is en een langdurig proces. Maar hoe bepaal je welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf? En welke strategie ga je volgen om vindbaar te worden op deze zoekwoorden? Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wie de content gaat schrijven. Deze vragen zijn begrijpelijk, want als ondernemer ben je bezig met het runnen van je bedrijf en het tevreden houden van je klanten, niet met dit soort zaken.

Het uitbesteden van SEO kan veel tijd besparen en leiden tot meer leads, klanten, omzet en naamsbekendheid. Als je online niet vindbaar bent, loop je namelijk veel potentiële omzet mis. Of je nu op zoek bent naar een product of een bepaalde dienst, vrijwel elke zoektocht begint online. Dus waarom zou je zelf aan alle knoppen willen draaien als je SEO kunt uitbesteden? Schakel SEO hulp in en ontdek zelf wat het voor jouw bedrijf kan opleveren!

SEO zelf doen of uitbesteden?

Je hebt de keuze om SEO zelf te doen of uit te besteden. Beide opties hebben voordelen en nadelen voor jouw bedrijf. Als je ervoor kiest om het zelf te doen, moet je je verdiepen in de materie en de knoppen bedienen. Dit is mogelijk… als je de tijd en middelen hebt om SEO uit te voeren. Als je echter geen tijd en middelen hebt, en het naast je huidige werk wilt doen, zul je snel de controle verliezen. Controle over de zoekmachine, de resultaten, jouw concurrentie en je zult merken dat de resultaten verslechteren of uitblijven.

Het uitbesteden van SEO aan een SEO-bedrijf betekent dat je niet zelf aan de knoppen zit en de controle uit handen geeft, omdat je het overlaat aan een ander. Dit betekent niet dat je niets meer te doen hebt. Samenwerking is essentieel binnen online marketing – en dus ook binnen zoekmachineoptimalisatie. Jij kent jouw bedrijf, jouw concurrenten, weet wie jouw klanten zijn en wat jouw doelstellingen zijn. Een SEO-bedrijf heeft de specialisten in huis om dit te vertalen naar een solide SEO-strategie.

Veelgestelde vragen over het uitbesteden van SEO

SEO is een marketinginstrument dat voortdurend in beweging is vanwege de voortdurende ontwikkelingen binnen de zoekmachine. Hierdoor is SEO een van de meest uitdagende marketinginstrumenten om voortdurend bij te houden. Veel bedrijven besteden daarom hun SEO uit aan een online marketingbureau, zodat een team van professionals aan de slag kan om ervoor te zorgen dat ze bovenaan en vindbaar blijven in de zoekmachine.

Je hebt de keuze om je volledige SEO uit te besteden, maar je kunt er ook voor kiezen om een SEO strategie uit te besteden en vervolgens zelf aan de slag te gaan met het schrijven van SEO teksten, linkbuilding en on- en offpage optimalisatie. Je past de uitbesteding van SEO aan op de behoeften en doelstellingen van jouw bedrijf.

Versie 1: Het doel van SEO is om hoger in de zoekmachine te verschijnen. Uitbesteden betekent dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Je besteedt SEO uit aan een team van specialisten en zij gaan aan de slag met het identificeren van (nieuwe) zoekwoorden, optimalisatie van jouw website (on- en offpage) en jouw domeinwaarde. Het uiteindelijke doel is om hoger in de zoekmachine te komen en zo meer organische bezoekers (en uiteindelijk klanten) voor jouw bedrijf te genereren.

Het uitbesteden van SEO is geen standaardoplossing. Elk bedrijf is uniek en heeft zijn eigen zoekwoorden. Met de gratis SEO-scan zullen we eerst een nulmeting uitvoeren, zodat we weten waar je staat en waar je naartoe kunt groeien. Vervolgens stellen we een op maat gemaakt plan op, zodat je precies weet welke zoekwoorden de focus hebben en welke strategie we zullen volgen. Een offerte op maat, speciaal voor jouw bedrijf en niet als standaardpakket verkrijgbaar.

Veel bedrijven maken naast SEO ook gebruik van zoekmachine adverteren (SEA), content marketing en social media. Door het uitbesteden van al deze activiteiten, creëer je een multichannel aanpak die elkaar versterkt. Zoekwoorden uit Ads kunnen worden ingezet voor SEO en vice versa, en kunnen ook worden gepromoot op social media. Op deze manier werken alle kanalen nog effectiever samen dan wanneer je dit niet uitbesteedt.

Waarom SEO uitbesteden aan een bureau een goed idee is

Als ondernemer hoef je je niet bezig te houden met het bedienen van de knoppen. Daarvoor kun je mensen inhuren die precies weten wat ze moeten doen. Door samen te werken met een SEO-bedrijf weet je dat je organische vindbaarheid in goede handen is. En niet alleen in handen van één SEO-specialist, maar vaak van een heel team van specialisten. Binnen de zoekmachine zijn er namelijk talloze knoppen waaraan gedraaid kan worden om beter organisch vindbaar te worden. Een dergelijke optimalisatiespecialist weet precies wat wel en niet werkt en heeft alle tools om jouw ontwikkelingen nauwlettend te monitoren.

  • Zijn mijn huidige zoekmachine rankings verbeterbaar?
  • Heb ik alle relevante zoekwoorden voor mijn diensten of producten geïdentificeerd of ontbreken er nog belangrijke woorden?
  • Is mijn content voldoende of kan deze nog verder geoptimaliseerd worden voor zowel de gebruiker als de zoekmachine?
  • Hoe kan ik met SEO betere resultaten behalen in vergelijking met de andere marketingmiddelen die ik gebruik?
  • Kunnen deze kanalen beter samenwerken?
  • Maak ik gebruik van alle beschikbare opties of zijn er nog andere kanalen die ik kan inzetten?
  • Wat doen mijn concurrenten en hoe kan ik hierop inspelen?

Redenen om SEO niet zelf te doen

Natuurlijk is het een optie om zelf SEO te doen, echter zijn er tal van redenen om dit juist niet zelf te doen. Op basis hiervan kun je een doordachte beslissing maken of je zelf aan de slag wilt gaan of dat je SEO wilt uitbesteden.

Expertise en ervaring

Onze teamleden hebben jarenlange ervaring en blijven continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Door onze diverse achtergronden en specialisaties kunnen we een totaalpakket aanbieden dat aansluit bij de behoeften van jouw bedrijf. Of het nu gaat om het optimaliseren van de technische aspecten van je website, het creëren van hoogwaardige content of het uitvoeren van een gedegen keyword onderzoek, wij hebben de kennis en expertise in huis om jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Door het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie aan ons team, kun je je focussen op andere belangrijke aspecten van je bedrijf, terwijl wij ervoor zorgen dat jouw website beter vindbaar wordt in zoekmachines. Met onze bewezen strategieën en resultaatgerichte aanpak kunnen we jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tillen en meer potentiële klanten bereiken. Kortom, het uitbesteden van SEO aan ons team is een slimme investering die zichzelf dubbel en dwars terugbetaalt in de vorm van meer verkeer, leads en omzet voor jouw bedrijf.

Tijd en geld

SEO is een voortdurend proces dat tijd, inzet, geld en middelen vereist. Door het uitbesteden van SEO bespaar je uiteindelijk meer tijd en geld. Onze 160 SEO-klanten ervaren dagelijks de voordelen van het uitbesteden van SEO. Zij begrijpen goed hoe belangrijk zoekmachines zijn bij het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Echter, ze hebben zelf niet de tijd (wat ook geld is) om alles zelf te doen.

Bovendien heb je waarschijnlijk niet de beschikking over (betaalde) tools die ons bureau wel kan gebruiken, waardoor je uiteindelijk veel meer geld kunt besparen. Tijd is ook een factor die uiteindelijk geld kost. Wij gebruiken deze tools voor diepgaande analyses van resultaten, zodat je direct online kunt groeien. De SEO-kosten waar je rekening mee moet houden, verschillen per bedrijf en website. Hiervoor heb je antwoorden nodig op vragen zoals:

  • Hoeveel relevante zoekwoorden zijn er en wat is de huidige positie?
  • Welke inhoud is er al beschikbaar en hoeveel moet er nog worden toegevoegd?
  • Wat is de huidige domeinwaarde van uw website en hoe snel en hoeveel wilt u hierin groeien?

Pas daarna kan er een plan op maat gemaakt worden.

Up-to-date blijven

Het SEO-landschap is voortdurend in beweging en verandert constant. Google brengt regelmatig een core-update uit die (grote) gevolgen kan hebben voor jouw online resultaten. Hoewel ze deze updates vaak aankondigen, is het onbekend wat ze precies gaan veranderen.

De laatste Google-update werd aangekondigd door Google zelf (vaak via X) en de conclusie over de gevolgen was als volgt:

“Er zijn geen specifieke acties die je moet ondernemen om te herstellen. Een negatieve impact op je rankings betekent niet per se dat er iets mis is met je pagina’s.”

Maar wat moet je dan doen? Onze specialisten gaan hiermee aan de slag en werken als team om klant voor klant te onderzoeken, analyseren en acties te ondernemen. Naast veranderingen in zoekalgoritmen is het ook belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en best practices van concurrenten.

15% van de tijd van een SEO-specialist in ons team is bedoeld voor persoonlijke ontwikkeling en om op de hoogte te blijven. Dit komt ten goede aan jouw inzet.

Concurrentievoordeel

Je concurrenten zijn actief en jij ook met jouw bedrijf. Jullie houden elkaar in de gaten. Dit zou je ook moeten doen. Maar het is tijdrovend om te monitoren wat jouw concurrenten doen en welke stappen jij vervolgens moet zetten. Misschien heb je niet genoeg tijd, maar je kunt er wel voordeel uit halen. Door jouw groei en rankings te vergelijken met die van jouw concurrenten, ontdek je kansen voor jouw bedrijf. Wat zij doen, is namelijk ook belangrijk voor jouw eigen SEO-strategie, maar je moet wel weten wat de prioriteiten zijn.

Geen groei zonder content

In de wereld van SEO is content van essentieel belang. Een SEO-strategie wordt ontwikkeld op basis van de zoekwoorden. In deze strategie wordt bepaald hoeveel content er geschreven moet worden, voor welke zoekwoorden en welke URL mogelijk een hogere ranking moet krijgen of nieuw live gezet moet worden. Het uitbesteden van SEO betekent niet automatisch dat je ook je content uitbesteedt. Dit is niet verplicht, maar wel mogelijk.

Als je ervoor kiest om je eigen content te schrijven, zullen wij je voorzien van alle richtlijnen voor het schrijven van SEO-content en zullen wij de eerste twee pagina’s controleren. Als je hier geen behoefte aan hebt, kunnen onze content marketeers voor jou aan de slag gaan en de eerste pagina’s aan jou leveren ter controle. Op deze manier weet je zeker dat de content aansluit bij jouw bedrijf, gebruiksvriendelijk is en doet wat het moet doen, namelijk gevonden worden in de zoekmachine.

Domeinwaarde bouwen met relevante links

Content is belangrijk, maar een goed domein is nog belangrijker. Het opbouwen van domeinwaarde is essentieel. Of je nu een nieuwe website hebt of een die al lang bestaat, zonder inkomende links en dus domeinwaarde, word je vaak niet opgemerkt door zoekmachines. Domeinwaarde wordt opgebouwd door links naar je website te genereren. Dit wordt linkbuilding genoemd. Je kunt ervoor kiezen om linkbuilding uit te besteden, maar het is handiger om dit te zien als een alles-in-één strategie die je samen met een specialist uitvoert. Op die manier weet je zeker dat er wordt gewerkt aan de juiste pagina’s (en dus ook content en zoekwoorden) en wordt het opbouwen van jouw domein echt onderdeel van jouw SEO-strategie.

In het kort, de voordelen van SEO laten doen

Het uitbesteden van online marketing kan een uitdagende stap zijn, maar een online marketing bureau zal altijd transparant zijn over de kosten en baten. Dit geldt ook voor SEO, zeker bij ons bureau. Wij staan klaar om jouw bedrijf te helpen met:

  • Het opbouwen van links en het verbeteren van de domeinwaarde;
  • Optimalisatie van de website en externe optimalisatie;
  • Onderzoek naar zoekwoorden en het ontwikkelen van een solide SEO-strategie;
  • Contentmarketing gericht op zoekmachines en afgestemd op zoekwoorden en strategie;
  • Webanalyse en tools – Het is één ding om bovenaan te staan, maar het is iets anders om daar te blijven staan!.

Jouw concurrentie staat niet stil en je moet blijven werken (optimaliseren) aan:

  • Je website. Zowel onpage als offpage moet je analyseren wat wel of niet werkt en dit verbeteren volgens de recentste vereisten.
  • Zoekwoorden en een SEO-strategie. Identificeer welke zoekwoorden relevant zijn en welke inhoud je daarvoor nodig hebt.
  • SEO-geoptimaliseerde inhoud. Schrijf en ontwikkel verder om aan de veranderende zoekvraag van je doelgroep te voldoen.

Onze deskundige team staat klaar om je te helpen. Vraag de Quickscan aan en kom erachter waar je momenteel staat in de zoekmachine en hoe je online verder kunt groeien.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven