Kun je Spotify-advertenties gebruiken voor jouw bedrijf?

Vraag nu de kosteloze Quickscan aan.

Wat kun je verwachten?

Starten met Spotify adverteren

Spotify is de meest populaire streamingdienst in Nederland en heeft ook wereldwijd miljoenen gebruikers. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer bedrijven de voordelen van adverteren op Spotify ontdekken. Vooral nu het nog eenvoudiger is geworden om via de Ad Studio van Spotify jouw advertenties te maken en te plaatsen. Adverteren op Spotify kan op verschillende manieren, zoals met audio, video, display en zelfs door het sponsoren van je eigen afspeellijst. Gelukkig heeft Spotify het potentieel voor marketing succes erkend en heeft het nu een goed georganiseerde advertentiemarkt. Spotify is een advertentiekanaal waar we je graag kennis mee laten maken.

In 3 simpele stappen helpen wij je verder

Stap 1. Telefonische inventarisatie

Elke onderneming streeft naar groei en is op zoek naar nieuwe manieren om de doelgroep te bereiken. Misschien maak je al gebruik van Google Ads of schrijf je content om organisch vindbaar te zijn in de zoekresultaten. Social media spelen een belangrijke rol in de marketingmix en hoewel Spotify geen traditioneel social media platform is maar een streamingdienst, wordt het vaak in één adem genoemd met social media kanalen. En dat is niet voor niets. Daarom beginnen we altijd met een telefonische inventarisatie om te achterhalen welke kanalen je momenteel gebruikt en of adverteren op Spotify een waardevolle toevoeging kan zijn voor jouw bedrijf.

Stap 2. De Quickscan wordt uitgevoerd

Onze Quickscan is een gepersonaliseerd document. Aangezien jouw website anders is dan die van concurrenten en jouw ideale marketingmix ook uniek is. Binnen ons bureau geloven we dat marketing elkaar moet versterken. Als je al andere middelen gebruikt, zullen we deze meenemen in de Quickscan als je dat wenst. Op die manier kunnen we met de Quickscan onderzoeken hoe Spotify-advertenties voor jouw bedrijf kunnen worden ingezet. Het kan zijn dat we je vragen om je Spotify-inloggegevens met ons te delen, zodat we je campagnes kunnen bekijken. Als je deze gegevens nog niet hebt, kunnen we het ook zonder doen. Gemiddeld duurt het drie tot vijf werkdagen voordat de Quickscan gereed is.

Stap 3. Bespreken van de Quickscan

Onze Quickscan is voltooid en biedt handvatten en verbeterpunten voor je huidige inzet van de marketingmiddelen die je gebruikt. We presenteren je de resultaten die we denken te kunnen verbeteren voor Spotify-advertenties, maar natuurlijk ben jij hierbij essentieel. Jouw input en wensen zijn van groot belang. Als je de potentie van Spotify-adverteren ziet, kunnen we de uitgevoerde Quickscan omzetten in een concreet plan van aanpak en een gedetailleerde offerte. Op deze manier krijg je een idee van wat je kunt verwachten van adverteren op Spotify en wat dit kanaal voor jouw bedrijf kan betekenen. Onze Quickscan vormt de basis, maar pas daarna kunnen we een stap verder gaan.

FAQ

Spotify-advertenties worden nog niet door veel bedrijven gebruikt, deels vanwege een gebrek aan kennis over de mogelijkheden die er zijn. Misschien wist je zelfs niet dat je op Spotify kunt adverteren. Hieronder vind je de meest gestelde vragen die we hebben ontvangen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

Ja, het is mogelijk voor bedrijven om te adverteren op Spotify via de Spotify Ad Studio met diverse advertenties. Er zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren, zoals:

  • Audio advertenties
  • Video advertenties
  • Display advertenties
  • Gesponsorde speellijsten

Reclame maken op Spotify werkt in principe op dezelfde manier als adverteren op sociale media. Net zoals bij elk ander advertentieplatform, begeleidt Spotify adverteren via de Ad Studio je stap voor stap bij het maken van de advertentie.

  1. Stap 1: De instellingen
  2. Stap 2: Upload je audio
  3. Stap 3: Kies je doelgroep en budget.
  4. Stap 4: Geef je advertentie vorm.

Vervolgens wordt het geactiveerd en wordt er gekeken naar de resultaten!

Spotify is de meest gebruikte streamingdienst in Nederland en heeft ook wereldwijd een groot marktaandeel. Aan het einde van 2019 was Spotify de meest populaire wereldwijde audiostreamingabonnementsdienst met 271 miljoen gebruikers, waarvan 124 miljoen abonnees, actief in 79 markten. Als bedrijf kunt u hierop adverteren.

Bij het adverteren op Spotify wordt gebruik gemaakt van een veilingprincipe, net zoals bij Google Ads. Over het algemeen betaal je tussen de € 0,015 en € 0,025 per advertentie. De uiteindelijke prijs hangt af van het advertentieformaat, de doelgroep, de grootte van de doelgroep en je budget. Het startbudget voor elke campagne is € 250,-.

Waarom de Quickscan de ideale start is!

Als bedrijf is het belangrijk om te begrijpen wat iets kan opleveren voordat je het implementeert. Bij DVB Digital begrijpen we dat maar al te goed. Met de Quickscan analyseren we jouw huidige marketinginspanningen. Wil je weten of je het maximale eruit haalt en of adverteren op Spotify hierbij past? Vraag hem dan nu aan!

  • Hoe kan ik ontdekken welke voordelen Spotify-advertenties kunnen bieden voor mijn bedrijf?
  • Welke advertentievorm is het meest geschikt voor mijn bedrijf?
  • Kan ik mijn huidige marketinginspanningen verhogen en meer omzet genereren door Spotify als kanaal toe te voegen?
  • Is Spotify een goede aanvulling op mijn huidige marketingmix of kunnen mijn andere kanalen ook nog verbeterd worden?
  • Hoeveel budget moet ik toewijzen om succesvol te zijn met Spotify-advertenties?
  • Kunnen jullie mij helpen bij het creëren van geschikt audio- en videomateriaal?

Spotify adverteren

Als je nadenkt over het bepalen van je marketingmiddelen, denk je waarschijnlijk niet meteen aan Spotify. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Spotify wint al jaren aan populariteit en wordt door veel mensen – van jong tot oud – gebruikt om muziek te luisteren. Bedrijven maken al gebruik van YouTube-advertenties en muziekvideo’s zijn een van de populairste soorten content op YouTube. Spotify wordt steeds meer de favoriete manier om naar muziek te luisteren, dus het is verstandig om een deel van je marketingbudget aan Spotify te besteden.

Gelukkig voor bedrijven heeft Spotify het potentieel voor marketingsucces erkend en heeft het nu een goed georganiseerde advertentiemarkt. Spotify is een advertentiekanaal waar we je graag mee laten kennismaken.

Adverteren op Spotify heeft enorme potentie

Bij Spotify kun je als gebruiker op twee manieren luisteren naar de honderden lijsten en podcasts van de streamingdienst. Aan de ene kant is er de gratis variant. Hierbij betaal je als gebruiker niets, maar hoor je wel advertenties tussen de muziek door. Als je geen advertenties meer wilt horen, kun je overschakelen naar een Spotify Premium-account, waarbij je een maandelijks bedrag betaalt.

Op 40 procent van de Nederlandse smartphones is Spotify geïnstalleerd, waarmee het verreweg de grootste muziekdienst is. De tweede plaats in Nederland wordt ingenomen door Apple Music, voornamelijk omdat dit de standaard muziek-app is op de iPhone.

Net als Facebook en Instagram heeft Spotify een advertentiemarktplaats. Hierdoor is adverteren op Spotify een eenvoudig proces. Bedrijven kunnen adverteren via de Spotify Ad Studio, waarmee ze op een relatief eenvoudige manier hun boodschap kunnen laten horen.

Een voordeel van Spotify ten opzichte van veel andere apps is dat de meeste mensen gewend zijn om op een bepaald moment naar de radio te luisteren, waar ze advertenties tussen de nummers horen. Ze zijn dus al gewend aan het beluisteren van muziek met advertenties. Spotify biedt echter een stap verder dan de radio, doordat je je eigen afspeellijsten kunt maken en niet afhankelijk bent van de keuzes van een programmadirecteur. Maar die advertenties zijn ze dus al wel gewend.

Hoe kun je adverteren op Spotify?

Er bestaan diverse typen advertenties die je kunt maken voor Spotify.

  • Audioadvertenties
  • Videoreclames

Er zijn ook online artikelen die de mogelijkheid van displayadvertenties en gesponsorde afspeellijsten via Spotify adverteren bespreken, maar op dit moment kunnen wij deze niet reproduceren in ons Spotify-account. We zullen ze echter kort toelichten.

  • Displayadvertenties
  • Gesponsorde afspeellijsten.

Audio advertenties

Audioadvertenties zijn de meest “vriendelijke” vorm van advertenties op Spotify. Met audioadvertenties onderbreek je geen nummers om advertenties af te spelen. Spotify speelt de advertenties af tussen de nummers door.

Spotify toont audioadvertenties op alle versies van de app, ongeacht het apparaat. De audioadvertenties kunnen tussen de 15 en 30 seconden duren. Technisch gezien presteert een Spotify audioadvertentie beter dan het radio-equivalent. Daarnaast is het mogelijk om een afbeelding toe te voegen waarop gebruikers kunnen klikken om actie te ondernemen, zoals het bezoeken van een specifieke landingspagina. De gebruiker ziet de afbeelding en hoort uiteraard de advertentie na het beluisteren van muziek. Bij het adverteren op Spotify kun je aangeven wie je doelgroep is en welke muziek zij beluisteren. Ook is het mogelijk om te personaliseren op basis van een specifieke geografische regio, dus het kan nuttig zijn om dit te vermelden.

Als je niet in staat bent om zelf een audioadvertentie te maken, kun je met behulp van Spotify ook zelf een audioadvertentie maken in de Ad Studio.

Video advertenties

Binnen Spotify is het ook mogelijk om videoadvertenties te gebruiken op het streamingplatform. Je hebt de optie om te kiezen voor een take-over video, waarbij je een reclamespot plaatst tussen de muzieknummers door. Deze video’s zijn vergelijkbaar met de audioadvertenties, maar tonen een schermvullende video in plaats van een statisch beeld.

De optie voor videoadvertenties is recentelijk geïntroduceerd en momenteel alleen beschikbaar in de VS, UK en Canada. Spotify beweert dat je binnen enkele minuten een videoadvertentie kunt maken dankzij het gebruiksvriendelijke advertentieplatform.

Display advertentie

Sommige bedrijven geven er de voorkeur aan om dezelfde soorten display-advertenties te gebruiken die ze op andere platformen gebruiken. Dit vergroot natuurlijk je herkenbaarheid en zorgt ervoor dat je op meerdere platformen zichtbaar bent met (dynamische) display advertenties, zoals je deze ook kunt herkennen van Google Ads.

Spotify laat display-advertenties zien gedurende 30 seconden, meestal bovenaan de Spotify-browser. Spotify is ook slim genoeg om ervoor te zorgen dat je display-advertenties niet overlappen met andere soorten advertenties. Gebruikers kunnen op een display-advertentie klikken en deze doorsturen naar bijvoorbeeld een gerichte landingspagina.

Er zijn drie verschillende mogelijkheden voor displayadvertenties binnen Spotify.

1. Homepage take-over – dit is een klikbare advertentie waarbij de startpagina van de gebruiker tijdelijk verandert om het geadverteerde merk te tonen.

2. Megabanner – deze lijken meer op de typische banneradvertenties die je ook via Google Ads en het Google Display Netwerk ziet. Ze nemen het onderste deel van het scherm van een gebruiker in beslag.

3. Overlay – deze beginnen als schermvullende advertenties, maar kunnen door de gebruiker worden gesloten door op de X te klikken. Als de gebruiker niet op de Overlay-advertentie heeft geklikt, worden ze na 30 seconden automatisch uitgeschakeld en keer je als gebruiker terug naar je eigen afspeellijst.

Gesponsorde speellijsten

De meeste bedrijven die adverteren op Spotify doen dit formeel via de Spotify Ads Studio, maar er is nog een andere optie beschikbaar. Je kunt namelijk afspeellijsten maken met nummers en deze delen met anderen. Ook kun je een passende afbeelding toevoegen aan jouw gesponsorde afspeellijst.

Daarom is het mogelijk om een afspeellijst te maken en deze te koppelen aan jouw merk. Het is belangrijk om nummers te selecteren die aansluiten bij jouw doelgroep.

Dit vereist wat creativiteit en wellicht een strategie om jouw afspeellijst buiten Spotify te promoten, aangezien er natuurlijk vele andere afspeellijsten beschikbaar zijn die door anderen zijn samengesteld.

Spotify adverteren opzetten & kosten

Spotify adverteren werkt op basis van een veilingprincipe, net als Google Ads adverteren. De gemiddelde kosten per advertentie liggen tussen de € 0,015 en € 0,025. Deze prijs is afhankelijk van het advertentieformaat, de doelgroep, de omvang van de doelgroep en je budget. Het startbudget voor elke campagne is € 250,-. Dit budget is bedoeld voor een bepaalde periode, dus het is aan jou om te beslissen in hoeveel dagen je dit wilt besteden.

Vroeger was adverteren op Spotify erg prijzig en daardoor alleen toegankelijk voor grote bedrijven. Met de introductie van Spotify Ad Studio in 2017 werd het platform echter plotseling haalbaar voor kleine en middelgrote bedrijven.

Bedrijven hebben de mogelijkheid om hun advertenties direct te uploaden naar Ad Studio, waarbij ze zelf hun budget en doelgroepfactoren kunnen bepalen. Het proces verloopt op een manier die sterk lijkt op die van Facebook-advertenties, TikTok en de meeste andere sociale netwerken.

Je hoeft zelfs geen advertentie te creëren, je kunt simpelweg een script uploaden en passende achtergrondmuziek selecteren. Spotify’s technologie kan het script opnemen en alles voor je samenvoegen tot een advertentie.

Bij Spotify Ad Studio word je stap voor stap begeleid bij het maken van je advertentie. Nadat je de advertentie hebt gemaakt, kun je deze live zetten en de resultaten bekijken!

Stap 1: Stel de instellingen in voor wat je wilt promoten en geef je advertentiecampagne een naam.
Stap 2: Upload je audio of maak gebruik van een voice-over uit de Spotify Ad Studio.
Stap 3: Kies je doelgroep en budget. Je kunt targeten op basis van demografische gegevens (zoals locatie, leeftijd en geslacht), luistergedrag of platform. Het minimumbudget is € 250,- en wordt gelijkmatig verdeeld over je campagneperiode.
Stap 4: Geef vorm aan je advertentie. Kies details zoals afbeeldingen, video en/of audio, koppen en natuurlijk de link naar de landingspagina als je die wilt toevoegen.

Spotify adverteren inzetten

Het kan zeer voordelig zijn voor een bedrijf om zijn merk en producten of diensten te adverteren en te vermarkten via Spotify. Er zijn tal van mogelijkheden en je kunt het vergelijken met radioreclame om een groot publiek te bereiken met een op maat gemaakte boodschap. Heb je ondersteuning nodig of wil je weten of adverteren op Spotify de moeite waard is voor jouw bedrijf? Vraag dan de gratis Quickscan aan en wij helpen je graag verder!

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven