Marketplaces.
Vergroot de zichtbaarheid van jouw producten op een bredere schaal.

De voordelen voor uw onderneming zijn aanzienlijk.

Gebruik maken van online marketplaces

Marketplaces gebruiken in jouw digitale marketingstrategie

Wie online wil groeien, is op zoek naar de beste kanalen om vindbaar of zichtbaar te worden. Denk aan adverteren via Google Ads, social media en het creëren van relevante content voor de juiste doelgroep. We merken echter dat het zoekgedrag van consumenten verandert. Google blijft nog steeds de nummer 1 om vraag en aanbod met elkaar te verbinden.

Maar er is een verandering gaande: marketplaces.

Binnen marketplaces wordt er steeds meer gezocht naar specifieke producten. Hierdoor kan het zoekvolume op Google dalen, simpelweg omdat mensen hun zoekopdrachten nu in online marketplaces uitvoeren. Of je nu een B2C- of B2B-bedrijf bent, je kunt ook via marketplaces jouw producten aan de man (en vrouw) brengen.

FAQ

Hieronder vind je de meest voorkomende vragen over het gebruik van een marketplace. Wij staan klaar om al jouw vragen hierover te beantwoorden.

Online marktplaatsen zijn platforms waar bedrijven hun producten kunnen aanbieden volgens de voorwaarden die gelden voor het betreffende platform. Hiermee voeg je een extra kanaal toe aan je marketingmix, naast je eigen webshop.

Van de bekende marketplaces zoals Bol.com, Amazon, Beslist.nl en Marktplaats, tot de minder bekende zoals Kruidvat, Zalando en H&M. Marketplaces blijven groeien en uitbreiden, dus het is zeker dat er nog veel meer platformen zullen volgen.

Het verdienmodel van marktplaatsen is vaak gebaseerd op het ontvangen van een commissie op verkopen. In deze situatie ontvangt de marktplaats een percentage van de totale omzetwaarde.

Waarom het een goed idee is om aan de slag te gaan met Marketplaces

  • Extra kanaal naast jouw bestaande webshop
  • Vergroot jouw bereik voor jouw producten
  • Verhoogt de bekendheid onder jouw doelgroep
  • Blijf voorop lopen in jouw markt ten opzichte van jouw concurrentie
  • Lage kosten in verhouding tot de opbrengsten, mits goed berekend
  • Elke week komen er nieuwe online marktplaatsen bij, elk met een eigen doelgroep en targeting opties
  • Met een bureau krijg je een grondige begeleiding en inrichting van jouw marktplaatsaccount.

Welke marketplaces zijn er?

Van de bekende marketplaces zoals Bol.com, Amazon, Beslist.nl en Marktplaats, tot de minder bekende zoals Kruidvat, Zalando en H&M. Marketplaces groeien en breiden steeds verder uit, dus het is zeker dat er nog veel meer platformen zullen volgen.

Hieronder staan de voor- en nadelen van elke marketplace op een rijtje. Het is belangrijk om samen met je online marketingbureau te overwegen of de voordelen opwegen tegen de nadelen, zodat je optimaal kunt profiteren van het vindbaar worden op nieuwe kanalen.

Bol.

Voordelen:

  • Zeer groot bereik (dagelijks +/- 2,5 miljoen bezoekers)
  • Sterk en positief imago
  • Geen opstartkosten
  • Marketing wordt voor je gedaan

Nadelen:

  • Veel prijsconcurrentie (in de meeste gevallen)
  • Strenge eisen
  • Bol. concurreert met je mee (in veel gevallen)

Amazon

Voordelen:

  • Gemakkelijk uitbreiden naar het buitenland
  • Zeer groot bereik

Nadelen:

  • Extreem veel concurrentie
  • Flinke commissies tot 46% + maandelijkse kosten €39 p/maand

Beslist.nl

Voordelen:

  • Groot bereik (maandelijks +/- 4 miljoen bezoekers)
  • Meerdere afdracht modellen (CPC, CPS en CSS)
  • CPC: Betaal je per klik (€0,06,- en €0,35,-)
  • CPS: Commissie over elke order (3-15%)
  • CSS: Samenwerken met Beslist, 20% goedkoper adverteren in Shopping
  • Marketing wordt voor je gedaan

Nadelen:

  • Geen uitbesteding in logistiek, waar dit bij Amazon en Bol. wel kan
  • Onboarding, de marketing wordt voor je gedaan, maar voor je daar bent…

Marktplaats.nl

Voordelen:

  • Laagdrempelig
  • Populair in Nederland (dagelijks +/- 2,1 miljoen bezoekers)
  • Relatief goedkope CPC

Nadelen:

  • Veel oplichting, beschadigd imago
  • Veel onderhandeling in prijs via chat
  • Veel concurrentie door de laagdrempeligheid

Zalando

Voordelen:

  • Populair voor mode, beauty en lifestyle
  • Mogelijkheid om je merkpositionering te versterken en je merkverhaal via Zalando te delen
  • Promoten van je producten in alle 17 landen waarin Zalando actief is

Nadelen:

  • Beperkte branches die actief kunnen zijn op Zalando
  • Strenge eisen v.w.b. (product)content

eBay

Voordelen:

  • Alleen commissie betalen wanneer producten verkocht zijn
  • Verkopersbescherming
  • Uitbetalingen kunnen zelf ingepland worden

Nadelen:

  • Hoge kosten, 10-15% commissie
  • Ingewikkelde navigatiestructuur
  • Geen garantie dat je product tegen de gewenste prijs kan verkopen vanwege veiling principe

Marketplaces adverteren of organisch vindbaar worden

Zoals eerder vermeld, is het mogelijk om ervoor te kiezen om alleen vindbaar te zijn op een marketplace. Dit werkt in principe hetzelfde als SEO/zoekmachine optimalisatie. Wanneer iemand zoekt naar jouw product en jouw product overeenkomt en er niet te veel op wordt geadverteerd, zal jouw product naar voren komen. Het algoritme van bijvoorbeeld Bol.com komt overeen met andere marketplaces zoals Amazon en zoekmachines zoals Google. In essentie draait het allemaal om relevantie.

Hoe beter jouw productinformatie aansluit bij de zoekopdracht, hoe relevanter het is om jouw producten te tonen op deze platformen. Deze vindbaarheid is essentieel om als partner omzet te genereren. Als je niet alleen een van de vele aanbieders wilt zijn en echt waarde wilt toevoegen aan jouw bedrijf, kun je ervoor kiezen om te adverteren. Of je nu kiest voor Bol.com, Amazon of de nieuwe Kruidvat, in de basis werken ze allemaal op dezelfde manier.

Kosten marketplaces online

Het verdienmodel van marketplaces is vaak gebaseerd op een commissie op verkopen. In dit geval ontvangt de marketplace een percentage van de omzetwaarde. Dit percentage kan variëren van enkele procenten tot tientallen procenten, afhankelijk van verschillende factoren zoals de orderwaarde en productcategorie. Naast het verdienen aan commissies, kunnen marketplaces ook extra inkomsten genereren door actief te adverteren, bijvoorbeeld via adverteren op Bol.com. Het is echter belangrijk om altijd te berekenen of dit een passende oplossing is voor jouw producten.

Net als bij alle marketingactiviteiten, is het noodzakelijk om budget vrij te maken. Naast het commissiemodel zijn er ook andere verdienmodellen binnen marketplaces, zoals abonnementskosten of advertentiekosten (bijvoorbeeld betalen per klik). Het verdienmodel hangt ook af van het gebruik van marketplaces in Nederland of wereldwijd. Net zoals bij een Google Ads advertentie, betaal je ook voor de grootte van de doelgroep en de bijbehorende zoekvolumes.

Aan de slag met marketplaces

Marktplaatsen kunnen zowel voordelen als kosten met zich meebrengen voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om goed te berekenen wat de kosten en voordelen zijn voordat je besluit om hier gebruik van te maken. Als online marketing bureau staan wij klaar om je hierbij te helpen. Wij kunnen je ondersteunen bij het presenteren van jouw producten, het adverteren en het introduceren van jouw bedrijf op de juiste online marktplaatsen.

Daarnaast zorgen wij ervoor dat jouw producten op de juiste manier online worden geplaatst, met voldoende productinformatie en de juiste prijzen. Bovendien kunnen we het beheer en de optimalisatie van de marktplaats voor jouw bedrijf verzorgen. Denk hierbij aan het monitoren van de servicenormen, het sturen op de verkoop van bepaalde artikelen en het optimaliseren van producten. Ben je benieuwd naar wat marktplaatsen voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe je online verder kunt groeien met het juiste platform? Neem contact met ons op en wij helpen je graag.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven