Klaar om te beginnen met adverteren op Instagram?

Vraag nu de Quickscan kosteloos aan.

Het adverteren op Instagram is een effectief marketingmiddel dat nog niet door veel bedrijven wordt benut. Hoewel veel webshops al gebruik maken van Instagram om hun producten te promoten, is adverteren op Instagram ook zeer geschikt voor B2B bedrijven. Instagram is namelijk het snelstgroeiende platform in Nederland, met dagelijks meer dan twee miljoen gebruikers. En dit zijn niet alleen jongeren, maar ook steeds meer oudere doelgroepen maken gebruik van dit medium. Met de diverse advertentiemogelijkheden binnen Instagram kun je op een creatieve manier deze doelgroepen bereiken. Het adverteren op Instagram kan bijdragen aan het genereren van meer leads, het verhogen van de omzet en het vergroten van de naamsbekendheid. Ontdek nu hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken.

Instagram is een platform dat voornamelijk wordt gebruikt door de jongere doelgroep om zichzelf te presenteren. Ze delen hun verhalen en updates met hun volgers in de hoop veel likes te krijgen en populair te worden.

Veel bedrijven zien Instagram echter alleen als een kanaal voor jongeren om zichzelf te laten zien, maar dit is een gemiste kans. Instagram is een waardevol social media platform dat veel mogelijkheden biedt voor bedrijven. Helaas wordt dit platform vaak over het hoofd gezien als het gaat om social media marketing. Veel bedrijven geven de voorkeur aan adverteren op Facebook of plaatsen advertenties op LinkedIn via LinkedIn adverteren. Instagram wordt hierbij vaak genegeerd, behalve voor het delen van enkele foto’s op de tijdlijn. Dit is jammer, want Instagram groeit in populariteit, zowel onder jongeren als ouderen.

Instagram facts in Nederland

  • Er zijn 4,9 miljoen gebruikers.
  • Er zijn 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers.
  • Het dagelijks gebruik neemt sterk toe onder de groep tot 39 jaar.
  • Een groeiend aantal gebruikers keert Facebook de rug toe en stapt over naar Instagram.

Bedrijven maken gebruik van digitale marketing om te groeien in omzet, leads en naamsbekendheid. Voor leads en omzet wordt vaak zoekmachine adverteren, dynamische remarketing via Google Ads, YouTube adverteren en andere marketingmiddelen ingezet. Om de naamsbekendheid te vergroten, wordt vaak gekozen voor content marketing in combinatie met social media en zoekmachine optimalisatie. Instagram wordt vaak overgeslagen in de digitale marketing mix, terwijl adverteren op Instagram juist waardevol kan zijn om zowel direct de omzet te vergroten als de doelgroep effectief te bereiken. Net als bij Snapchat adverteren, wordt gedacht dat alleen jongeren gebruik maken van dit kanaal, maar dat is zeker niet het geval. Ook steeds meer mensen in de oudere doelgroep weten Instagram te vinden.

Instagram groeit het snelst van alle sociale mediakanalen. Volgens onderzoek van Newcom is het gebruik van Instagram in slechts een jaar tijd met ruim 26% toegenomen. Waarom zou je dit kanaal dan links laten liggen?

Hoe werkt het adverteren op Instagram?

Om te adverteren op Instagram, moet je betaalde berichten gebruiken om de aandacht van je doelgroep te trekken. Op Instagram kun je op twee verschillende manieren je producten of diensten promoten, namelijk via je overzichtspagina waar updates in de tijdlijn verschijnen, evenals in Stories.

Adverteren via de Instagram app

Adverteren op Instagram wordt meestal geregeld via de app. Dit is tevens de eenvoudigste manier, omdat je direct vanuit je update de promotie kunt starten. Dit doe je door een update te maken en vervolgens op ‘promoten’ te drukken vanuit jouw bedrijfsprofiel.

Vanaf de knop ‘promoten’ kom je vervolgens in het volgende scherm terecht waar je jouw bestemming aangeeft. Wat is het doel van jouw Instagram advertentie? Wil je meer bezoekers op jouw profiel – met de kans dat ze jouw bedrijf gaan volgen? Dan kies je voor ‘je profiel’. Je kunt ook bezoekers vanuit de Instagram app doorsturen naar jouw website. Als je voor de website optie kiest, kun je de url aanpassen zodat je jouw bezoekers naar een specifieke landingspagina leidt waar ze jouw producten of diensten kunnen kopen. Daarnaast kun je ook aangeven welke actieknop je wilt gebruiken. Je hebt de keuze uit een van de voorgestelde suggesties van Instagram.

  • Meer informatie
  • Shoppen
  • Meer bekijken
  • Contact met ons opnemen
  • Nu boeken
  • Registreren

Kies vervolgens jouw doelgroep. Je hebt de keuze tussen ‘automatisch’ en ‘je eigen doelgroep’. Het is aan te raden om altijd voor een eigen doelgroep te kiezen. Op die manier weet je veel beter wie je gaat bereiken. Een automatische doelgroep wordt samengesteld op basis van onder andere je volgers. Als dit echter voornamelijk familie en vrienden van jouw bedrijf zijn, kan het zijn dat deze doelgroep minder relevant is voor het verkopen van jouw diensten of producten. Houd dus rekening met jouw doelgroep en zorg ervoor dat je deze altijd goed in kaart hebt en jouw promotie richt op de door jouw bedrijf geformuleerde buyer persona’s.

Vanuit de applicatie kunt u vervolgens direct een doelgroep creëren met eigenschappen zoals:

● Locaties
● Interesses
● Leeftijd en geslacht

Indien deze opties niet voldoende zijn voor jouw bedrijf, dan kan je via de Facebook Ads Manager (die hieronder wordt uitgelegd) nog eenvoudiger doelgroepen creëren voor het adverteren op Instagram. Nadat je jouw doelgroep hebt gemaakt of geselecteerd, geef je aan hoeveel budget je wilt besteden en over hoeveel dagen je dit wilt verdelen. Instagram geeft vervolgens een schatting van het dagelijkse bereik dat je hiermee zou kunnen behalen.

Zodra je alles hebt gecontroleerd, kan je jouw promotie starten. Jouw update wordt dan automatisch weergegeven in zowel het overzicht als in de stories. Vanuit de Instagram-app kan je niet kiezen tussen deze twee plaatsingen. Deze keuze kan je echter wel maken wanneer je jouw Instagram-advertenties bouwt vanuit de Facebook Ads Manager.

Adverteren via de Facebook Ads Manager

Adverteren op Instagram kan ook worden gedaan via Facebook. Zowel Facebook als Instagram (net als Whatsapp) zijn eigendom van Mark Zuckerberg. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat wat je op Instagram plaatst ook direct op Facebook wordt geplaatst. Maar je kunt ook andersom bepalen wat je op Instagram wilt promoten door dit te regelen in de Facebook Ads Manager. Het grote voordeel hiervan is dat je veel keuzemogelijkheden hebt en bovendien je promoties kunt beheren via je computer. Als je via de app wilt adverteren, moet je dit echt doen vanaf je telefoon of tablet.

Met behulp van de Facebook Ads Manager (ook wel bekend als advertentiebeheer) kun je op dezelfde manier als bij het adverteren op Facebook precies aangeven hoe, waar, wanneer en wat je wilt promoten op Instagram. Je kunt hier kiezen uit elf doelstellingen die zijn gesorteerd onder verschillende opties.

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversies

Naast de verschillende doelstellingen die je kunt kiezen in de Facebook Ads manager, kun je ook gebruik maken van uitgebreidere doelgroepen. Deze kun je van tevoren opbouwen in ‘doelgroepen’ of handmatig opbouwen en opslaan tijdens het maken van een nieuwe Instagram advertentiecampagn.

Door de optie ‘plaatsingen bewerken’ te selecteren, kun je zelf bepalen waar je jouw advertentie wilt tonen. Je hebt de keuze uit Facebook, Audience Network, Instagram en Messenger. Het is aan te raden om Instagram echt als een apart platform te beschouwen, omdat de afbeeldingsformaten en videolengtes verschillen ten opzichte van Facebook. Voor het beste resultaat start je daarom een campagne die specifiek gericht is op adverteren op Instagram.

Je hebt de mogelijkheid om te adverteren in Instagram-verhalen en/of op het Instagram-overzicht. Het is ook mogelijk om voor beide opties een aparte Instagram-campagne op te zetten. Het voordeel hiervan is dat je precies kunt zien welk gedeelte van Instagram het meest oplevert voor jouw bedrijf. Daarnaast kun je een passend formaat maken voor de advertenties in de verhalen. Het nadeel is dat het meer tijd kost, omdat je een campagne moet opzetten met twee advertenties in plaats van één.

Vanuit de Ads manager kun je meerdere knoppen aan je Instagram advertentie toevoegen. Meer dan die je worden aangeboden in de app zelf.

  • Geen knop
  • Nu luisteren
  • Nu aanvragen
  • Nu boeken
  • Contact met ons opnemen
  • Downloaden
  • Aanbieding claimen
  • Offerte aanvragen
  • Aanvangstijden bekijken
  • Meer informatie
  • Tijdstip aanvragen
  • Menu bekijken
  • Shoppen
  • Registreren
  • Abonneren
  • Meer bekijken

Welke soorten advertenties kun je maken?

Binnen Instagram kun je op verschillende manieren adverteren. Je kunt adverteren in Instagram Stories, foto- en videoadvertenties maken, carrouseladvertenties en collectieadvertenties maken. Hieronder leggen we uit hoe elke advertentievorm werkt, wat de kosten zijn voor adverteren op Instagram en hoe een advertentie eruit kan zien.

Carrousel-advertenties maken

Carrouseladvertenties zijn promotiemiddelen bestaande uit twee of meer scrollbare afbeeldingen of video’s (van links naar rechts en terug). Hiermee kunnen gebruikers van Instagram door jouw foto’s swipen.

Een groot voordeel is dat je per foto of video een product of dienst onder de aandacht kunt brengen. De URL kan hierbij ook verschillend zijn. Wanneer jouw producten of diensten complex zijn, raden wij aan om slechts één product of dienst te promoten. Op die manier kan elke afbeelding of video extra informatie bevatten, wat kan leiden tot een aankoop of aanvraag.

Zelfs als je een verticaal product wilt promoten, kun je dit goed doen via Instagram. Kijk bijvoorbeeld naar de creatieve oplossing van Heineken, waarbij je werd aangemoedigd om je telefoon te draaien en naar beneden te scrollen in plaats van naar rechts.

In de Facebook Ads Manager geef je per afbeelding aan welke afbeelding je wilt gebruiken (1080×1080 pixels), schrijf je een kop, een beschrijving en een website-URL. Dit doe je per afbeelding. Je kunt ook verschillende video’s gebruiken voor de carrouseladvertentie op Instagram. Voor video’s wordt een maximale lengte van vijftien seconden aanbevolen voor een advertentie in het overzicht. Advertenties in Instagram Stories kunnen langer duren, tot maximaal 120 seconden. Je kunt ervoor kiezen om elke advertentie als video aan te bieden, maar zorg er dan wel voor dat de video’s op elkaar aansluiten. Anders leidt het alleen maar af.

Foto of video advertenties op Instagram

Dit is de meest eenvoudige vorm van adverteren op Instagram. Je hebt de keuze uit één foto of één video. In maximaal 125 tekens kun je beschrijven wat je wilt verkopen. Het voordeel van videoadvertenties is dat je met bewegend beeld en geluid een boodschap kunt overbrengen. Houd er rekening mee dat veel video’s op stil worden bekeken op Instagram, dus zorg ervoor dat je beelden echt meer zeggen dan je woorden. Op deze manier prikkel je gebruikers nog meer om actie te ondernemen.

Collectieadvertenties

Collectieadvertenties op Instagram zijn een uitstekende manier om jouw webshop te promoten. Door middel van collectieadvertenties kun je jouw doelgroep inspireren en assisteren bij het ontdekken van producten in jouw webshop en direct tot aankoop over te gaan. Met collectieadvertenties op Instagram kun je adverteren met video’s, afbeeldingen of een combinatie van beide.

Vervolgens heb je de keuze tussen een etalageadvertentie of klantenwerving. Met een etalageadvertentie kun je jouw producten presenteren in een mobiele winkelervaring. Bij klantenwerving maak je nieuwe klanten bekend met jouw merk en producten. Hierbij hoort een mobiele landingspagina die aanzet tot actie.

Hoeveel kost adverteren op Instagram?

Bij alle vormen van adverteren op Instagram betaal je op basis van de door jou gekozen doelgroep. De kosten voor adverteren op Instagram zijn afhankelijk van je doelstelling, de duur en de omvang van je doelgroep. Hoe groter de doelgroep, hoe meer mensen je wilt bereiken en hoe meer klikken je kunt ontvangen. Hoewel adverteren op Instagram kosten met zich meebrengt, kan het je omzet opleveren als je het goed doet.

Kortom, adverteren op Instagram hoeft je als bedrijf niets te kosten. Het is belangrijk dat de investering aan de bovenkant bijdraagt aan meer leads, meer omzet of meer naamsbekendheid aan de onderkant. Instagram adverteren kan waardevol zijn voor elk bedrijf, maar alleen als je weet waarom je het gebruikt. Het feit dat je concurrent ook adverteert, begrijpen we, maar het draagt niet op een structurele manier bij aan jouw bedrijf. Immers, ben jij hetzelfde als je concurrent? Waarschijnlijk niet, aangezien jij een ander bedrijf bent in dezelfde branche. Zorg ervoor dat je weet wat je wilt bereiken, op die manier bespaar je kosten op Instagram en behaal je betere resultaten.

Waarom elk bedrijf baat heeft met Instagram adverteren

Uit de diverse advertentievormen die beschikbaar zijn voor Instagram adverteren, blijkt dat zowel B2B- als B2C-bedrijven kunnen profiteren van een advertentiecampagne op Instagram. Webshops presenteren hun producten op prachtige wijze, mogelijk zelfs letterlijk met de etalageadvertentie, maar ook B2B-bedrijven kunnen met adverteren op Instagram aanzienlijk bijdragen aan het bedrijfsresultaat.

Instagram adverteren kan ook effectief worden ingezet om jouw diensten onder de aandacht te brengen. Social media zijn hoe dan ook onmisbaar als marketingmiddel voor bedrijven. In elke fase van de klantreis kun je jouw bedrijf onder de aandacht brengen van de doelgroep.

Instagram inzetten in elke fase van de klantreis

Bij DVB Digital maken we gebruik van het See, Think, Do, Care model van Google om de verschillende fases van de klantreis te doorlopen. In elke fase van de klantreis is het belangrijk om de juiste boodschap te communiceren. In de See-fase, waarin de klant jouw bedrijf ontdekt, is het niet verstandig om direct een ‘koop nu’ boodschap te communiceren. In plaats daarvan is het belangrijk om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. In de Think-fase begint de klant te overwegen om voor jouw bedrijf te kiezen. Hierbij is het belangrijk om extra informatie te delen via Instagram updates en stories. Denk hierbij aan informatie die de doelgroep helpt en niet alleen gericht is op het verkopen van jouw product of dienst. Een knop met ‘meer informatie’ zal in deze fase beter gewaardeerd worden dan een ‘offerte aanvragen’ call-to-action op Instagram. In de Do-fase is de doelgroep klaar om jouw producten of diensten te kopen.

Veel ondernemingen zijn daarom van mening dat adverteren op Instagram niet effectief is voor hen. Echter, zij richten zich op een doelgroep met slechts één boodschap, die deze boodschap nog niet volledig kan waarderen.

Instagram adverteren tips en tricks

Nu je op de hoogte bent van de mogelijkheden van adverteren op Instagram, kun je beginnen met het maken van jouw advertenties. Met behulp van de volgende handige tips en trucs kun je direct aan de slag gaan met adverteren op Instagram en zo jouw doelen bereiken.

#1 Advertenties zijn snel gemaakt

1. Reclame maken op Instagram met jouw bedrijf is eenvoudig. Vooral als je vanuit de app werkt en een update die je hebt gemaakt promoot, is het slechts een kwestie van vier stappen doorlopen en je bent klaar. Het is echter verstandig om jouw Instagram advertenties goed te overdenken. Wat wil je precies bereiken? Heb je al een specifieke doelgroep die je wilt aanspreken? Door hier goed over na te denken, kan het adverteren iets complexer worden, maar een advertentiecampagne is nog steeds snel opgezet. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren op Google, waar je rekening moet houden met smart bidding en andere automatiseringsopties binnen dit kanaal.

#2 Wees creatief

Instagram staat bekend om zijn creativiteit, dus het adverteren met een saaie foto van je product of dienst zal waarschijnlijk niet veel opleveren voor jouw bedrijf. Je zou hiervoor dure tools kunnen aanschaffen en natuurlijk de hulp van een social media marketing bureau kunnen inschakelen, maar er zijn ook veel online hulpmiddelen beschikbaar die je kunnen helpen bij het maken van leuke updates. Met deze hulpmiddelen kun je bijvoorbeeld eenvoudig je logo in een foto plaatsen, een extra kleurlaag toevoegen of twee foto’s combineren tot één geheel.

Bovendien is het ook mogelijk om één foto te gebruiken om jouw carrousel advertentie te creëren. Hiervoor kun je een foto nemen en deze met behulp van een tool in stukken snijden. Deze stukken passen vervolgens naadloos aan elkaar, maar vormen toch twee of meerdere afzonderlijke afbeeldingen. Dit is ideaal voor een scrollbare carrousel advertentie wanneer je niet de mogelijkheid hebt om meerdere afbeeldingen te gebruiken.

Creativiteit kan ook gestimuleerd worden door iets compleet anders te doen. Neem bijvoorbeeld het Fyre-festival, waar modellen werden gevraagd om een oranje update te delen. Dit zorgde voor veel ophef op Instagram, aangezien niemand wist wat hiermee bedoeld werd!

#3 Let op het onderscheid tussen verhalen en tijdlijnupdates.

Bovenstaand hebben we al vermeld dat wanneer je promoot vanuit de app, je zowel adverteert in de stories als op de tijdlijn van Instagram. Het is belangrijk om rekening te houden met de verschillende formaten van deze twee opties en hierop in te spelen. Een manier om dit te doen is door te werken met kaders in je stories. Stories zijn altijd verticaal en updates op de tijdlijn zijn vierkant. Hierdoor kan je gesponsorde Stories-advertentie er niet helemaal mooi uitzien. Om hier rekening mee te houden, is het het makkelijkst om je advertenties te bouwen volgens tip 3.

#4 Bouw je campagnes vanuit Facebook Ads manager

Het is aantrekkelijk om vanuit de app op de knop promoten te klikken. Echter, zoals eerder vermeld, zijn er meerdere opties en keuzes beschikbaar om een advertentie te starten binnen Facebook Ads. Je kunt diverse call-to-actions toevoegen en hebt verschillende advertentiestijlen tot je beschikking. Daarnaast is het mogelijk om in het advertentiebeheer van Facebook één campagne aan te maken met zowel een advertentie voor Instagram stories als een advertentie voor de reguliere update. Op deze manier kun je rekening houden met de verschillende formaten van de stories en updates. Verder kun je eenvoudig zien welke advertentie binnen je campagne beter presteert en op basis daarvan bijsturen en je budgetten efficiënter verdelen.

#5 Gebruik video’s als je updates

Binnen YouTube-advertenties zijn bumper video’s bekend. Video’s van zes seconden die alles vertellen en laten zien wat er verteld moest worden. Instagram is ook een uitstekend video marketingmiddel. Zorg er dus ook voor dat je een video gebruikt voor jouw advertenties. Video’s hebben vaak een veel beter bereik en kosten vaak minder dan een reguliere fotoadvertentie. Je kunt dus besparen op je Instagram-advertentiekosten als je eens een video maakt. En dat video maken hoeft niet moeilijk te zijn, tegenwoordig hebben we bijna allemaal een high definition camera in onze tas of broekzak zitten.

#6 Voeg adverteren op Instagram toe aan jouw marketingstrategie.

Adverteren op Instagram is niet het enige middel. Hoewel je je hoofdzakelijk kunt richten op adverteren op Instagram of social media adverteren, is het ook belangrijk om na te denken over de integratie van andere middelen voor jouw bedrijf. Met Instagram adverteren bereik je jouw doelgroep. Ze klikken op je advertenties, maar wat gebeurt er daarna? Bied je hen de beste ervaring op jouw landingspagina of is het moeilijk voor hen om een aankoop of aanvraag te doen? Door zoekmachineoptimalisatie verbeter je de online vindbaarheid van je website in zoekmachines. Optimaliseer je website ook voor de beste gebruikerservaring die je jouw doelgroep kunt bieden.

Is je call-to-action op een logische plek geplaatst en is het aankoop- of aanvraagproces eenvoudig? Dit is belangrijk om in gedachten te houden als je de kosten voor adverteren op Instagram laag wilt houden. Een slechte ervaring op jouw website kan leiden tot minder conversies. Een conversiepercentage van ongeveer 5% is normaal in veel branches. Maar wat doe je met die overige 95%? Door bijvoorbeeld Facebook-advertenties te gebruiken of een dynamische remarketingcampagne op te zetten in Google Ads, kun je deze doelgroep opnieuw benaderen. Binnen Instagram kun je ook een doelgroep van websitebezoekers maken en targeten met een nieuwe boodschap. Op deze manier zorg je ervoor dat al je inspanningen samenwerken voor het beste resultaat.

#7 Gebruik hashtags

Hashtags zijn woorden of zinnen die beginnen met een #. Door een hashtag toe te voegen, worden ze klikbaar. Hiermee kun je aangeven dat een bericht deel uitmaakt van een reeks berichten die je snel kunt bekijken door op de hashtag te klikken. Sinds 2009 worden hashtags veelvuldig gebruikt om berichten te groeperen. Het gebruik van de juiste hashtags in je social media advertenties vergroot je bereik, interactie en het aantal likes. Dit geldt ook voor Instagram advertenties. Om hashtags te vinden die passen bij jouw merk, product of dienst, kun je tools zoals Hashtagify.me gebruiken.

Groeien met Instagram adverteren

Elk bedrijf heeft de mogelijkheid om te groeien, of het nu gaat om het vergroten van leads, omzet of naamsbekendheid. Door het integreren van Instagram-advertenties in jouw marketingstrategie kun je dit kanaal effectief benutten. Samenwerken met een bureau dat gecertificeerd is door Facebook biedt voordelen voor jouw bedrijf. Zij zijn experts in het gebruik van de Facebook Ads Manager, weten precies hoe ze doelgroepen moeten opbouwen en kunnen jouw budget optimaal inzetten. Met behulp van een social media bureau kun je ontdekken waar de kansen liggen voor succesvol adverteren op Instagram voor jouw bedrijf. Adverteren op Instagram mag nooit alleen maar kosten met zich meebrengen, maar moet bijdragen aan positieve bedrijfsresultaten. Ontdek hoe wij jou kunnen helpen groeien.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven