Adverteren op TikTok mogelijk?

Vraag nu de Quickscan kosteloos aan en verken de kansen van TikTok voor uw onderneming!

Wat kun je verwachten?

Moet ik gaan adverteren op TikTok?

TikTok is een social media platform dat in korte tijd is uitgegroeid tot een van de grootste social media kanalen ter wereld, vooral onder jongeren. Echter, dit platform wint ook steeds meer terrein onder oudere leeftijdsgroepen. Op dit moment is het zelfs een van de meest gedownloade apps in app stores wereldwijd. We kunnen dus niet meer om TikTok heen. Net als op andere volwassen sociale media, is het nu ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Maar hoe pak je dat aan? Kun je simpelweg je Facebook, Instagram, Snapchat of zelfs Youtube content kopiëren en uploaden op TikTok? En welke doelgroep kun je bereiken via TikTok? Vraag een gratis Quickscan aan en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

In 3 simpele stappen helpen wij je verder

Stap 1: Telefonische inventarisatie

TikTok is een vrij recent sociaal medium met mogelijkheden voor adverteren. Het is waarschijnlijk dat je al actief bent op andere sociale mediakanalen. Maar zelfs als dit niet het geval is, willen we graag met je meedenken. Heb je een specifiek doel voor ogen met adverteren op TikTok? Of merk je dat je concurrenten actief worden op TikTok en vraag je je af of er ook kansen voor jou liggen? Wie is je doelgroep en welke middelen gebruik je momenteel om je doelgroep te bereiken? Tijdens dit eerste telefonische gesprek willen we graag kennismaken en zullen we je veel vragen stellen om een goed beeld te krijgen van jouw bedrijf en wensen. Natuurlijk is er ook genoeg ruimte voor jou om vragen te stellen.

Stap 2: De Quickscan wordt uitgevoerd

Zodra alle informatie over jouw situatie en wensen bekend zijn, zullen wij direct voor jou aan de slag gaan. Indien je al actief bent op social media, zullen wij analyseren wat je momenteel doet en hoe dit eventueel verbeterd kan worden. Daarnaast zullen we onderzoeken welke mogelijkheden TikTok biedt voor jouw bedrijf en een gepersonaliseerd advies geven over hoe je jouw doelgroep op TikTok kunt bereiken. Als je nog geen online marketingstrategie hebt, kunnen we helaas geen analyse uitvoeren. In dat geval ontvang je meteen een Quickscan van jouw website en bespreken we de kansen telefonisch. Op die manier kun je alsnog snel verder of starten met jouw bedrijf.

Stap 3: De Quickscan bespreken.

Zodra de TikTok Quickscan is afgerond, plannen we een afspraak in om de resultaten te bespreken. Onze sales consultant zal contact met je opnemen om een afspraak te maken, ofwel telefonisch/online, ofwel eventueel op locatie. Tijdens deze afspraak zullen we de bevindingen doornemen. Vervolgens is het tijd om actie te ondernemen en de verbeterpunten en inzichten uit de Quickscan aan te pakken en afhankelijk van de resultaten een TikTok strategie te ontwikkelen. Je bent vrij om te kiezen of je dit zelf wilt doen, je huidige partner wilt inschakelen, of ons een kans wilt geven.

FAQ

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over adverteren op TikTok en de kansen die dit biedt voor jouw bedrijf? Hieronder hebben we al enkele veelgestelde vragen voor je beantwoord. Mocht jouw vraag er niet bij staan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder!

TikTok is een populair sociaal medium waar video’s centraal staan. Gebruikers kunnen video’s bekijken of zelf uploaden, met een duur van 15 tot 60 seconden. In tegenstelling tot Instagram en Snapchat, draait het hier niet om perfecte filmpjes, maar om creativiteit. TikTokkers dansen, acteren of gebruiken humor in hun video’s.

In 2020 heeft TikTok een enorme groei doorgemaakt, ook in Nederland. Het bleek zelfs de meest gedownloade app ter wereld te zijn in de eerste helft van 2020. Momenteel maken 4,5 miljoen mensen in Nederland gebruik van de app, waarbij ze gemiddeld een uur per dag op TikTok doorbrengen en maandelijks maar liefst 12,3 miljard video’s bekijken.

De meerderheid van de TikTok-gebruikers is tussen de 13 en 35 jaar oud. Hoewel er waarschijnlijk ook veel kinderen onder de 13 jaar zijn die TikTok gebruiken, is dit niet meetbaar vanwege de minimumleeftijd van de app. Aanvankelijk waren het vooral tieners die TikTok gebruikten, maar de app wordt steeds populairder onder jongvolwassenen.

In het tweede kwartaal van 2020 was 35% van de gebruikers tussen de 18-25 jaar, waarmee dit de grootste leeftijdsgroep is. De app blijft ook populair onder tieners, met 28% van de gebruikers tussen de 13-17 jaar en 22% tussen de 25-34 jaar. Bovendien is 59% van de TikTok-gebruikers vrouw, tegenover slechts 41% man.

TikTok heeft diverse advertentiemogelijkheden beschikbaar:

1. In Feed Video Ads
2. Brand Takeover
3. TopView
4. Branded Effects
5. Hashtag challenges

Hieronder zullen we de betekenis van elke advertentievorm toelichten.

Het is niet verplicht om ergens te adverteren. Echter, als jouw doelgroep actief is op TikTok, is het verstandig om dit als potentieel advertentiekanaal te overwegen. TikTok staat bekend om creativiteit en humor. Als adverteerder is het belangrijk om jouw content aan te passen aan de TikTok cultuur, zodat jouw doelgroep jouw boodschap zal oppikken en waarderen.

Waarom de Quickscan de ideale start is!

Met behulp van de Quickscan analyseren wij jouw huidige digitale marketinginspanningen om te bepalen of er nog mogelijkheden en verbeterpunten zijn. Ontvang antwoorden op vragen die je hebt over jouw social media marketingmix, welke kanalen wel of niet effectief voor jou zijn en meer. De Quickscan voorziet je van praktische tips om daadwerkelijk aan de slag te gaan met social media adverteren.

  • Zijn mijn potentiële klanten actief op TikTok?
  • Passen mijn producten bij de TikTok-cultuur?
  • Welke vorm(en) van TikTok-advertenties kan ik het beste gebruiken?
  • Kan ik mijn bestaande social media content delen op TikTok?
  • Zijn er nog andere kansen op (social) media kanalen buiten TikTok?
  • Haal ik het maximale uit mijn (social) advertentiebudget of kan ik meer omzet genereren met mijn huidige marketingactiviteiten?

TikTok voor bedrijven

Overweeg je TikTok als kanaal in je social media strategie? Dan is het van belang om eerst te onderzoeken of jouw doelgroep daadwerkelijk actief is op TikTok. Met andere woorden: behoort jouw doelgroep tot de leeftijdscategorie van 13-35 jaar?

Indien dit het geval is, is het nu tijd om een strategie te ontwikkelen om deze doelgroep te bereiken. Dit kan zowel met organische berichten als met advertenties, of een combinatie van beide.

Hoewel adverteren op TikTok nog in de beginfase zit, zijn er al vele mogelijkheden om te benutten. Vooral advertenties gericht op kleding, voedsel, muziek en retail spreken TikTok gebruikers aan.

Hoe kan je adverteren op TikTok?

Er zijn diverse manieren om te adverteren op TikTok. Het is nu eenvoudiger geworden omdat het advertentieplatform van TikTok nu ook in Nederland beschikbaar is. Met TikTok Ads Manager kun je zelf TikTok campagnes creëren, beheren en analyseren.

In de volgende sectie zullen we bespreken welke advertentiemogelijkheden beschikbaar zijn, welke targeting opties je kunt selecteren, wat de kosten zijn en hoe je de resultaten kunt meten.

  • In Feed Video Ads
  • Brand Takeover
  • Topview
  • Branded Effects
  • Hashtag Challeges

In Feed Video Ads

De meest voorkomende vorm van advertenties op TikTok is een In Feed video advertentie.

Deze betaalde video’s worden weergegeven op de ‘voor jou’ pagina tussen de video’s die zijn geselecteerd op basis van de interesses en het kijkgedrag van de gebruiker. Net als organische video’s op TikTok, mogen In Feed Video Ads maximaal 60 seconden duren.

Brand Takeover

Met een Brand Takeover advertentie kun je TikTok tijdelijk overnemen. Wanneer gebruikers de app openen, zien ze eerst jouw advertentie voordat ze naar hun feed gaan. Aangezien gebruikers gemiddeld zo’n 8 keer per dag de app openen, zal jouw Brand Takeover meerdere keren per gebruiker worden weergegeven. Daarnaast zorgt TikTok ervoor dat gebruikers slechts één keer per dag een Brand Takeover van een adverteerder te zien krijgen, waardoor dit een zeer exclusieve vorm van adverteren is.

Een afbeelding van een Brand Takeover wordt gedurende 3 seconden weergegeven, terwijl een video 3-5 seconden mag duren. Wanneer de gebruiker op de Brand Takeover video of foto klikt, wordt hij/zij naar jouw landingspagina geleid.

Topview

Een Topview advertentie op TikTok is een video van 60 seconden die de gebruikers zien wanneer ze hun ‘voor jou’ pagina openen. Aangezien TikTok-gebruikers gemiddeld 70% van hun tijd op deze pagina doorbrengen, is dit een zeer effectieve manier om je doelgroep te bereiken via TikTok.

Branded Effects

Effecten en filters zijn onmisbaar op TikTok. Als bedrijf is het ook mogelijk om zelf stickers, filters en effecten te maken en toe te voegen aan TikTok. Deze Branded Effects kunnen door TikTok-gebruikers worden toegevoegd aan hun eigen video’s, wat zal leiden tot veel door gebruikers gegenereerde content.

Hashtag challenges

Denk je aan TikTok, dan denk je aan challenges die viral gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw challenge viral gaat? Je kunt jouw challenge promoten op TikTok als Hashtag Challenge. Jouw challenge zal dan gedurende 6 dagen op de ‘ontdek’ pagina verschijnen. Een Hashtag Challenge zal naast jouw advertenties veel user generated content genereren doordat TikTok-gebruikers jouw challenge zullen uitvoeren en delen met hun eigen volgers.

Hoewel de kosten voor deze advertentiecampagne erg hoog zijn en voor de meeste bedrijven niet haalbaar ($150.000 als startbedrag), zal dit bedrag zeker worden terugverdiend zodra jouw challenge viraal gaat door de ‘gratis’ user generated content die gebruikers zullen creëren en de betrokkenheid die zal ontstaan rondom jouw merk.

Naast het adverteren via je eigen TikTok-account, is het ook een goede strategie om samen te werken met een influencer (Creator) om je doelgroep te bereiken op TikTok. Vooral als je twijfelt of jouw merk cool genoeg wordt gevonden door de doelgroep om grappige filmpjes of gekke uitdagingen te plaatsen, kan het interessant zijn om een samenwerking met een influencer op TikTok aan te gaan. Influencers worden bewonderd door hun volgers, waardoor hun content sneller als cool wordt beschouwd.

Ongeacht welke advertentiemogelijkheid je kiest op TikTok, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je boodschap goed past bij de cultuur op TikTok. Vermijd dus serieuze of te commerciële boodschappen en verpak je boodschap in creatieve en relevante content die de TikTok-gebruiker aanspreekt. Denk aan humor, gebruik leuke filters of effecten, voeg een leuk muziekje toe en jouw advertentie is klaar voor TikTok!

Targeting mogelijkheden op TikTok

Binnen het advertentieaccount van TikTok heb je de mogelijkheid om je eigen doelgroepen te creëren. Je kunt je richten op demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, interesses en locatie, evenals apparaatkenmerken.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van re-targeting om een doelgroep te selecteren die recentelijk je website heeft bezocht, of je kunt kiezen voor een lookalike audience. Er zijn dus genoeg opties beschikbaar!

Wat kost het om te adverteren op TikTok?

Net zoals op elk ander sociaal medium, heb je zelf veel invloed op de kosten die je maakt voor je TikTok-advertenties. Als je net begint met adverteren op TikTok, is het verstandig om te beginnen met een klein budget en eenvoudige advertentie-indeling. Analyseer wat wel en niet werkt en vergroot je budget voor de best presterende advertenties.

Op TikTok kun je kiezen tussen een dagelijks budget of een vast budget voor de gehele looptijd van je advertentie. Bovendien kunnen deze budgetten tussentijds worden aangepast.

 Aangezien TikTok nog een vrij nieuw advertentiekanaal is, is er momenteel nog weinig concurrentie. Hierdoor zullen gebruikers nog niet verzadigd zijn met advertenties en zullen ze meer aandacht besteden aan jouw advertenties dan op andere platforms zoals Facebook of Youtube.

Resultaten van TikTok advertenties meten

Net als andere sociale mediakanalen kun je de resultaten van je TikTok-activiteiten gemakkelijk analyseren in de app met behulp van TikTok Analytics. Gelukkig is het instellen hiervan eenvoudig, maar het is alleen beschikbaar voor Pro-accounts.

Daarnaast kun je in de TikTok Ads Manager, waar je je campagnes maakt, ook je TikTok-advertentieresultaten monitoren en analyseren. Dit is vergelijkbaar met de Facebook Bedrijfsmanager, zelfs qua lay-out. Hier vind je gedetailleerdere resultaten van je advertenties, zoals kosten (zowel totale kosten, CPC en CPA), impressies, CTR, aantal klikken, CVR en conversie.

Aangezien adverteren op TikTok in Nederland nog relatief nieuw is, zijn er nog weinig betrouwbare benchmarks beschikbaar om je resultaten mee te vergelijken. Naarmate meer bedrijven gaan adverteren op TikTok, zal er ook meer data beschikbaar komen om goede benchmarks op te stellen.

Kindermarketing en TikTok?

Als je al actief bent met adverteren onder jongeren via andere kanalen, ben je vast op de hoogte van de regels die hierbij gelden. Jongeren kunnen namelijk advertenties anders ervaren dan volwassenen, doordat zij door hun leeftijd niet altijd reclame herkennen.

Om kinderen en jongeren te beschermen, is in Nederland de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) opgesteld door Stichting Reclame Code. Hierin staan richtlijnen waaraan verantwoorde reclame-uitingen gericht op kinderen of jongeren moeten voldoen.

Hoewel TikTok geen Nederlands bedrijf is, dien je je uiteraard wel aan deze regels te houden wanneer je je richt op Nederlandse jongeren als doelgroep.

Aan de slag met adverteren op TikTok

Heb je veel zin om aan de slag te gaan met TikTok advertenties, maar heb je wat hulp nodig? Bijvoorbeeld bij het bepalen van je TikTok strategie of het kiezen van de beste advertentiemogelijkheid voor jouw doel? Vraag dan nu onze gratis Quickscan aan en wij helpen je graag om de kansen op TikTok te ontdekken die voor jou haalbaar zijn.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven