Data driven marketing inzetten

Gebruik jouw bestaande klantgegevens om een nieuwe doelgroep te bereiken.

Wat kun je verwachten?

Wat is data driven marketing?

Data-gedreven marketing is een essentieel onderdeel van digitale marketing, waarbij data van bestaande klanten en websitebezoekers wordt gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken. Door het verzamelen, analyseren en gebruiken van data kan digitale marketing effectiever worden ingezet. Het verzamelen van data stelt je in staat om weloverwogen keuzes te maken voor je online marketingstrategie.

Met behulp van data kun je beslissingen nemen en budgetten verplaatsen naar kanalen waar de meest waardevolle leads en klanten vandaan komen. Het gebruik van tools zoals Google Analytics, Hotjar en Google Optimize is hierbij van groot belang.

Waarom elk bedrijf baat heeft bij data-driven marketing

Data is cruciaal voor het succes van een bedrijf. Door de customer journey in kaart te brengen en op de juiste momenten aanwezig te zijn, kun je als online marketeer waardevolle keuzes maken. Het meten van data is essentieel om een succesvolle onderneming te leiden.

  • Targeting
  • Doelgroep keuze
  • Kanalen
  • Boodschappen
  • De groei van jouw bedrijf en welke richting je opgaat.

Inzicht in deze gegevens is van essentieel belang. Denk aan een goed georganiseerd CRM waarin je klantgegevens opslaat, maar ook een dashboard waarin je de omzet uit verschillende kanalen kunt volgen is onmisbaar. Denk aan Klipfolio of het gemakkelijk te gebruiken Google Data Studio.

Sommige bedrijven kiezen ervoor om gegevens te verzamelen in een Customer Data Platform (CDP). Dit komt doordat er steeds meer online en offline touchpoints nodig zijn om potentiële klanten te overtuigen en omdat er met een CRM en dashboard in meerdere systemen moet worden gekeken.

Kies het systeem dat het beste bij jou past. Wij houden zelf de gegevens van onze klanten bij in het CRM en maken externe gegevens zichtbaar in Google Data Studio. Op die manier hebben we voldoende tools om te segmenteren en te sturen op gegevens.

Ontdek de veelgestelde vragen over data-driven marketing

Data-gedreven marketing is een vorm van digitale marketing waarbij je gegevens – zoals die van bestaande klanten en websitebezoekers – gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken. Je verzamelt, analyseert en gebruikt de gegevens om je digitale marketing nog doeltreffender te maken.

Om te kunnen investeren in data-gedreven marketing, is het essentieel om data te verzamelen en te kunnen interpreteren. Dit kan worden bereikt door het bijhouden van cookies van websitebezoekers en het opslaan van klantgegevens in een betrouwbaar systeem, zoals het CRM-systeem van HubSpot. Door deze gegevens met elkaar te combineren, kun je weloverwogen keuzes maken voor jouw digitale marketingstrategie en de bijbehorende kanalen.

Elke onderneming die streeft naar groei kan dit bereiken door middel van data-gedreven marketing. Door te focussen op data en op basis daarvan beslissingen te nemen, kan je producten beter verkopen (denk aan een verlaten winkelwagentje campagne of een upsell na een aankoop) en diensten effectiever vermarkten en uitbreiden.

Herken jij onderstaande situatie(s)?

  • Het is lastig om data te koppelen voor effectieve keuzes in kanalen
  • Je hebt moeite met het starten van data verzameling
  • Jouw CRM systeem is niet toereikend voor waardevolle klantinformatie
  • Er is geen segmentatie in e-mail marketing en er wordt één boodschap gebruikt voor diverse doelgroepen
  • De zoekmachine levert data op, maar deze wordt niet goed benut voor een digitale marketingstrategie
  • Je wilt data inzetten voor al jouw marketingkanalen, maar weet niet hoe, wat, waar en waarom.

Stel de juiste vragen

Data op zichzelf is nutteloos. Het is belangrijk om de data te verwerken tot iets wat begrijpelijk en bewerkbaar is. Deze data kan gebruikt worden om je websitebezoekers beter te leren kennen. Dit doe je door de data te verzamelen en te interpreteren. Het is ook belangrijk om vragen te stellen, zowel aan jezelf, aan de data als aan (potentiële) klanten waarvan de data verzameld is. Zij geven namelijk de antwoorden.

Voorbeelden waarbij je data in je marketing strategie kunt gebruiken

In de basis kun je binnen online marketing overal aan de slag met data-gedreven marketing. Of je nu focust op SEO/zoekmachineoptimalisatie, zoekmachine adverteren of alleen content marketing inzet. Je kunt data-gedreven productmarketing gebruiken of voor jouw B2B-leadgeneratie. Op welke manier je jouw boodschap ook verspreidt, elk bedrijf kan profiteren van data-gedreven marketing.

Data wordt voornamelijk gebruikt voor:

– De klantreis van jouw klanten
– E-mailmarketing
– Zoekmachinemarketing & remarketing
– Social media.

Klantreis in kaart

Het is van groot belang om te beginnen met het in kaart brengen van de klantreis bij data-gedreven marketing. Jouw bestaande klanten spelen hierbij een cruciale rol, aangezien zij op een bepaalde manier bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. Door hun gegevens te gebruiken – en deze gegevens aan te vullen met interviews – kun je de klantreis van begin tot eind analyseren. Betrek hierbij ook jouw collega’s van de verkoopafdeling. Welke vragen krijgen zij wanneer zij met potentiële klanten en leads praten?

Door niet alleen gegevens te verzamelen, maar ook te interpreteren, kun je de klantreis in kaart brengen. Mogelijk vertoont deze klantreis hiaten waar klanten voortijdig kunnen afhaken. Hier kan jouw digitale marketingstrategie op inspelen.

E-mail marketing

E-mail marketing blijft een van de meest rendabele marketingmiddelen die er zijn. Met data kun je binnen e-mailmarketing verschillende zaken segmenteren en opsplitsen. Data is onmisbaar binnen e-mail marketing en marketing automation. Je kunt jouw volledige digitale marketing automatiseren met klantdata.

Zowel voor B2B als B2C kun je aan de slag met data-driven marketing om:

1. Een verlaten winkelwagentje campagne te starten. Als het winkelwagentje gevuld is maar niet is afgerekend, kun je een herinnering sturen dat de producten nog gereserveerd staan.
2. Extra verkopen te genereren. Denk aan een onderhoudsspray bij verkochte hardloopschoenen of aan klanten die zoekmachine-advertenties gebruiken, maar nog niet de voordelen van SEO/zoekmachineoptimalisatie hebben ontdekt. Op basis van de beschikbare data kun je aan de slag met upselling.
3. A/B-tests uit te voeren. Binnen e-mailmarketing kun je data zoals open- en klikratio’s gebruiken om te testen wat wel of niet werkt voor jouw bedrijf.

Mogelijk heb je vernomen dat het steeds lastiger wordt om deze gegevens te verzamelen binnen e-mailmarketing. De iOS 15-update van Apple heeft bijvoorbeeld extra beveiliging toegevoegd, waardoor het mogelijk is dat jouw open gedrag wordt geblokkeerd. Dit is vervelend, maar door Google Analytics correct in te stellen, kun je nog steeds zien wat jouw verzonden e-mails bereiken.

Zoekmachine marketing & remarketing

Google bestaat uit data. Door middel van machine learning verzamelt het dagelijks meer gegevens van alle gebruikers van Google-diensten. Deze informatie kan worden gebruikt om te groeien in de zoekmachine. Hiermee is het mogelijk om de verschillende Google Ads-advertentiecampagnes nog effectiever in te zetten.

Gegevenscriteria zoals:

1. Geografisch
2. Demografisch
3. Psychografisch
4. Socio-economisch
5. Gedrag
6. Levenscyclus
7. Koopmotieven.

Google is marketing gedreven door data. Zonder data is het onmogelijk om beslissingen te nemen om jouw campagnes op een goede en effectieve manier in te richten. Deze data wordt ook gebruikt voor remarketing, display adverteren, SEO en YouTube adverteren.

Social media marketing

Het is essentieel om te weten wie welk kanaal gebruikt en hoe vaak. Deze informatie is nodig om de juiste keuzes te maken voor jouw social media marketing kanalen. Data gedreven marketing en social media gaan hand in hand. Onderzoeken zoals die van Newcom zijn hierbij onmisbaar, maar ook wat jouw organische- en advertentie posts doen per kanaal moet je weten.

Welke doelgroepen heb jij voor ogen en hoe ziet de targeting eruit. Wat doen zij nadat zij jouw update op social media gezien hebben?! Klikken ze? Reageren ze? Door hier stil bij te staan en de data te verzamelen en te interpreteren kun jij met data gedreven marketing stappen zetten met jouw social media strategie.

Data gedreven marketing, privacy en uitsluitingen

Data-gedreven marketing is afhankelijk van cookies. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen first- en third-party cookies. First-party cookies worden door jou verzameld. Dit zijn cookies die direct op het apparaat van de websitebezoekers worden geplaatst. Deze cookies verzamelen informatie voor de websitebeheerders zelf. Deze zelfverzamelde gegevens zijn essentieel om beslissingen op te baseren.

Elke online marketeer en ondernemer maakt zich zorgen over third-party cookies, tracking en privacy. Third-party cookies kunnen grote hoeveelheden informatie bevatten over de online activiteiten en surfgedrag van gebruikers. Hierin wordt data opgeslagen die jij niet hebt verzameld, maar die bijvoorbeeld afkomstig is van adverteerders of externe analyse software.

Voor data-gedreven marketing zijn third-party cookies waardevol, maar het is ook belangrijk om gebruik te maken van first-party cookies en – niet te vergeten – data van je klanten. Het is vanzelfsprekend dat je respectvol omgaat met de verzamelde gegevens.

Zorg voor kwalitatief goede lijsten die je gebruikt voor e-mailmarketing. Verzamel cookies voor eigen gebruik en zorg ervoor dat je uitsluitingen goed hebt geregeld.

Stuur je met data-gedreven marketing aan op het invullen van een formulier of het kopen van een product? Met een goede en unieke bedankpagina verzamel je gegevens om hen uit je targeting te halen. Op deze manier kun je groeien met data-gedreven marketing, omdat je deze gegevens ook gebruikt om mensen niet te bereiken.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven