Begin met het adverteren op Google Ads.

Een overzicht van alle mogelijkheden voor adverteren op Google Ads.

Wat kun je verwachten?

Ontdek de mogelijkheden van adverteren op Google

Adverteren op Google is vaak erg interessant voor bedrijven, omdat je direct beter vindbaar bent in Google. Met een Google-account kun je gemakkelijk je eigen Ads-advertenties maken. Maar let op, je kunt er ook snel veel geld aan kwijt zijn. Denk dus goed na over je doelgroep, zoekwoorden en het budget dat je wilt besteden.

Google biedt verschillende kanalen en mogelijkheden om je product of dienst te promoten. Je kunt campagnes maken voor verschillende doeleinden.

  • Zoek naar advertenties (Zoek en Google Shopping voor producten)
  • Videoadvertenties (Adverteren op YouTube)
  • Displayadvertenties.

Bovendien is het ook mogelijk om je app te promoten met behulp van een Universal App Campaign, een lokale campagne te starten en te adverteren op Google Maps.

Het adverteren met Google Ads (ook wel Google Ads) is een van de belangrijkste marketingtools voor veel bedrijven. Elk bedrijf streeft immers naar meer leads, meer omzet of meer naamsbekendheid binnen een bepaald marketingbudget. De zoekmachine speelt hierbij een essentiële rol. Wie online niet aanwezig is, bestaat eigenlijk niet.

Maar hoe zorg je ervoor dat je direct bovenaan en hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan? Google Ads adverteren biedt hiervoor de oplossing, waarbij je in tegenstelling tot SEO direct bovenaan kunt verschijnen.

Dankzij de verscheidenheid aan advertentiemogelijkheden via Google is er voor elke ondernemer een geschikt netwerk dat aansluit bij de doelgroep.

FAQ

Wat houdt adverteren met Google Ads in? Op welke manier worden advertenties ingezet? Hoe kun je ervoor zorgen dat je succesvolle campagnes hebt? Dit zijn allemaal begrijpelijke vragen die we hieronder zullen beantwoorden.

Het adverteren met Google Ads (Google Ads) houdt in dat er betaalde advertenties worden geplaatst in de zoekresultaten van Google. Deze betaalde zoekresultaten verschijnen boven de organische zoekresultaten. De adverteerder koppelt de advertentie aan een specifiek zoekwoord. Wanneer iemand zoekt naar dit zoekwoord, wordt de advertentie weergegeven.

Ja, Google heeft de naam Google Ads veranderd naar Google Ads. Ads (afkorting van advertising) verwijst naar de verschillende advertentiemogelijkheden die Google biedt, zowel binnen als buiten de zoekmachine.

Google biedt diverse kanalen en opties om jouw product of dienst te promoten. Je hebt de mogelijkheid om campagnes te maken voor:

1. Zoekadvertenties (Search en Google Shopping voor producten)
2. Videoadvertenties (Youtube adverteren)
3. Displayadvertenties

Bovendien kun je ook jouw app promoten met een Universal App Campaign, een lokale campagne starten en adverteren op Google Maps.

Google Ads adverteren werkt op basis van een pay-per-click systeem. Dit houdt in dat je een bepaald bedrag betaalt voor elke klik die je ontvangt. Het benodigde budget om te adverteren en bovenaan te staan, hangt af van verschillende factoren, waaronder:

  • Zoekwoorden
  • Concurrentie
  • Branche
  • Website gebruiksvriendelijkheid
  • Ad copy

Herken jij onderstaande situatie(s)?!

  • De kosten voor jouw Google Ads advertentiecampagne nemen steeds meer toe.
  • Je advertenties worden niet optimaal weergegeven in de zoekmachine en je verschijnt niet bovenaan, maar onderaan in de zoekresultaten.
  • Je merkt dat jouw campagnes veel irrelevant verkeer naar jouw website trekken en je hebt het gevoel dat je je op de verkeerde zoekwoorden richt.
  • Je budget raakt snel op, zonder dat je er omzet voor terugkrijgt.
  • Je hebt het idee dat je zoekwoorden in de zoekmachine ontbreken, waardoor je leads, klanten en omzet misloopt.
  • Je investeert een euro in adverteren via Google, maar je krijgt minder dan een euro aan omzet terug.

De juiste boodschap via het juiste kanaal

Je Google-account biedt talloze mogelijkheden. We hebben ze hierboven al kort besproken. Waar en hoe vaak jouw advertenties worden weergegeven, hangt af van de campagne-instellingen.

Hoeveel budget wil je besteden? Welke vorm van adverteren op Google wil je gebruiken en welke doelgroep wil je bereiken? Zorg ervoor dat je het juiste kanaal kiest dat past bij jouw bedrijf, product of dienstverlening.

Adverteren op Google betekent dat je per klik betaalt. Je betaalt voor elke bezoeker die via een Google Ads-advertentiecampagne op jouw website terechtkomt. Het is dus belangrijk om geen irrelevant verkeer naar jouw website of winkel te trekken.

Search advertenties

De meest bekende vorm van advertenties zijn de Search advertenties. Deze advertenties verschijnen in Google wanneer je iets zoekt. Search advertenties worden aangedreven door zoekwoorden. Als ik bijvoorbeeld zoek naar ‘online marketingbureau’, zie ik advertenties van online marketingbureaus die adverteren op dit zoekwoord.

Potentiële klanten zoeken hiernaar en klikken vervolgens door naar jouw website. Zoekmachine adverteren via Search advertenties is vaak gericht op koopintentie. Mensen zoeken naar een oplossing voor een probleem, zoals hulp bij online marketing.

Het is belangrijk dat jouw boodschap en landingspagina hierop aansluiten. Binnen Search heb je verschillende mogelijkheden om jouw advertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Maak vooral gebruik van de diverse Google Ads-extensies die beschikbaar zijn.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. Google blijft zich ontwikkelen en je kunt nu ook beeldextensies toevoegen aan geselecteerde accounts.

Google Shopping

Indien je een webshop of winkel hebt, kan je gemakkelijk je producten visueel onder de aandacht brengen met behulp van Google Shopping advertenties. Deze advertenties worden weergegeven op de zoekresultatenpagina, net zoals de Search advertenties. Bovendien is er een apart tabblad binnen Google waar alle Shopping advertenties te vinden zijn.

Het mooie van Shopping advertenties is dat ze niet alleen tekst bevatten, maar ook afbeeldingen. Dit is anders dan de beeldextensies in Search, omdat het echt als ondersteuning voor het product dient. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘rode hardloopschoenen’, zie je overal (als de instellingen correct zijn ingesteld) rode hardloopschoenen in Google.

YouTube video advertenties

Een Google Ads campagne gaat verder dan alleen Google. Ook op YouTube kun je adverteren met behulp van videoadvertenties. Hiermee kun je visueel laten zien wie je bent en wat je aanbiedt aan jouw doelgroep.

Zorg ervoor dat je een video maakt die geschikt is voor YouTube.

Via jouw Google Ads account kun je adverteren op YouTube. Adverteren op Google is dus veel breder dan je misschien denkt. Kijk maar naar de Display en remarketing campagnes die we hieronder uitleggen.

Op YouTube kun je op verschillende manieren adverteren, namelijk met:

1. TrueView advertenties (Instream, Video discovery)
2. Bumper advertenties

TrueView instream video’s zijn advertenties die vóór, tijdens of na andere video’s worden weergegeven. Als kijker kun je deze vaak na vijf seconden overslaan. Als je dat doet, hoef je als adverteerder niet te betalen. Je kunt ook gebruik maken van bumper advertenties. Dit zijn korte advertenties van zes seconden die niet kunnen worden overgeslagen.

Wist je dat YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld is?! Mensen zoeken hier vaak bewust naar bepaalde video’s en daar kun jij gevonden worden.

Display en remarketing campagnes

Het adverteren op het display is bijzonder geschikt als je je naamsbekendheid wilt vergroten of als je bezoekers wilt bereiken die al eens jouw website hebben bezocht. Dit wordt remarketing genoemd! Met de geavanceerde targetingopties bepaal je precies waar jouw advertenties worden weergegeven en kun je zelf kiezen waar je wilt adverteren via Google. Op deze manier heb je volledige controle over jouw campagne en genereer je waardevolle leads voor jouw bedrijf. De mogelijkheden die het Google Display Netwerk biedt, zijn eindeloos.

Bovendien zetten we ook campagnes op voor organisaties die online producten promoten via een webshop. We hebben gemerkt dat deze campagnes zeer winstgevend zijn en een hoog doorklikpercentage hebben.

App promotie campagnes

Als je een app hebt, kun je een aparte advertentiecampagne starten om je app extra te promoten. Dit kun je doen met behulp van een Universal App Campaign, ook wel bekend als UAC.

Het enige wat je nodig hebt om een app-campagne te starten, is een Google-account. UAC van Google vereenvoudigt app-installatiemarketingcampagnes door alle Google Advertising-kanalen (zoeken, display, in-app en video) te combineren. Op deze manier kun je gemakkelijk je app onder de aandacht brengen van je doelgroep en ervoor zorgen dat zij deze downloaden en gaan gebruiken.

Lokale advertenties

Als je een fysieke winkel hebt, kun je lokale campagnes gebruiken om je winkel lokaal te promoten. Deze campagnes kunnen worden uitgevoerd in het zoeknetwerk van Google, op Google Maps, op YouTube en via het Google Display Netwerk.

Het enige wat je nodig hebt voor lokale campagnes is de locatie van je winkel en een beetje tekst, de rest wordt automatisch geregeld. Je kunt je winkellocatie aangeven door deze goed te koppelen aan je Google Mijn Bedrijf-account. Lokale campagnes zijn gericht op eenvoud en hebben als doel het stimuleren van offline conversies, zoals een bezoek aan je winkel.

Wat kost een Google Ads advertentie?

Bij het adverteren met Google Ads draait alles om rendement. Als er meer uit elke geïnvesteerde euro gehaald kan worden, is adverteren op Google een geschikt medium. Adverteren via Google is geen hogere wiskunde, maar vereist wel de nodige kennis en ervaring om het optimaal in te stellen.

De kosten van Ads zijn volledig afhankelijk van de branche, jouw zoekwoorden en de mate van concurrentie. Je betaalt per klik (CPC) en dit verschilt per zoekwoord in hoeveel je hiervoor moet betalen. Waar de kosten per klik in de ene branche gemiddeld slechts € 0,15 zijn, kunnen ze in een andere branche aanzienlijk hoger liggen.

Het mooie van adverteren op Google is dat je zelf kunt bepalen hoeveel je dagelijks wilt uitgeven. Je geeft dus nooit meer uit dan het vooraf ingestelde budget. De kosten van adverteren op Google Ads zijn niet hoog, mits de advertentiecampagne optimaal is ingesteld en opgebouwd. Als de campagne echter te breed is opgezet of verkeerd is gericht, kunnen de kosten van adverteren op Google hoog oplopen.

Daarnaast is het erg belangrijk hoe je website functioneert. Een gebruiksvriendelijke website met een snelle laadtijd draagt bij aan lagere klikkosten in Google Ads. Vergeet dus niet om je website goed te optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor Google.

Aan de slag met Google Ads adverteren

Zoals eerder vermeld, zijn er verschillende mogelijkheden om aan de slag te gaan met Google Ads en adverteren op Google. We begrijpen dat het moeilijk kan zijn om een keuze te maken over wat het beste bij jou past. Het is belangrijk om zoekwoorden te kiezen die geschikt zijn en ook daadwerkelijk geld opleveren in plaats van kosten.

Het uitbesteden van Google Ads adverteren aan DVB Digital kan vaak veel rendabeler zijn. De ontwikkelingen binnen de zoekmachine gaan snel en jouw concurrentie staat niet stil. Door het adverteren in Google over te laten aan een Google Ads specialist, ben je er zeker van dat je geen onnodige kosten maakt. Je kunt erop vertrouwen dat je campagnes up-to-date zijn en dat je geen belangrijke ontwikkelingen mist.

Als je wilt weten of je huidige campagnes de juiste instellingen hebben, kun je een gratis Quickscan aanvragen. Wij zullen alle kansen en verbeterpunten voor je in kaart brengen. Het adverteren via Google moet immers geld opleveren, nooit kosten!

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven