Gebruik maken van social media adverteren voor uw bedrijf?

Verken de opties met de kosteloze Quickscan.

Wil je meer naamsbekendheid, een grotere doelgroep bereiken en mensen direct aanzetten tot aankoop? Dan is adverteren op social media de oplossing. Social media zijn tegenwoordig onmisbaar. Maar hoe pak je social media adverteren nu precies aan? Op welke kanalen moet je adverteren en wat zijn je doelstellingen? Ontdek hier de verschillende advertentiemogelijkheden binnen social media, waar je rekening mee moet houden en hoe het werkt. Als je liever niet zelf aan de slag gaat, lees dan hier hoe en op welke platformen je het beste kunt adverteren. Als social media bureau met meerdere experts in dienst, helpen wij je graag!

Waarom moet ik als bedrijf social media adverteren inzetten?

Social media adverteren is een veelgebruikte strategie voor bedrijven, maar vaak zijn zij niet volledig op de hoogte van alle mogelijkheden. De keuze om bepaalde kanalen te gebruiken wordt vaak beïnvloed door de concurrentie. Het idee ‘zij adverteren hier ook, dus het zal wel werken voor mijn bedrijf’ komt vaak voor. Social media groeien snel en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Adverteren op Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn en zelfs Pinterest is mogelijk. Hoewel Spotify officieel geen social media platform is, biedt het ook advertentiemogelijkheden.

Welke kanalen moet een bedrijf nu inzetten? Met social media advertising bereik je een groot publiek en kun je jouw doelgroepen effectief bereiken.

Er zijn maandelijks meer dan twee miljard mensen actief op Facebook over de hele wereld, één miljard op Instagram en 360 miljoen op Twitter. Mensen gebruiken social media om contact te houden met familie en vrienden, maar ook voor zakelijke doeleinden en het uitbreiden van hun netwerk. Het opzetten en onderhouden van social media campagnes kan uitdagend zijn, maar met de juiste aanpak kan het een wereldwijd succes worden.

Denk aan de reclame van Coca Cola en de gepersonaliseerde colaflesjes. Door flesjes te kopen met hun eigen naam erop, ontstaat er verbinding tussen de doelgroep en spreekt Coca Cola iedereen aan. Ook al staat jouw naam er misschien niet op, ken je vast wel iemand anders. Bij deze actie had Coca Cola ook een eigen hashtag gemaakt, namelijk #shareacoke, die is gebruikt in miljoenen social media berichten. Met zo’n social media campagne creëert het merk enorme bekendheid voor hun dienst of product. In het geval van Coca Cola werd de boodschap zelfs door hun eigen doelgroep wijd verspreid.

Met een dergelijke actie bereik je wereldwijd een groot publiek en maak je gebruik van alle mogelijkheden en voordelen die social media promotie jouw merk kunnen bieden.

Welke social media platformen zijn er en hoe werkt het adverteren?

Bij het adverteren, ongeacht de manier, is het altijd belangrijk om jezelf af te vragen wat je wilt bereiken. Wil je een zo groot mogelijk publiek aanspreken? Of wil je specifiek klanten winnen? Op basis van deze doelstellingen kun je bepalen welke advertenties en platformen het beste bij jou passen. Dit geldt ook voor al je andere kanalen die je gebruikt. Je moet geen Google Ads-campagne starten omdat je concurrenten dit doen. Je moet een Google Ads-campagne opzetten omdat je hiermee je doelen kunt bereiken. Op dezelfde manier kun je social media marketing inzetten voor je bedrijf.

Hieronder vind je enkele social media kanalen die je goed kunt gebruiken voor social advertising. Er zijn meerdere kanalen waarop je kunt adverteren. Het is ook verstandig om social media promotie in te zetten om hoger in Google te komen met je webpagina’s. Op deze manier genereer je meer links naar je website en breng je je content onder de aandacht van je social media volgers. Voor Google is het belangrijk signaal als content wordt gedeeld op social media kanalen. Dit betekent dat het nuttige content is die mensen daadwerkelijk gebruiken of inzetten om een oplossing te vinden voor bijvoorbeeld een probleem waar ze tegenaan lopen.

Je kunt social media advertenties plaatsen op de volgende platforms:

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Snapchat
  • Twitter

Dit zijn de populaire platforms waar de meeste mensen gebruik van maken. Ongeacht of je een B2B of B2C bedrijf bent, jouw doelgroep is ook actief op een van deze platforms. Via deze platforms kun je effectief promotie maken voor jouw producten of diensten. Door actief te zijn op meerdere kanalen, kun je een eigen gemeenschap opbouwen. Op deze manier creëer je een groep die je blijft volgen en die je op de hoogte kunt houden via deze sociale mediakanalen.

Het is veel eenvoudiger om targeting en retargeting toe te passen bij social media campagnes. Je kunt je advertenties specifiek richten op locatie, branche, maar ook op pagina’s die mensen leuk vinden of aankopen die ze hebben gedaan. Als je trackingpixels op je website gebruikt, kun je nog beter achterhalen welke doelgroep jouw website bezoekt. Voor social media advertising kun je verschillende platformen gebruiken. Onderzoek welke advertentiemogelijkheden er beschikbaar zijn binnen deze kanalen.

Facebook adverteren voor B2B en B2C geschikt

Facebook is, na Whatsapp, nog steeds het grootste sociale mediaplatform ter wereld. In Nederland zijn er dagelijks 6,8 miljoen actieve gebruikers op Facebook en 10,1 miljoen leden. We zien dat adverteren op Facebook veel succes heeft voor bedrijven die hiervan gebruik maken.

Een groot voordeel van adverteren op Facebook is dat je heel specifiek je doelgroep kunt bereiken. Van jong tot oud en van verschillende culturen, zoals eerder vermeld zijn er 10,1 miljoen Nederlanders lid van Facebook. De kans is groot dat ook jouw doelgroep hier te vinden is. Tegenwoordig is het voor veel bedrijven moeilijk om hun doelgroep te bereiken. Je kunt je content delen (gratis), maar je berichten worden vaak maar aan 2% van je volgers getoond. En wat dacht je van de mensen die jouw bedrijf nog niet kennen? Wil je hen niet bereiken?

Als je bijvoorbeeld net als Rumag een groot bereik hebt en vaak viraal gaat met je updates, hoef je niet veel aan promotie te doen. Maar als je niet zo’n groot bereik hebt als Rumag, is het belangrijk om goed te adverteren. Door de grote hoeveelheid berichten die we dagelijks zien, valt een normale post niet meer op tussen de rest. Om op te vallen tussen al deze berichten, moet je een goede Facebook advertentiecampagne opzetten.

Kies de juiste doelstelling om succes te hebben

Binnen Facebook is het mogelijk om vanuit jouw bedrijfsaccount een advertentie te creëren. Je kunt deze advertentie instellen op basis van een van de volgende marketingdoelstellingen.

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Met name wanneer je ervan uitgaat dat je via een klantreis in contact komt met jouw doelgroep, is het van groot belang om de doelstelling van bekendheid en overweging te hebben in de eerste bewustwordingsfases van de klantreis of om hen kennis te laten maken met jouw website.

Op Facebook is het mogelijk om diverse soorten content te delen. Denk hierbij aan geschreven artikelen om kennis te delen, producten of diensten te promoten, of evenementen onder de aandacht te brengen bij een relevant publiek. Naast LinkedIn wordt Facebook ook veel gebruikt als sociaal medium om bijvoorbeeld nieuwe medewerkers te werven.

Je kunt gericht adverteren op een specifieke doelgroep die deze vacatures moet zien, of op basis van websitegedrag via je Facebook-pixel hen overtuigen. Daarnaast kunnen mensen de vacature delen, liken of vrienden erin taggen, waardoor je een nog groter bereik krijgt. Facebook is een effectief platform voor promotie via sociale media. Het adverteren op Facebook is dan ook een belangrijk onderdeel van je social media marketingmix voor jouw bedrijf.

Doordat Facebook ook eigenaar is van Instagram, zijn deze platforms met elkaar verbonden en is het nog eenvoudiger om op beide kanalen te adverteren.

Via jouw Facebook bedrijfsaccount adverteren op Instagram

Instagram is een veelzijdig platform dat door 4,9 miljoen mensen in Nederland wordt gebruikt, voornamelijk door de jongere doelgroep. Wereldwijd heeft bijna 15% van de bevolking de social media app in gebruik. Instagram is zowel een website als een gratis mobiele app waarmee je digitale foto’s en video’s kunt delen met een maximale speelduur van 60 seconden. Zonder de Instagram app kun je als gebruiker geen foto’s en video’s uploaden, dus je hebt een apparaat nodig waarop de Instagram app geïnstalleerd is.

Sinds 2012 is Instagram eigendom van Facebook, wat betekent dat je gemakkelijk een verbinding kunt maken tussen beide platforms. Vanuit Instagram kun je ervoor kiezen om een update direct te delen op Facebook. Het plaatsen van een update is daardoor niet moeilijk.

Instagram is een visueel sociaal netwerk. In de updates die je deelt vanuit een persoonlijk of zakelijk account kun je geen links naar websites plaatsen. Het draait om de ervaring binnen de app en Instagram wil liever niet dat je vanuit de app naar een andere website navigeert. Het platform is vergelijkbaar met YouTube, vooral als het gaat om video’s, maar er zijn ook grote verschillen. Op Instagram wordt de speelduur van een video weergegeven, maar je kunt niet naar een specifieke tijd of fragment navigeren. Als gebruiker moet je dus de hele video bekijken of pauzeren en vervolgens wegklikken.

Sinds juni 2018 is IGTV, Instagram TV, ook beschikbaar. Dit is een apart videoplatform binnen Instagram. Als je al een account hebt, kun je deze functie gewoon gebruiken in Instagram, maar je kunt ook een aparte IGTV-app downloaden. Het belangrijkste verschil is dat je nu langere video’s kunt delen met je (potentiële) volgers. Binnen Instagram kun je foto’s maken, bewerken en plaatsen met de camerafunctie. Deze functie is echter niet beschikbaar binnen IGTV. Het is de bedoeling dat je video’s van tevoren opneemt, bewerkt en vervolgens plaatst. Hierdoor is de kwaliteit van de video’s vaak ook beter. Binnen IGTV kun je video’s plaatsen van maximaal tien minuten, en voor grote accounts met veel volgers zelfs van een uur. Het is niet mogelijk om foto’s te plaatsen, aangezien het echt een videoplatform is.

Welke advertentie vormen heb je binnen Instagram?

Binnen Instagram zijn er verschillende mogelijkheden voor adverteren beschikbaar. Aangezien Facebook en Instagram dezelfde eigenaar hebben, kun je dezelfde doelstellingen gebruiken vanuit je Facebook-account voor het adverteren op Instagram.

Het is daarom handiger om je social media-promotie via Instagram-adverteren te doen via je Facebook-account. Je kunt alles op dezelfde manier instellen als je zou doen voor Facebook, maar je kiest dan voor Instagram als plaatsing voor je advertenties. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om dezelfde advertentie zowel op Facebook als op Instagram te plaatsen. Je kunt de resultaten ook terugvinden in je Facebook-bedrijfsaccount.

Stories-advertenties

Een Instagram Story kan bestaan uit een afbeelding, maar ook uit een korte video met of zonder geluid. Het is van belang om snel je boodschap over te brengen. Stories zijn te herkennen aan de cirkel in de Instagram huiskleuren rond de profielfoto van een persoon of bedrijf. Gesponsorde Instagram stories zijn niet zichtbaar en worden automatisch geladen tussen de verschillende stories als je tot de doelgroep behoort. In de Stories staat dan onder de bedrijfsnaam ‘Gesponsord’ om de social media acties te herkennen.

Met stories-advertenties kun je veel mensen uit jouw doelgroep bereiken. Reguliere stories hebben vaak al een groot bereik, de gesponsorde story berichten kunnen dit helemaal hebben. Bovendien kun je – indien je het minimum van 10.000 volgers hebt – direct doorlinken naar je webshop. Vaak hoeven mensen alleen maar omhoog te swipen om jouw website in te laden.

Foto advertenties

Dit is een standaard advertentie op Instagram. Een aantrekkelijke foto die een product promoot en linkt naar een webshop of webpagina. Dit is een eenvoudige advertentieoptie. Er is niet veel instelling voor nodig en vaak heb je de afbeeldingen van de producten al. Het is niet erg duur en kan snel worden ingezet.

Video advertenties

Nu is het mogelijk om video’s te delen die maximaal zestig seconden duren. Door gebruik te maken van beeld, beweging en geluid kun je in een korte tijd een heldere boodschap overbrengen. In sommige gevallen werkt dit beter dan alleen een afbeelding met een ‘actie’ erbij. Op Instagram worden video’s vaak automatisch afgespeeld, dus als het beeld opvallend genoeg is, zullen mensen stoppen met scrollen en de video bekijken. Het is belangrijk dat de video niet te lang is en dat er ondertiteling aanwezig is. Veel mensen kijken video’s zonder geluid, dus het moet duidelijk zijn wat er gepromoot wordt, zelfs zonder geluid.

Carrousel advertentie

De carrousel advertentie is zeer geliefd op verschillende platforms. Je hebt de mogelijkheid om meerdere foto’s toe te voegen aan je advertentie, waardoor je meerdere producten tegelijk kunt promoten. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om verschillende foto’s van hetzelfde product te laten zien. Het doel hiervan is om gemakkelijk meerdere producten te kunnen promoten met deze advertentie. Je kunt deze producten op elkaar laten aansluiten, zoals een fiets, fietstassen, een bel en een zadelhoes. Op deze manier krijgen ze het complete plaatje te zien en wordt dit aangemoedigd tot aankoop.

Collectie advertenties

Met een collectie advertentie is het mogelijk om foto’s en video’s te combineren in één bericht. Je kiest een hoofdafbeelding of -video met daarbij twee of drie kleinere foto’s. Hierdoor wordt het interactief en, net als bij een carrouseladvertentie, kun je meerdere producten promoten in één advertentie. Hierdoor springt het op tussen andere advertenties en kunnen mensen het volledige plaatje zien.

NIEUW: ‘Checkout with instagram’ komt

Deze nieuwe feature die binnenkort wordt gelanceerd, zal vooral voor webshops van groot belang zijn. Instagram heeft namelijk aangekondigd dat ze de nieuwe optie ‘afrekenen met Instagram’ gaan introduceren. Dit betekent dat je rechtstreeks vanuit de app aankopen kunt doen zonder de app te verlaten.

Het betreft in feite een in-app betaalmodule. Gebruikers kunnen producten van ongeveer twintig merken, waaronder Adidas, Zara, H&M en MAC Cosmetics, rechtstreeks via het sociale netwerk kopen door middel van Instagram-foto’s. “We zullen een verkoopvergoeding invoeren om programma’s en producten te financieren die helpen bij het mogelijk maken van het afrekenen, evenals het compenseren van transactiegerelateerde kosten”, zei een woordvoerder van Instagram tegen het technische platform TechCrunch.com.

Websites hebben niet langer de noodzaak om hun doelgroep door te sturen naar hun eigen website, maar kunnen hen direct in de app de mogelijkheid bieden om aankopen te doen. Na het aanschaffen van iets op Instagram, kunnen gebruikers de voortgang van hun bestelling volgen via het nieuwe ‘Orders’ gedeelte van hun profiel. Hier kunnen ze de status van hun bestelling bekijken, annuleren, een retourzending initiëren of contact opnemen met de verkoper. Daarnaast ontvangen ze ook een melding van Instagram wanneer de bestelling wordt verzonden.

Het is van essentieel belang om Youtube-adverteren op te nemen in jouw social advertising strategie.

YouTube is een populaire video streamingdienst en zoekmachine van Google. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat dagelijks 2,4 miljoen Nederlanders gebruik maken van dit platform. Met name jongeren tot negentien jaar maken veelvuldig gebruik van YouTube. Echter, ook steeds meer oudere groepen, waaronder de groepen tot 39 jaar en ouder, zijn actief op YouTube.

Het adverteren met video’s op social media blijkt effectiever te zijn dan het gebruik van foto’s of artikelen zonder video. Video marketing is dan ook de toekomst. Het grote voordeel van YouTube is dat zowel consumenten als bedrijven eenvoudig hun eigen kanaal kunnen starten. Dankzij de technologische ontwikkelingen is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om video’s te maken. Met een smartphone heb je immers altijd een camera en computer bij de hand.

YouTube is niet alleen een zoekmachine, maar wordt ook op een sociale manier gebruikt. Je kunt video’s zoeken en vervolgens interactie hebben met anderen via die video’s. Omdat YouTube eigendom is van Google, kun je als bedrijf eenvoudig gebruik maken van zoekwoorden die je in jouw video’s gebruikt en die gekoppeld zijn aan zoekwoorden die in de zoekmachine worden gebruikt. Op die manier kun je gemakkelijk adverteren op YouTube voor de doelgroep die al naar jouw producten of diensten heeft gezocht op Google.

Er zijn twee opties voor adverteren op YouTube.

TrueView advertenties

  • In-Stream videoadvertenties
  • TrueView-advertenties met video discovery (voorheen In-display advertenties genoemd).

Bumper advertenties

YouTube TrueView InStream-videoadvertenties

Deze video’s worden afgespeeld voor, tijdens of na een video. Na vijf seconden krijg je de optie om deze advertentie over te slaan, middels een knop als ‘Skip Ad >>’. Deze vorm van social media adverteren heeft zowel voordelen als nadelen. Het grote voordeel is dat je als adverteerder pas kosten op social media maakt als iemand jouw advertentie voor 30 seconden heeft bekeken. Het nadeel van deze social media campagnes is dat mensen de advertentie gemakkelijk na vijf seconden kunnen wegklikken en jouw social media promotie niet actief zien.

Bij videoreclame is het cruciaal dat het begin van de advertentie zeer krachtig is en de aandacht trekt. Na vijf seconden krijgen mensen de kans om jouw advertentie weg te klikken, dus is het van belang dat in de eerste vijf seconden jouw bedrijf, dienst of product al duidelijk te zien is.

TrueView-advertenties met video discovery

Met Discovery-advertenties wordt jouw video weergegeven in de zoekresultaten op YouTube, tussen gerelateerde YouTube-video’s en op de mobiele homepage van YouTube. Je betaalt per klik op jouw video. De advertentie bestaat uit een stilstaand beeld uit de video en een stukje tekst. Je betaalt pas wanneer er wordt geklikt op de afbeelding en de video wordt afgespeeld. De targeting is alleen mogelijk op basis van zoekwoorden, dus deze dienen redelijk algemeen te zijn omdat er minder op wordt gezocht dan op Google.

TrueView YouTube-advertenties kunnen ook worden weergegeven op websites of in apps van videopartners (via het Google Display Netwerk). Je bent dus niet beperkt tot alleen YouTube, maar kunt breder inzetten.

Bumper advertenties

Sinds 2016 is het mogelijk om bumperadvertenties te maken binnen YouTube. Deze advertenties zijn korte video’s van maximaal zes seconden. Het is daarom essentieel om je product op een krachtige manier te presenteren. Je kunt een bumperadvertentie op zichzelf gebruiken of als teaser voor een campagne. De kosten worden berekend op basis van vertoningen (CPM / Cost per mille) in plaats van per klik.

De advertentie wordt weergegeven op YouTube of partner-apps en -websites. Een bumperadvertentie kan door de kijker niet worden overgeslagen.

Targeting binnen YouTube adverteren is uitgebreid

Binnen YouTube zijn er diverse manieren om je doelgroep te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld richten op:

  • Demografie
  • Levensgebeurtenissen
  • Interesses
  • In-Market doelgroepen
  • Onderwerpen
  • Zoekwoorden
  • Custom intent
  • Remarketing

Je hebt de mogelijkheid om je te richten op geslacht en leeftijd, maar ook op video’s die jouw doelgroep bekijkt als onderwerp en om jouw advertenties daar te tonen. Door levensgebeurtenissen te gebruiken, kun je mensen bereiken op YouTube die bijvoorbeeld een mijlpaal in hun leven bereiken en hierdoor hun online koop- en zoekgedrag aanpassen. Met In-Market targeting kun je je doelgroep bereiken die onderzoek doen naar bepaalde producten of diensten en overwegen om deze aan te schaffen.

Plaats advertenties op zoekwoorden die mensen invoeren in YouTube wanneer ze video’s zoeken. Of op video’s die dit zoekwoord als tag hebben, zodat jouw advertenties worden weergegeven. Met custom intent maak je gebruik van alle voordelen van zoekwoorden in Google. Je kunt degenen die hebben gezocht in Google weer bereiken via YouTube.

Social media campagnes op LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform met meer dan 4,6 miljoen gebruikers in Nederland. Het is het grootste zakelijke netwerk ter wereld en binnen de B2B-markt is het ook het belangrijkste platform voor het genereren van leads. Je kunt gericht targeten op functietitels, bedrijfsnamen, kennis en vaardigheden, en uiteraard verschillende branches. Hierdoor kun je een specifieke doelgroep bereiken.

Het voornaamste doel van LinkedIn is om gebruikers met elkaar in contact te laten komen en het te zien als bedrijven die elkaar een visitekaartje geven. Een verzoek tot connectie kun je op verschillende manieren doen, waarbij je ervan uitgaat dat je elkaar (ten minste via via) kent. Het toevoegen van een volledig onbekende die ook geen bekenden heeft binnen jouw netwerk, is vrijwel nooit mogelijk. In dat geval moet je hen eerst een InMail sturen, wat het interne mailsysteem van LinkedIn is.

LinkedIn biedt diverse advertentiemogelijkheden. Beschouw LinkedIn adverteren als een essentieel onderdeel van jouw social media strategie en zie het als een krachtig kanaal voor leadgeneratie en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Het is belangrijk om eerst je doelstellingen te bepalen voordat je begint met het opzetten van je social media advertentiecampagne.

Doelstellingen van LinkedIn Adverteren

Binnen LinkedIn zijn er drie doelstellingen beschikbaar: bekendheid, overweging en conversies. De doelstelling ‘merkbekendheid’ binnen bekendheid wordt momenteel nog uitgerold. LinkedIn adviseert om in dat geval een ‘websitebezoeken campagne’ te starten en gebruik te maken van ‘geautomatiseerd bod’ en te maximaliseren voor ‘weergaven’. Het doel is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met jouw merk, diensten en producten.

Een andere optie is om te kiezen voor overweging. Hierbij kun je kiezen voor ‘websitebezoeken’, ‘interacties’ of ‘videoweergaven’. Deze doelstelling wordt vaak gekozen wanneer je meer informatie wilt geven over jouw bedrijf, diensten of producten. Denk bijvoorbeeld aan een advertentiecampagne waarbij je een nieuwe dienst wilt introduceren en waarbij je de klikkers doorstuurt naar de website voor meer informatie. Met ‘videoweergaven’ als doelstelling vergroot je het bereik van jouw videoadvertentie.

Je kunt ook conversies als doel hebben, wat betekent dat je leads genereert. Binnenkort worden de opties websiteconversies en sollicitanten ook toegevoegd. Websiteconversies worden aanbevolen voor adverteerders die willen dat leden specifieke acties ondernemen, zoals het downloaden van een whitepaper of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Het doel van sollicitanten is gericht op het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Vanuit de doelstellingen kun je vervolgens aan de slag met social media adverteren op LinkedIn door een specifieke vorm van adverteren te kiezen.

LinkedIn advertentieformaten

Binnen LinkedIn kun je aan de slag met verschillende advertentieformaten. Afhankelijk van je doelstelling krijg je bepaalde opties. Zo heb je als je de doelstelling ‘videoweergaven’ kiest uiteraard alleen de mogelijkheid om een videoadvertentie te starten. Dit heeft immers te maken met je doelstelling.

Je kunt de volgende social media campagnes en advertentieformaten kiezen binnen LinkedIn.

  • Tekstadvertentie
  • Advertentie met één enkele afbeelding
  • Videoadvertentie
  • Volgadvertentie
  • Spotlight-advertentie
  • Vacatureadvertentie
  • Berichtadvertentie
  • Advertentie met afbeeldingencarrousel

Tekstadvertenties en advertenties met één afbeelding worden weergegeven bovenaan of aan de rechterkant van de tijdlijn op LinkedIn. Volg- en Spotlight-advertenties zijn gepersonaliseerde advertenties op basis van profielgegevens. Deze vorm van adverteren op social media maakt het mogelijk om jouw bedrijfspagina als gepersonaliseerde advertentie op desktop te tonen.

Carrouseladvertenties, de carrouseladvertentie op LinkedIn
De carrouseladvertentie is misschien bekend van Facebook of Instagram, maar is sinds vorig jaar ook beschikbaar op LinkedIn. Bij een carrouseladvertentie kun je meerdere afbeeldingen binnen één advertentie gebruiken. Op LinkedIn bestaat het uit ‘kaarten’ waar je een video of afbeelding kunt benadrukken. Binnen LinkedIn kun je tien ‘kaarten’ toevoegen aan je advertentie.

Een carrousel advertentie op LinkedIn biedt verschillende voordelen. Het is een interactieve advertentie waardoor je meer aandacht krijgt van het publiek. Ze moeten daadwerkelijk door de advertentie scrollen om de rest te kunnen zien.

Bovendien kun je met een carrousel advertentie een completer verhaal vertellen. Door tien ‘kaarten’ toe te voegen, kun je meer informatie delen dan bij een gewone advertentie. Hierdoor kunnen mensen je merk beter leren kennen.

Social media campagnes op Twitter

Twitter telt 2,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Met slechts 280 tekens per bericht, moet je een beknopte boodschap overbrengen met je ‘Tweets’. Veel politici, artiesten, sporters en andere mediafiguren hebben een Twitteraccount.

Hoewel Twitter minder populair is onder jongeren, blijft het platform actief. Trending hashtags op Twitter worden nog steeds opgepikt door nieuwssites en bedrijven blijven Twitter gebruiken. Als social media bureau beheren wij nog steeds veel Twitter campagnes voor onze klanten en zien wij Twitter adverteren als een belangrijk onderdeel van onze sociale media strategie.

Twitter biedt diverse advertentiemogelijkheden, afhankelijk van de gekozen doelstelling. Zo kun je bijvoorbeeld jouw app promoten met de doelstelling ‘app-installaties’. Je kunt ook campagnes starten om meer volgers te krijgen, interacties met tweets te vergroten, websiteclicks te genereren of conversies te behalen.

Vanuit de doelstelling kun je dan beslissen of je een bestaande tweet wilt bevorderen, gebruik maakt van ‘cards’ of andere media. Volgens Twitter zijn Website Cards de beste manier om meer verkeer naar je website te leiden. Uitgelichte Tweets met Website Cards genereren volgens interne gegevens van Twitter 43% meer interacties dan Tweets met links.

Een Website Card bevat verschillende elementen, waaronder tweettekst, een afbeelding en een koptekst. Het is belangrijk om goed na te denken over elk van deze elementen en deze vervolgens toe te voegen aan jouw Twitter advertentiecampagne. In de tweettekst (1) leg je uit wat jouw producten of diensten zijn en geef je mensen een reden om jouw website te bezoeken en op jouw advertentie te klikken. Zorg ervoor dat de website card visueel aantrekkelijk is door een goede afbeelding toe te voegen (2). Vergeet niet om de URL van je website toe te voegen (3) en beschrijf wat bezoekers kunnen verwachten.

Bij Twitter Ads betaal je per link klik (linkclick /CPLC – cost per link click). Om te voorkomen dat de kosten voor adverteren op sociale media te hoog worden, raden wij als social media marketing bureau altijd aan om je campagnes voortdurend te optimaliseren. Geen langlopende campagnes, maar nieuwe campagnes met nieuwe gegevens, zodat je altijd het beste rendement behaalt uit jouw sociale media campagnes.

Snapchat adverteren voor bedrijven

Snapchat is met name populair onder jongeren. In de afgelopen jaren heeft Snapchat een aanzienlijke groei doorgemaakt en sinds 2017 is het ook mogelijk om te adverteren op dit platform. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat de doelgroep van vijftien tot negentien jaar beter te bereiken is via Snapchat dan via Instagram. In Nederland zijn er meer dan 2,4 miljoen actieve gebruikers op Snapchat.

Om te kunnen adverteren op Snapchat, is een zakelijk account vereist. Met behulp van je advertenties kun je vier verschillende doelstellingen nastreven.

  • Verkeer naar een website sturen
  • App-installaties
  • Merkbekendheid creëren
  • Video-vertoning realiseren

Er zijn diverse manieren om je doelgroep te prikkelen. Bijvoorbeeld door middel van een korte video waarmee ze direct naar jouw website kunnen gaan. Je kunt ook je app promoten met foto’s of een video met een link naar de appstore. Door dit te combineren met een Universal App Campaign in Google en social media acties, kun je een groter bereik behalen.

Welke advertentievormen zijn er binnen Snapchat?

Er zijn verschillende advertentievormen beschikbaar om te adverteren op Snapchat. Naast Snap Ads, kun je ook kiezen voor Sponsored Lenses, GeoFilters en Story Takeover. Met Snap Ads kun je video’s van tien seconden plaatsen waarbij gebruikers naar boven kunnen swipen voor meer informatie. In tegenstelling tot Instagram, waar je minimaal 10.000 volgers nodig hebt om de ‘swipe up’-functie te gebruiken, kan iedereen op Snapchat deze optie gebruiken. Bovendien kun je in Snap Ads meer inhoud toevoegen, zoals langere video’s (maximaal 10 minuten) of artikelen.

Als je meer bekendheid wilt genereren voor je naam en/of merk, kun je gebruik maken van Sponsored Geofilters, Sponsored Lenses of Artikeladvertenties. Met deze opties kun je bijvoorbeeld een filter maken van je logo. Wanneer iemand in de buurt van jouw bedrijf is en de app gebruikt, krijgen ze de mogelijkheid om deze filters te gebruiken.

Een andere mogelijkheid is om mensen met Sponsored Lenses objecten op zichzelf te laten plaatsen. Denk hierbij aan een zonnebril bij een brillenwinkel of een hoed. Op deze manier komen ze op een speelse manier in aanraking met jouw merk en kunnen ze dit delen met vrienden.

Met behulp van deze filters kun je een aanzienlijk bereik creëren voor jouw bedrijf.

Door middel van een gesponsorde Story Takeover geef je een influencer de mogelijkheid om jouw account over te nemen. Deze influencer zal vervolgens snap video’s en foto’s vanaf jouw account delen. Met name de jongere doelgroep is erg ontvankelijk voor dit soort takeovers door bekende influencers.

Targeting binnen social media campagnes op Snapchat

Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te bereiken via Snapchat-advertenties. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van geografische kenmerken, zoals provincies. Daarnaast kun je ook targeten op leeftijd, geslacht of taal, afhankelijk van de demografische kenmerken van je doelgroep. Als je bijvoorbeeld een product hebt dat alleen geschikt is voor jongens en mannen, kun je met behulp van demografische targeting specifiek richten op het kenmerk ‘geslacht man’.

Je kunt je doelgroepen eindeloos uitbreiden door categorieën en subcategorieën toe te voegen op basis van interesses. Het is belangrijk om te weten dat de doelgroep op Snapchat voornamelijk jong is en het platform vooral wordt gebruikt voor het delen van foto’s en (gekke) video’s. Zorg er daarom voor dat adverteren op Snapchat aansluit bij je lopende social media campagnes en doelstellingen.

Hulp van een social media bureau

Binnen social media adverteren zijn er tal van mogelijkheden. Welk kanaal of welke kanalen kies je? Welke doelstellingen verbind je aan jouw social media campagnes en waarom? Met deze informatie kun je zelf aan de slag met social advertising. Misschien heb je echter geen zin om zelf met social media adverteren bezig te zijn en geef je liever het beheer van je campagnes uit handen aan een social media adviesbureau. Als je het toch zelf wilt doen, moet je tijd vrijmaken om alles goed op te zetten en vervolgens te optimaliseren. Beheer social media zoals je dat doet met jouw Google Ads campagnes en die beheert.

Een social media adviesbureau kan hierbij van dienst zijn. Zij zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op alle kanalen en denken verder dan alleen adverteren op Facebook, YouTube of Twitter. Een social media marketing bureau maakt gebruik van diverse kanalen met een duidelijke sociale media strategie.

Jij geeft aan wat je wilt bereiken met de advertenties en samen bekijk je hoe je dit het beste kunt realiseren. Social media advertising is een vak apart. Hierbij kun je alle hulp gebruiken, maar jouw rol is essentieel. Jij kent jouw bedrijf immers het beste. Welke doelstellingen heb je binnen jouw organisatie op het gebied van meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid? En hoe past social media adverteren in jouw digitale marketingstrategie? Dit zijn vragen waar we graag samen over nadenken. Als social media marketing bureau zetten wij social media marketing in voor onze klanten. We zijn bekend met alle aspecten van social media adverteren en kunnen je hier goed bij ondersteunen.

Ontdek op welke manier jij kunt samenwerken met DVB Digital als social media adviesbureau door middel van de gratis Quickscan. Met behulp van de Quickscan analyseren en beoordelen wij jouw digitale marketing inspanningen en hoe social media promotie hierbij kan helpen. Benieuwd naar andere aspecten waar je op kunt focussen met betrekking tot social media advertising? Vraag nu de gratis Quickscan aan en wij staan voor je klaar!

Social media adverteren inzetten

Social media adverteren is een waardevolle toevoeging voor elk bedrijf in hun digitale marketingstrategie. Of je nu kiest voor Facebook, LinkedIn, Twitter of een ander social media platform, adverteren op social media kan aanzienlijk bijdragen aan de resultaten van jouw bedrijf. Maar hoe pak je dit aan? Welke kanalen zijn het meest geschikt en welke doelen wil je bereiken met jouw social media advertenties? Overweeg je om dit zelf te doen of schakel je liever een social media bureau in voor professionele ondersteuning? Met onze gratis Quickscan helpen wij je graag om te ontdekken of jouw bedrijf kan groeien door middel van een social media advertentiecampagne. Benut jouw mogelijkheden.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven