Verhoog uw naamsbekendheid voor meer potentiële klanten.

Vraag nu de kosteloze Quickscan aan.

Elk bedrijf streeft naar het genereren van meer leads en omzet. Om op te vallen tussen de concurrentie, moet jouw bedrijf zich onderscheiden. Het is belangrijk dat jouw naam direct in gedachten komt bij jouw doelgroep wanneer zij op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Kortom, het vergroten van jouw naamsbekendheid is essentieel voor het genereren van meer leads en omzet. Hoe hoger jouw naamsbekendheid is, hoe groter de bekendheid van jouw bedrijf wordt binnen de doelgroep. Naamsbekendheid kan worden vergroot door middel van diverse marketingmiddelen, zoals zoekmachine marketing, social media marketing en content marketing. Het inzetten van deze middelen kan een grote impact hebben op jouw naamsbekendheid en uiteindelijk leiden tot meer verkoop.

Wat is naamsbekendheid

Naamsbekendheid is de mate waarin jouw naam bekend is. Anders gezegd, het is de bekendheid van jouw bedrijf, in dit geval DVB Digital, onder de doelgroep. Daarnaast gaat naamsbekendheid nog een stap verder. Naast merkbekendheid omvat het ook de bekendheid van de diensten of producten van jouw bedrijf. Het is fantastisch als jouw doelgroep weet dat je bestaat, maar het heeft geen zin als ze vervolgens niet weten wat je doet of aanbiedt.

Hoe groter je naamsbekendheid is, hoe meer mensen op de hoogte zijn van jouw bedrijf. Hoe groter je naamsbekendheid is, hoe meer mensen erover kunnen nadenken dat jij een geschikte samenwerkingspartner bent. Door serieus aan de slag te gaan met het vergroten van je naamsbekendheid, zul je meer bezoekers naar je bedrijf kunnen trekken. Meer bezoekers betekent meer leads die je kunt genereren en meer omzet die je kunt behalen.

Als je een bedrijf start, is het belangrijk dat zoveel mogelijk klanten zich bij jouw bedrijf melden. Je moet ervoor zorgen dat ze bekend raken met jouw bedrijf. In de huidige digitale wereld komen er elke dag nieuwe bedrijven bij. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen al die andere bedrijven? Door te werken aan je naamsbekendheid en deze te vergroten onder jouw doelgroep.

Het is van essentieel belang voor bedrijven die al geruime tijd bestaan en een klantenbestand hebben opgebouwd om te blijven werken aan hun naamsbekendheid. Het is namelijk mogelijk dat je ‘vergeten’ wordt en dat een ander bedrijf dat vergelijkbare diensten of producten aanbiedt jouw plaats inneemt. Om je naamsbekendheid te behouden of te vergroten, is het noodzakelijk om eerst te bepalen waar je momenteel staat. Naast naamsbekendheid is het als bedrijf ook belangrijk om te werken aan je merkwaarde. Naamsbekendheid is een cruciaal onderdeel hiervan en vormt samen met waargenomen waarde, merkassociaties en merkloyaliteit de merkwaarde van een bedrijf.

Hoe doe je naamsbekendheid onderzoek?

Er zijn verschillende manieren om naamsbekendheidsonderzoek uit te voeren. Het is belangrijk om van tevoren te bedenken wat je precies wilt weten (en meten) en van wie je deze informatie wilt verkrijgen. Het is essentieel om te beginnen met een nulmeting. Op welk punt sta je nu? Hoe groot is de bekendheid van je merk of naam? Door middel van deze nulmeting kun je vervolgens analyseren hoe jouw naamsbekendheid zich heeft ontwikkeld na x aantal maanden of jaren. Op deze manier kun je beoordelen of jouw marketingactiviteiten daadwerkelijk effectief zijn geweest.

Zonder doelgroep bepaling ben je nergens

Het is van essentieel belang dat je het onderzoek uitvoert onder jouw doelgroep. Je wilt hen bereiken en overtuigen van de kracht van jouw merk en producten of diensten. Jij richt je namelijk met jouw marketing op deze buyer persona’s. Je meet je naamsbekendheid om te achterhalen of jouw marketing de juiste doelgroep bereikt. Je wilt weten of wat je inzet effectief is en bijdraagt aan positievere resultaten voor het bedrijf.

Geen enkel bedrijf kan zonder persona’s, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die een doelgroep hebben gedefinieerd die te vaag is. Bij een naamsbekendheidsonderzoek kun je met een te vaag omschreven doelgroep niet goed meten wat jouw doelgroep van jouw merk vindt. Zonder een waardevolle doelgroepdefinitie en inzicht in hoe je hen kunt bereiken, kun je niet bepalen welke waarde zij toekennen aan jouw bedrijf. Je weet immers niet wie zij zijn, hoe kunnen zij jou dan kennen?

Het is belangrijk om niet alleen je naamsbekendheid te meten onder je huidige (klanten)bestand. Veel bedrijven ‘concluderen’ dat ze heel bekend zijn, omdat ze voornamelijk aan hun bestaande klanten hebben gevraagd of ze bekend zijn met het bedrijf.

Je huidige klantenbestand is echter wel van groot belang bij het opstellen van de persona’s. Zij vormen namelijk een waardevolle bron van informatie over hoe ze bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. Bovendien bestaat merkwaarde ook uit merkloyaliteit en deze loyaliteit wil je bereiken onder je huidige klanten.

Geholpen versus spontane naamsbekendheid onderzoek

Het is raadzaam om beide benaderingen te combineren bij het onderzoeken van jouw naamsbekendheid, aangezien ze verschillende resultaten opleveren. Spontane naamsbekendheid houdt in dat de onderzochte personen zelf het antwoord bedenken, bijvoorbeeld door te vragen: ‘Welke merken mobiele telefoons ken je?’. Aan de andere kant hebben we geholpen naamsbekendheid.

Met behulp van geholpen naamsbekendheid kun je jouw naamsbekendheid verbeteren. De vraag blijft hetzelfde: ‘Welke merken mobiele telefoons ken je’, maar je biedt nu een aantal opties waaruit gekozen kan worden.

– Apple
– Samsung
– Huawei
– Sony Ericsson

Op deze manier help je hen bij het beantwoorden van de vraag en kun je de antwoorden sturen die je wilt verkrijgen uit het onderzoek. Door zowel geholpen als top of mind naamsbekendheid te meten, kun je een beter beeld krijgen van jouw naamsbekendheid.

Daarnaast kun je nog een derde vorm van naamsbekendheid bepalen binnen het onderzoek, namelijk ‘top of mind’ naamsbekendheid. Dit houdt in dat je meet hoe vaak jouw merk als eerste genoemd wordt. Door deze drie vormen te combineren, kun je een goed inzicht krijgen in de bekendheid van jouw bedrijf.

Naamsbekendheid meten

Er zijn diverse methoden om een naamsbekendheidsonderzoek uit te voeren.

  • Telefonisch
  • Online
  • Face-to-face

Je moet er altijd voor zorgen dat je onderzoek representatief, betrouwbaar en valide is. Een steekproef onder slechts zes mensen uit je directe omgeving is niet echt representatief voor de gehele markt. Bovendien is het niet betrouwbaar, omdat de kans groot is dat je een hoge naamsbekendheid hebt.

Je onderzoek is representatief wanneer de steekproef een goede afspiegeling is van de onderzoekspopulatie. Betrouwbaarheid wordt aangetoond wanneer iemand anders met dezelfde vragen hetzelfde resultaat behaalt. Zorg ervoor dat je hier altijd rekening mee houdt.

Hoewel je de keuze hebt tussen een telefonische, face-to-face of online steekproef, heeft online de voorkeur vanwege het grote bereik. Het nadeel van online onderzoek naar jouw naamsbekendheid is echter dat het internet nogal anoniem is, waardoor je een vertekend beeld kunt krijgen.

Als bedrijf kun je ook al veel metingen uitvoeren zonder specifiek onderzoek te doen onder je doelgroep. Maak gebruik van Google, dat veel data over jouw bedrijf verzamelt.

Zoekopdrachten op jouw merknaam

Een cruciale indicator is de toenemende zoekvolume op merknaam. Iedere maand publiceert Google een overzicht van de zoekvolumes van zoekwoorden. Jouw bedrijf is net zo goed een zoekwoord in Google als de zoekwoorden rondom jouw diensten of producten. Hoe vaker er naar jouw bedrijf gezocht wordt – op merknaam! – hoe groter je naamsbekendheid is.

Door gebruik te maken van een zoekwoordplanner en Google Trends, is het mogelijk om te analyseren hoe vaak er maandelijks naar jouw bedrijfsnaam wordt gezocht. Daarnaast is het ook mogelijk om deze informatie te combineren met locaties van waaruit er wordt gezocht en om eventuele gerelateerde zoekopdrachten te ontdekken. Om de naamsbekendheid te meten, is het raadzaam om een nulmeting uit te voeren en vervolgens maandelijks of halfjaarlijks te controleren hoe het met je merk gesteld is. Hoe vaker er naar jouw bedrijfsnaam wordt gezocht, hoe bekender je zult worden.

Maak annotaties in Google Analytics van highlights

Als je marketing gebruikt, zowel online als offline, is het belangrijk om dit meetbaar te maken. Een veelgebruikte tool hiervoor is Google Analytics. Hiermee kun je eenvoudig zien waar je bezoekers vandaan komen, via welke kanalen ze binnenkomen, hoelang ze op je website blijven en waar ze eventueel vastlopen of de website verlaten.

Google Analytics is ook waardevol als je wilt meten hoe jouw naamsbekendheid verandert. Hoe doe je dat? Door annotaties op datum toe te voegen aan je dashboard.

‘Annotaties in je dashboard, precies…’, we horen je het al denken.

Stel je hebt een belangrijke prijs gewonnen. Als bedrijf besteed je hier natuurlijk direct aandacht aan door er een blogartikel en persbericht van te maken en deze te verspreiden naar de belangrijkste platforms binnen jouw branche. Jouw bericht wordt breed opgepakt en meerdere platforms plaatsen het. Geweldig! Dit is goede public relations voor jouw bedrijf. Maar hoe houd je nu in de gaten wat dit met je merk doet? Welke invloed heeft deze media-uiting op jouw naamsbekendheid?

Door een notitie toe te voegen aan die dag in Google Analytics, kun je belangrijke gebeurtenissen markeren. Op die manier kun je altijd achterhalen wat de oorzaak is van een stijging of daling in websiteverkeer en hieraan koppelen. Zo zul je nooit meer onverklaarbare pieken (of dalen) zien in het aantal bezoekers op je website, maar kun je dit eenvoudig terugvinden dankzij de notitie die je hebt toegevoegd aan de gebeurtenis op die dag.

Bij de start van ‘Die Verruckte Halbe Stunde’ tijdens Pasen 2018 bij Evers, zagen we meteen een toename in het websiteverkeer. Dankzij het toevoegen van ‘aftrap verruckte’ als annotatie, kunnen we nog steeds nagaan waar deze plotselinge piek vandaan kwam.

Inzicht via Google Mijn Bedrijf

Elk bedrijf zou verstandig zijn om Google Mijn Bedrijf te gebruiken voor de lokale vindbaarheid binnen Google. Naast het vergroten van de online vindbaarheid en zichtbaarheid in Google, kun je ook waardevolle gegevens verkrijgen. Dit kun je doen door naar het tabblad ‘Inzichten’ in je Google Mijn Bedrijf-account te gaan. Op dit tabblad vind je jouw lokale dashboard met gegevens. Deze gegevens geven je informatie over het aantal keren dat er naar jouw bedrijf is gezocht en hoe mensen bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. Als je voldoende zoekopdrachten hebt op je merknaam, kun je deze in drie categorieën bekijken.

  • Rechtstreeks
  • Algemene zoekopdracht
  • Merknaam

Bij DVB Digital hebben we de gegevens overzichtelijk gemaakt en 80% van de zoekopdrachten zijn directe zoekopdrachten, 19% is algemeen en slechts 1% is gerelateerd aan een merknaam.

Maar, wees gewaarschuwd!

Laat dit je nu niet in de war brengen. Op merknaam betekent ‘klanten die je vermelding vinden als ze naar een merk zoeken dat aan jouw bedrijf is gerelateerd’. Merknaam is in dit geval dus een merknaam van een concurrent. De rechtstreekse zoekopdrachten zijn ‘klanten die je vermelding vinden als ze je bedrijf zoeken op naam of adres’. Dan is 80% geen slechte score, vind je ook niet?!

Met behulp van deze gegevens en inzichten kun je de bekendheid van jouw merk meten en hierop inspelen. Het is dus belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn, zodat je kunt beginnen met het vergroten van de bekendheid van jouw bedrijf.

Hoe vergroot je naamsbekendheid?

Het vergroten van je naamsbekendheid vereist een doordachte strategie. Zonder plan en duidelijke doelstellingen is het als het ware marketing bedrijven zonder richting. Een strategie voor het vergroten van je naamsbekendheid is essentieel voor het behalen van succes op lange termijn.

Een goed doordachte en gedefinieerde merkidentiteit is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Het is belangrijk om een duidelijk beeld van jouw bedrijf naar buiten te brengen, omdat dit bijdraagt aan zowel spontane als geholpen naamsbekendheid. Om naamsbekendheid te vergroten, kun je gebruikmaken van diverse (digitale) marketingmiddelen. Deze middelen worden vaak ingezet om diensten te vermarkten of je webshop te promoten, maar ze kunnen ook direct bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid. En deze naamsbekendheid draagt op haar beurt weer bij aan het behalen van de gewenste verkoopresultaten.

Een goed doordachte en gedefinieerde merkidentiteit is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Het is belangrijk om een duidelijk beeld van jouw bedrijf naar buiten te brengen, omdat dit bijdraagt aan zowel spontane als geholpen naamsbekendheid. Om naamsbekendheid te creëren, kun je gebruikmaken van diverse (digitale) marketingmiddelen. Deze middelen worden vaak ingezet om diensten te vermarkten of je webshop te promoten, maar ze kunnen ook direct bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid. En deze naamsbekendheid draagt weer bij aan het behalen van de gewenste verkoopresultaten.

Door actief te werken aan je naamsbekendheid vergroot je jouw salesfunnel. Je richt je met je marketinginspanningen namelijk op je doelgroep. Hoe groter je naamsbekendheid, hoe groter je salesfunnel wordt. Dit komt doordat je meer mensen uit je doelgroep bereikt die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Zoekmachine marketing voor jouw geholpen naamsbekendheid

Tegenwoordig is een bedrijf slechts een van de ongeveer acht biljoen resultaten van een zoekmachine. Als een bedrijf niet op de eerste pagina te vinden is, wordt het eigenlijk niet opgemerkt.

Het vergroten van je naamsbekendheid is een uitdagende taak, omdat het alles omvat wat bijdraagt aan de meningen en gevoelens van je klanten over je bedrijf. Zoekmachinemarketing wordt vaak gebruikt om producten of diensten te verkopen. Je kunt Google Ads gebruiken om te adverteren in de zoekmachine of je website optimaliseren voor organische resultaten. Daarnaast is zoekmachinemarketing ook zeer effectief voor het vergroten van je naamsbekendheid.

Google is de eerste plek waar mensen naartoe gaan als ze iets zoeken, met meer dan 90% van de zoekmachinegebruikers die Google gebruiken. Naast Google Mijn Bedrijf kun je ook je naamsbekendheid vergroten met een Google Ads brandingcampagne.

Wanneer je adverteert op jouw merknaam, ontvang je niet slechts één vermelding, maar meerdere. In het geval van DVB Digital staan wij bovenaan met een advertentie, onze organische website en via Google Mijn Bedrijf. Dit biedt drie mogelijkheden om direct door te klikken naar onze website. Merk je dat je niet zichtbaar bent in de zoekmachine resultaten wanneer je zoekt op jouw eigen merknaam (of websitenaam)? Met een gratis SEO scan ontdek je waar verbeterpunten liggen voor zoekmachine optimalisatie.

Content marketing

Publiceer je alleen voor jezelf? Je bent niet de enige. Veel bedrijven zijn enthousiast begonnen met het creëren en delen van content. Ze hebben bijvoorbeeld een blogpagina waar ze maandelijks artikelen op plaatsen. Contentmarketing werkt uitstekend om meer leads en omzet te genereren, maar het draagt ook enorm bij aan je naamsbekendheid. Vergeet echter niet om je content ook onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Het duurt even voordat je artikelen vindbaar zijn in zoekmachines, dus zorg ervoor dat je doelgroep in aanraking komt met je content.

Dit kun je doen door je artikelen te delen op sociale media. Bijna alle bedrijven zijn aanwezig op sociale media en maken gebruik van socialemediamarketing om op informele wijze hun doelgroep te bereiken. Deel je artikelen op sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Vergeet daarbij natuurlijk niet de kanalen Instagram en Snapchat als deze relevant zijn voor je bedrijf. Je zult merken dat wanneer je bericht wordt geliked, het ook onder de aandacht komt van een nieuw publiek. Om je bereik nog verder te vergroten, kun je ook gebruikmaken van Facebook-advertenties en op die manier een nieuw publiek kennis laten maken met je artikelen en bedrijf.

Wil je weten wat het je oplevert aan bekendheid, gebruik dan een UTM-code in je uiting. UTM staat voor Urchin Tracking Module. UTM is een manier om URLs te taggen waarbij specificaties aan de URL worden toegevoegd. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de Campaign URL Builder van Google. In deze tool kun je verschillende parameters instellen, waarna de tool een unieke (meetbare!) URL genereert.

  • Website URL: welke link wil je delen?
  • Bron van je campagne: wat is de bron van je campagne?
  • Campagne medium: denk aan banner, cpc of email
  • Campagne naam: welke campagne is het? Geef het een unieke naam.
  • Optioneel > Campagne term: als je de campagne op een bepaald zoekwoord of thema inricht
  • Optioneel > Campagne inhoud: als je meerdere URLs binnen dezelfde campagne gebruikt.

Zo kun je steeds controleren hoeveel mensen jouw bedrijf hebben opgemerkt door jouw berichten op social media.

Denk ook aan je offline content. Met offline content bedoelen we de persberichten die je verstuurt, de advertenties die je in je (lokale) krant plaatst en alle andere content die je offline deelt. Door middel van deze content vergroot je jouw naamsbekendheid offline, wat je bijvoorbeeld kunt merken aan een plotselinge toename in het aantal bezoekers online of wanneer er contact met je wordt opgenomen naar aanleiding van jouw uiting.

Aan de slag om je naamsbekendheid te vergroten

Hoe meer bekendheid jouw bedrijf heeft, des te meer leads en omzet je genereert. Een sterke merknaam is essentieel voor jouw bedrijf en draagt bij aan groei. Ga aan de slag om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten en maak gebruik van de marketingmiddelen die bij jouw bedrijf passen. Merkbekendheid geeft aan in hoeverre jouw doelgroep vertrouwd is met jouw merk en hoe goed zij dit herkennen. Het creëren van naamsbekendheid is van onschatbare waarde bij het vermarkten en promoten van jouw bedrijf en producten. Zorg ervoor dat naamsbekendheid altijd op de marketingagenda staat, aangezien jouw merk zich ontwikkelt, zal ook jouw naam en bekendheid groeien.

Jouw naamsbekendheid in kaart brengen?

In hoeverre is jouw merk al bekend bij jouw doelgroep? Weet je precies wie er allemaal tot jouw doelgroep behoren? Met behulp van de gratis Quickscan kunnen we de huidige situatie analyseren. Hoe vaak wordt er gezocht op de naam van jouw merk in zoekmachines? Hoe vaak wordt jouw bedrijf genoemd wanneer er gezocht wordt naar een oplossing voor een probleem? Op basis hiervan kun je direct aan de slag om de naamsbekendheid te vergroten. Wil je ook meer klanten, leads en omzet genereren voor jouw organisatie door middel van een grotere naamsbekendheid? Met de Quickscan ontdek je alle mogelijkheden.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven