Hoe kan ik mijn website bovenaan en hoger in Google krijgen?

Wil je je winst, omzet en klantenbestand vergroten door hoger in de zoekresultaten van Google te verschijnen? We laten je graag alle mogelijkheden zien om bovenaan in Google te staan en daar te blijven.

Wat kun je verwachten?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je bovenaan in Google komt te staan? En hoe zorg je ervoor dat je daar ook blijft staan? Met behulp van Google Ads kun je direct bovenaan staan (mits je account goed is ingesteld). Je kunt de advertenties herkennen in de zoekmachine aan het woord ‘advertentie’ ervoor (aangegeven met een geel blokje in de visual).

Voor organische (optimalisatie) resultaten zijn er talloze factoren waar je aan kunt werken om ervoor te zorgen dat jouw website goed vindbaar is. Deze resultaten worden onder de advertenties weergegeven en hebben geen aanduiding voor de website.

De factoren die van invloed zijn op zowel SEO als SEA veranderen regelmatig. Google (en andere zoekmachines) blijven zichzelf ontwikkelen. Door regelmatige updates van het algoritme zul je merken dat wat vorige week nog werkte, na een update misschien niet meer effectief is. Het is dus tijd om hulp in te schakelen! Want eenmaal bovenaan in Google betekent niet automatisch dat je daar blijft staan.

Waarom je niet zomaar bovenaan in Google komt te staan

“Ik kan mijn website niet vinden in de zoekmachine.” Dit is een veelvoorkomend probleem bij bedrijven. Het kan zijn dat een nieuwe website nog niet geïndexeerd is, maar er zijn ook andere redenen waarom jouw bedrijfswebsite niet goed vindbaar is. Met behulp van Google Ads kun je direct bovenaan in Google staan, maar hiervoor moet je wel op de juiste manier je budget inzetten. Om je website organisch vindbaar te maken, moet je zowel on-page als off-page optimalisaties goed hebben ingesteld. Dit vergt veel werk en kan niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden. Het is helaas geen snel proces! Het kost tijd om hoger en bovenaan in Google te komen en daar te blijven.

Het is belangrijk om tijd (en dus geld) te investeren in zaken zoals:

  • Het uitvoeren van zoekwoordonderzoek
  • Het herschrijven van content
  • Het opbouwen van de domeinwaarde door middel van linkbuilding en het verspreiden van waardevolle content
  • Het zorgen voor een goed functionerende (technische) website.

FAQ

Hoe kun je je positie in Google verbeteren? Blijf je bovenaan staan, zelfs als je er weinig tot geen inspanning meer voor doet? Deze en andere vragen worden ons regelmatig gesteld. We hebben ze hieronder samengevoegd.

Een hogere positie in Google bereik je door te investeren in SEO (zoekmachine optimalisatie) of SEA (zoekmachine adverteren). Bij adverteren is het belangrijk om goed op te letten of je zichtbaar bent op de juiste zoekwoorden en hoeveel omzet deze zoekwoorden genereren. Je betaalt namelijk per klik. Organisch betekent aanzienlijk investeren in linkbuilding en het verbeteren van je domein, content en naamsbekendheid.

Uit onderzoek van Google is gebleken dat gebruikers van de zoekmachine zelden verder kijken dan de eerste pagina en voornamelijk klikken op de bovenste resultaten. Naarmate je lager in de zoekresultaten staat, ontvang je steeds minder klikken (minder dan 1%). Als je niet bovenaan staat, loop je dus al deze potentiële bezoekers mis en blijft je website zonder bezoekers. Het is alsof je (winkel)pand leeg blijft staan.

Het is belangrijk om te blijven werken aan je positie in Google, aangezien je anders snel voorbijgestreefd wordt door concurrenten of door updates van Google. Adverteren kan helpen, maar kan ook veel geld kosten. Blijf daarom optimaliseren op het gebied van ad copy, zoekwoorden en targeting om bovenaan te blijven staan. Houd er rekening mee dat eenmaal bovenaan staan niet betekent dat je daar ook blijft.

Google is de dominante speler in Nederland (en grote delen van de wereld) als het gaat om zoekmachines. Over het algemeen geldt dat als je goed scoort in Google op bepaalde zoekwoorden, je er vanuit kunt gaan dat dit ook goed werkt in Bing, DuckDuckGo of andere zoekmachines. Binnen Google is er zelfs meer concurrentie, waardoor het moeilijker is om bovenaan te komen dan in andere zoekmachines.

Herken jij onderstaande situatie(s)?

1. Je positie op relevante zoektermen verslechtert steeds en je website daalt in de zoekmachine.
2. Je bent niet goed vindbaar in Google (of Bing) en je weet niet hoe je dit probleem kunt oplossen.
3. Je hebt de zoekwoorden geïdentificeerd, maar je weet niet wat de volgende stap is.
4. Je staat bovenaan in Google, maar niet op zoekwoorden die ook omzet genereren voor jouw bedrijf.
5. Je concurrenten imiteren jouw bedrijf en zijn begonnen met het overnemen van jouw ranglijsten.
6. Je hebt het gevoel dat je zoekwoorden ontbreken in de zoekmachine, waardoor je leads, klanten en omzet misloopt.
7. Je wilt beginnen met SEA of je wilt organisch hoger scoren in Google.

Sta bovenaan en hoger in Google en blijf daar ook!

Het verkrijgen van een hogere positie in Google en het behalen van top rankings in zoekmachines is een doel waar bijna elke ondernemer naar streeft. Hoe kan ik bovenaan in Google komen te staan? Dit is een vraag waar veel ondernemers het antwoord op zoeken. In de afgelopen jaren is het medialandschap zo drastisch veranderd dat zoekmachine marketing niet meer te negeren is. Het hebben van een hoge positie in Google is enorm belangrijk geworden voor het genereren van leads. Met andere woorden, het aantrekken van nieuwe klanten via internet door hoger te scoren in Google.

Laten we allereerst duidelijk maken dat er helaas geen eenvoudige truc bestaat waarmee jouw bedrijf direct overal bovenaan in Google staat of een fantastische ranking en positie behaalt in zoekmachines. Het is een geleidelijk proces waarbij de hulp van een partner met uitgebreide kennis op het gebied van digitale marketing vereist is. Een partner die begrijpt hoe SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (adverteren met Google Ads) samenwerken. Er zijn namelijk veel verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden.

Hoger in Google door zoekmachine adverteren

SEA, oftewel Search Engine Advertising, is een bekende vorm van zoekmachine adverteren. Deze advertenties worden bovenaan de organische zoekresultaten in Google weergegeven. Met SEA kun je ervoor zorgen dat je direct bovenaan in Google komt te staan.

Voordat je website hoog in Google verschijnt door middel van zoekmachine adverteren, zijn er verschillende factoren waar je rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan het budget dat je wilt besteden, het uitsluiten van bepaalde zoekwoorden en het verwijzen naar de juiste bestemmingspagina. Daarnaast is het afhankelijk van het budget en de kwaliteitsscore van de advertentie, evenals de kwaliteit van je website, of je zichtbaar bent bij zoekopdrachten.

Het opzetten van een Google Ads campagne is een uitdagende taak. Om ervoor te zorgen dat elke euro die je in Google Ads investeert ook daadwerkelijk rendement oplevert, is het raadzaam om een Google Ads specialist in te schakelen. Zij beschikken over de kennis en expertise om jouw advertentie optimaal te laten presteren binnen Google.

Slechts 40% van de gebruikers van zoekmachines klikt op een advertentie, terwijl de overige 60% klikt op een organisch (gratis) zoekresultaat. Een nummer één positie in de Google advertenties heeft gemiddeld een doorklikpercentage van 7,94%.

Een nummer één positie in de organische zoekresultaten van Google heeft daarentegen een gemiddeld doorklikpercentage van 24,78%. Dit is een belangrijke reden om hoog te scoren in de organische zoekresultaten.

Hoger in Google door zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization), is een bekende term. Door middel van SEO zorg je ervoor dat je website organisch hoog in Google verschijnt. Het optimaliseren van een website is echter geen snel proces en resultaten zijn niet direct zichtbaar.

Het is van groot belang om continu te blijven optimaliseren. Wanneer je dit niet doet, zullen de resultaten in de zoekmachine dalen. Door wel te blijven optimaliseren, zul je merken dat je hoog blijft scoren in Google.

Google maakt gebruik van een zoekalgoritme om te bepalen welke websites het beste aansluiten bij de zoekopdracht van jouw doelgroep. Om aan dit algoritme te voldoen, zijn er drie factoren waar je rekening mee moet houden:

  • Techniek
  • Content
  • Domeinwaarde van de website

Techniek van je website

De techniek van een website speelt een cruciale rol voor Google. Bovendien bepaalt de techniek grotendeels de gebruikerservaring van de bezoekers op een website. Google is voortdurend bezig met het verbeteren van het algoritme, zodat de bezoekers het beste resultaat krijgen bij het zoeken.

Google richt zich op de Core Web Vitals. Dit zijn een reeks metrische gegevens die de gebruikerservaring meten. Deze Core Web Vitals omvatten de Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).

Je herkent het vast wel. Je zoekt iets op en typt het in de Google-zoekmachine. Vervolgens klik je op een organisch zoekresultaat, maar de website blijft maar laden… Dit is natuurlijk erg vervelend en Google straft dit dan ook af. De laadtijd wordt gemeten aan de hand van de LCP. Een goede LCP is een laadtijd van minder dan twee seconden.

Naast de LCP-score, bepaalt de FID de snelheid waarmee de bezoeker interactie kan hebben met de website. Een FID van minder dan 100 milliseconden is ideaal. Als dit niet het geval is, zal de positie van de website in Google lager zijn.

Als er tijdens het laden van de website elementen verschuiven, heeft dit invloed op de CLS-score. De CLS meet de visuele stabiliteit van de website. Google begrijpt dat het storend is als elementen zoals knoppen verschuiven, waardoor je per ongeluk op een andere knop drukt. Door deze technische problemen op te lossen, wordt de website gebruiksvriendelijker en zal deze hoger scoren in Google.

Google kijkt niet alleen naar de Core Web Vitals, maar ook naar de navigatie en structuur van de website. Het menu biedt een gemakkelijke manier voor bezoekers om verschillende pagina’s te bezoeken. Daarom is het essentieel dat dit soepel en probleemloos verloopt. Naast het menu zorgt een kruimelpad voor een helder overzicht, waardoor bezoekers zich gemakkelijk door jouw pagina’s kunnen bewegen.

Content op je website

Voor het optimaliseren van zoekmachines, adverteren in zoekmachines en voor alle inhoud op jouw website heb je zoekwoorden nodig. Voordat je begint met het schrijven van een tekst, is het belangrijk om te begrijpen hoe mensen zoeken naar jouw producten of diensten. Door middel van een zoekwoordenonderzoek kun je precies achterhalen hoe jouw doelgroep zoekt. Een handige tool voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is de Zoekwoordplanner van Google Ads.

Als je een zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd en merkt dat een bepaald zoekwoord veel zoekvolume en concurrentie heeft, is de oplossing om lokaal hoog te scoren binnen die markt. Door je te richten op het zoekwoord in combinatie met de plaatsnaam, zorg je ervoor dat je alleen concurreert met bedrijven die ook specifiek schrijven voor dat zoekwoord + plaatsnaam. Hierdoor verlaag je niet alleen de concurrentie, maar bereik je ook de klanten die specifiek op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Google beoordeelt de content die je online plaatst. Er wordt onderscheid gemaakt tussen goede en minder goede content. Door de juiste zoekwoorden in de tekst te verwerken, sluit je beter aan bij de zoekopdracht van de doelgroep en dit wordt ook opgemerkt door Google. Daarnaast wordt de content beoordeeld op basis van de inhoud en de relevantie van de geschreven tekst. De tekst moet leesbaar zijn, dus houd de lezer in gedachten tijdens het schrijven. Het doel is uiteindelijk om de lezer de benodigde informatie te verstrekken.

Naast de inhoud en relevantie is ook de structuur van de tekst belangrijk. Tegenwoordig nemen mensen minder tijd om een tekst te lezen. Aansprekende en krachtige koppen (H1, H2, H3, enzovoort) zorgen ervoor dat de lezer wordt gestimuleerd om verder te lezen.

Wil je meer weten over on-page SEO-factoren? Collega Pascal heeft hier een blog over gesch

Domeinwaarde bouwen

Naast de technische aspecten en de inhoud kijkt Google ook naar de domeinwaarde van de website. De domeinwaarde geeft aan hoe belangrijk en relevant jouw website is voor Google. Google beoordeelt de domeinwaarde op basis van het linkprofiel. Zonder een sterk linkprofiel zul je geen hoge positie behalen in Google. Maar hoe kun je een sterk linkprofiel opbouwen?

Met behulp van linkbuilding is het mogelijk om een sterk backlinkprofiel te creëren. Relevante links zorgen ervoor dat je een hogere positie behaalt in Google. Aangezien Google haar algoritme blijft verbeteren, is het extra belangrijk om tijdens het linkbuilden te focussen op relevante en sterke backlinks. Het heeft dus geen zin om als kledingwinkel te linken naar autodealers. Dit is namelijk niet relevant voor jouw website, aangezien het een totaal andere branche betreft.

Daarnaast is het ook van belang om te letten op de spreiding van het linkprofiel. Het is effectiever om tien sterke links te verkrijgen in één maand, dan om in vijf dagen zoveel mogelijk links van slechte kwaliteit te ontvangen. Google beschouwt dit als spam en zal dit bestraffen. Hierdoor loop je het risico je positie in Google te verliezen.

Het is niet alleen belangrijk dat andere websites over jou schrijven, maar ook dat je op jouw eigen website verwijst naar andere pagina’s van jouw website. Deze interne links worden gewaardeerd door Google en zorgen ervoor dat bezoekers of potentiële klanten blijven doorklikken binnen de website.

Het verbeteren van je positie in Google door middel van SEO vereist tijd en expertise. Om er zeker van te zijn dat er op de juiste manier rekening wordt gehouden met de techniek, content en de domeinwaarde van jouw website, is het raadzaam om een SEO specialist in te schakelen.

Aan de slag om hoger in Google te komen!

Bovenstaande tips helpen je om hoger in Google te komen. Door je website voortdurend te optimaliseren, bereik je de gewenste positie en behoud je die. Het optimaliseren vergt veel tijd en kennis van SEO en SEA. Als je hier zelf niet genoeg van weet of tijd voor hebt, kan dit een uitdaging zijn.

Een online marketingbureau kan je helpen om hoger in Google te komen. Zij hebben de expertise en kennis om dit te realiseren. Hierdoor behaal je niet alleen betere resultaten, maar kun je ook je focus behouden op andere activiteiten binnen je bedrijf!

Benieuwd naar wat wij kunnen aanpassen en inzetten om jouw website hoger in Google te laten scoren? Vraag gerust een Quickscan aan. Ons team van SEO- en SEA-specialisten zal je website grondig analyseren.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven