Hoe kan ik Pinterest-advertenties inzetten?

Met Pinterest advertenties breid je je social media strategie uit en vergroot je online succes!

Wat kun je verwachten?

Waarom je nu moet starten met Pinterest adverteren

Sociale media zijn al jaren enorm populaire kanalen voor consumenten om in contact te komen met andere consumenten en bedrijven. Echter, het wordt steeds moeilijker voor bedrijven om gratis hun doelgroep te bereiken. Daarom maken veel bedrijven gebruik van social media-advertenties. Facebook en Instagram zijn al veelgebruikte kanalen, maar vergeet Pinterest niet. Met een Pinterest-advertentie kun je een breed publiek bereiken dat direct vanuit Pinterest jouw website kan bezoeken. En nee, je hoeft tegenwoordig echt geen webshop meer te hebben om succesvol te adverteren op Pinterest.

In 3 simpele stappen helpen wij je verder

Stap 1. Telefonische inventarisatie

Maak je al gebruik van social media marketing? Of ben je nog helemaal nieuw op dit gebied? Bij DVB Digital streven we ernaar om samen met jou succes te behalen. Daarom is ons eerste doel altijd om telefonisch contact met je op te nemen om nader kennis te maken. Waar loop je tegenaan op het gebied van social media? Wat zijn je doelen met betrekking tot Pinterest-advertenties en waarom wil je ze gebruiken? Gebruik je ook andere middelen om je doelgroep te bereiken? Tijdens ons telefoongesprek zullen we je uitgebreid vragen stellen om jou en je bedrijf beter te leren kennen. Natuurlijk is er ook ruimte voor eventuele vragen van jouw kant. We beantwoorden ze graag!

Stap 2. De Quickscan wordt uitgevoerd

Als je al gebruik maakt van social media adverteren, zullen we beginnen met het maken van een social media Quickscan. Hierbij zullen we kijken naar wat je al doet en of er mogelijkheden zijn voor verbetering. Als je nog geen gebruik maakt van social media voor je bedrijf, zullen we onderzoeken of adverteren op Pinterest interessant kan zijn, maar de stappen zullen dan iets anders zijn. In dat geval zullen we geen Quickscan uitvoeren, maar we zullen uiteraard wel met je meedenken over andere mogelijkheden om je een gepersonaliseerd advies te geven. Na drie tot vijf werkdagen zal de Quickscan klaar zijn en zullen we deze aan je presenteren. Als we direct een plan van aanpak opstellen, kan de doorlooptijd iets langer zijn.

Stap 3. Bespreken van de Quickscan

Het adverteren op Pinterest is maatwerk, daarom is onze Quickscan ook op maat gemaakt. Deze zullen we je toesturen en tevens uitgebreid toelichten. Welke strategie kun je het beste toepassen op Pinterest? En met welke doelstellingen? In de Quickscan zullen we adviezen en verbeterpunten aanreiken die jou verder kunnen helpen met adverteren op Pinterest. En… Na de Quickscan ben je niet verplicht om met ons samen te werken. We zouden het waarderen als we je kunnen helpen met het benutten van de verbeterpunten en kansen, maar de keuze is aan jou. Of je ervoor kiest om het zelf te doen of je huidige bureau nog een kans geeft. Het belangrijkste voor ons is dat jij het beste resultaat behaalt.

FAQ

Het adverteren op Pinterest is al geruime tijd mogelijk in Nederland, maar nog niet alle bedrijven zijn bekend met dit social media platform. Laten we de bekendheid vergroten door direct antwoord te geven op veelgestelde vragen. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen!

Pinterest is een platform voor sociale media dat lijkt op een ‘prikbord’. Gebruikers kunnen op Pinterest updates ‘pinnen’ op borden en deze delen met hun volgers. Het wordt vaak gebruikt als inspiratiebron, waarbij borden worden gemaakt.

Het adverteren op Pinterest werkt op een vergelijkbare manier als adverteren op andere sociale mediakanalen. Je hebt de mogelijkheid om op verschillende manieren updates te promoten bij een door jou gekozen doelgroep. Met Pinterest-advertenties kun je de naamsbekendheid vergroten, de overwegingen beïnvloeden en/of de omzet verhogen.

Voor Pinterest advertenties kun je betalen per klik (CPC) of per 1000 vertoningen (CPM). De kosten per klik zijn afhankelijk van je gekozen targeting en doelgroep, maar over het algemeen laag. Het bieden begint bij € 0,11 per klik of je kunt ongeveer € 5,00 betalen per 1000 vertoningen. Je hebt ook de mogelijkheid om een looptijdbudget of een budget per dag in te stellen.

Er is geen verplichting, maar Pinterest is buitengewoon populair. Met meer dan 400 miljoen gebruikers wereldwijd en 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers, bevindt jouw doelgroep zich ook op dit sociale mediakanaal. Bovendien zijn de kosten relatief laag en kun je op een zeer visuele manier jouw producten of diensten promoten.

Waarom de Quickscan de ideale start is!

Door middel van de Quickscan analyseren we jouw huidige digitale marketing inspanningen om te bepalen of er nog mogelijkheden zijn voor verbetering. Ontvang antwoorden op vragen die je hebt over je social media marketingstrategie, welke kanalen wel of niet effectief zijn en meer. De Quickscan geeft je de benodigde tools om daadwerkelijk aan de slag te gaan met social media adverteren.

  • Moet ik eerst met een ander kanaal beginnen voordat ik succes kan hebben met adverteren op Pinterest bij mijn bedrijf?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de juiste advertentievorm kies en hoe werken Pinterest advertenties?
  • Welke mogelijkheden biedt social media marketing mij en is het verstandig om Pinterest adverteren te combineren met andere social media kanalen?
  • Worden al mijn marketingmiddelen optimaal benut of kan ik meer omzet genereren uit mijn huidige marketinginspanningen?
  • Zijn er nog onbenutte kansen op het gebied van social media?
  • Kan ik nog andere (social) media kanalen inzetten?

Pinterest adverteren inzetten?

Pinterest is niet langer alleen een bron van inspiratie, maar ook een platform waar gebruikers actie ondernemen en direct bestellingen plaatsen. Het sociale media netwerk, opgericht in 2010, stelt gebruikers in staat om ‘pins’ te plaatsen en zo een prikbord te creëren. Of je nu pins maakt vanuit Pinterest zelf of vanaf andere websites, het kan allemaal.

Pinterest is enorm populair en heeft al jarenlang een groeiend aantal gebruikers. Wereldwijd maken 400 miljoen mensen gebruik van het platform, waarvan 3,5 miljoen in Nederland.

Het bedrijf heeft internationaal meer groei doorgemaakt dan in het thuisland. Steeds meer Nederlandse bedrijven ontdekken het medium en gaan aan de slag met Pinterest-advertenties. Dit vormt een waardevolle aanvulling op de reeds bestaande social media marketingactiviteiten van bedrijven.

Pinterest advertenties bieden bedrijven de mogelijkheid om vroeg in de customer journey van potentiële klanten contact te maken met de doelgroep, bewustzijn te creëren en aandacht te trekken. 98 procent van de gebruikers geeft aan dat ze nieuwe dingen hebben geprobeerd die ze op Pinterest hebben ontdekt, in vergelijking met 71 procent op andere social media-platforms. Met andere woorden, de doelgroep op Pinterest staat open voor ‘nieuwe dingen’.

Naast het vergroten van de naamsbekendheid, zien merken die Pinterest advertenties gebruiken positieve resultaten. Uit de eerste resultaten blijkt dat gebruikers 29 procent meer uitgeven op Pinterest dan op andere kanalen. Elke geïnvesteerde euro staat gelijk aan twee euro of meer terug.

Om dit te bereiken, kun je verschillende soorten advertenties op Pinterest gebruiken. Je hebt de keuze uit verschillende advertentieformats, namelijk:

  • Afbeelding advertentie (promoted pins)
  • Pinterest carousel advertentie (promoted carousel ad)
  • Video advertenties (promoted video pins)

De Pinterest advertentie die je kiest, beïnvloedt niet alleen de biedstrategie en plaatsingen, maar ook de kenmerken. Zorg ervoor dat je eerst de kenmerken bekijkt voordat je de campagne maakt.

Afbeelding advertentie op Pinterest

Promoted pins zijn pins die gepromoot worden. Naast het ‘promoted’ label, zien ze er hetzelfde uit en worden ze op dezelfde manier weergegeven als normale pins op de startpagina en tussen de zoekresultaten. Pinterest gebruikers kunnen ze op borden pinnen, de gepromote pin delen en er commentaar op geven.

Een van de beste kenmerken van deze advertentievorm is dat wanneer een gebruiker de pin deelt, deze niet langer als ‘gepromoot’ wordt weergegeven. De daaropvolgende re-pins van andere gebruikers zijn dus gratis vertoningen en bekendheid. Als een gebruiker direct op je pin klikt, worden ze doorgestuurd naar de gekoppelde landingspagina achter de advertentie.

Pinterest carousel advertentie

Een Pinterest carrouseladvertentie bestaat uit twee tot vijf afbeeldingen waar gebruikers doorheen kunnen ‘swipen’. Net als bij Facebook-advertenties kun je per afbeelding aangeven welke afbeelding, titel en beschrijving je wilt tonen. Daarnaast kan de bestemmingspagina per afbeelding verschillen in de carrouseladvertentie.

Dit formaat is ideaal als je meerdere diensten of producten wilt promoten, omdat je verschillende bestemmingspagina’s kunt koppelen. Het is een geweldige manier om meerdere producten of functies te laten zien, omdat verschillende afbeeldingen en verkooppunten kunnen aanspreken bij verschillende Pinterest-gebruikers.

Video advertentie

In de basis is hetzelfde als de reguliere pin advertenties, maar nu wordt het statische beeld vervangen door een video. Zodra de video voor 50 procent in beeld is, wordt deze automatisch afgespeeld. Om ervoor te zorgen dat de video’s toegankelijk zijn en ook zonder geluid begrepen kunnen worden, is het belangrijk om video’s te maken die niet afhankelijk zijn van geluid.

Voor deze Pinterest advertentie kun je kiezen uit twee soorten video pins: maximale breedte en standaard. Video’s met een standaardbreedte hebben hetzelfde formaat als gewone pins, terwijl video’s met maximale breedte over de feed worden verspreid. Hierdoor vallen ze meer op! Net zoals bij de zoekmachine, waar je met extensies je Google Ads advertentie kunt uitbreiden, is de concurrentie minder zichtbaar. Uiteraard betaal je meer voor een grotere video advertentie op Pinterest dan voor het standaard formaat.

Video’s zijn ideaal voor bewustwordingscampagnes en een goede manier om een verhaal te vertellen over jouw bedrijf, producten of diensten. De video moet minimaal 4 seconden duren en mag maximaal 30 minuten duren.

Adverteren op Pinterest met een business account

Om effectief te adverteren op Pinterest, is het aan te raden om een bedrijfsaccount aan te maken. Vervolgens kun je de Pinterest Tag toevoegen om al je inspanningen te meten. Net als bij andere tags (zoals Google of Facebook), kun je hiermee zien hoeveel bezoekers je website hebben bezocht en welke acties ze daarna hebben ondernomen.

Om succesvol te zijn op Pinterest, is het belangrijk om een specifiek doel te kiezen en na te streven. Binnen Pinterest zijn er verschillende doelen die je kunt nastreven:

1. Vergroten van naamsbekendheid
2. Verhogen van app-installaties
3. Genereren van websiteverkeer
4. Creëren van bewustwording

Het is niet mogelijk om een doel te kiezen en vervolgens willekeurig te kiezen uit de verschillende advertentietypen die hierboven zijn genoemd. Afhankelijk van het advertentietype dat je kiest, kun je een passend doel selecteren. Denk dus goed na over wat belangrijker is voor jouw bedrijf: een specifieke advertentie of een specifiek doel.

De kosten van Pinterest adverteren

Per doelstelling zijn er verschillende betaalmethoden beschikbaar. Voor Pinterest advertenties kun je kiezen tussen betalen per klik (CPC) of per 1000 vertoningen (CPM). De kosten per klik zijn variabel en afhankelijk van je gekozen targeting en doelgroep. Het bieden begint bij € 0,11 per klik of ongeveer € 5,00 per 1000 vertoningen. Je hebt de mogelijkheid om een looptijdbudget of een dagelijks budget in te stellen.

Let goed op bij het maken van je keuze, want deze kan later niet meer worden gewijzigd.

Het is aan jou om te bepalen hoeveel budget je wilt besteden aan adverteren op Pinterest. Met de doelstelling websiteverkeer stuur je potentiële klanten direct door naar de door jou gekozen pagina. Hier kunnen zij een aanvraag doen of een aankoop verrichten. Net als bij Google Ads betaal je hier per klik.

Wil je zeker weten dat deze doelstelling en kosten haalbaar zijn voor jouw bedrijf? Zorg er dan voor dat je het conversiepercentage kent. Op die manier weet je hoeveel klikken je nodig hebt voordat je een verkoop genereert en wat deze verkoop je mag kosten. Als dit niet haalbaar is, overweeg dan om je campagne niet op Pinterest te laten draaien of optimaliseer je conversies.

Bij de doelstelling naamsbekendheid betaal je per 1000 vertoningen. De daadwerkelijke kosten per 1000 vertoningen zijn afhankelijk van je doelgroep en advertentie. Met de doelstelling app installaties kun je zowel per installatie als per klik betalen. Als je per klik betaalt, zal Pinterest je advertentie optimaliseren voor klikverkeer. Bouw bewustzijn op door middel van videoweergaven. Autoplay-video’s zijn ideaal om bewustzijn en aandacht te genereren. Ook voor deze doelstelling betaal je per 1000 weergaven of vertoningen.

Aan de slag met Pinterest adverteren

Als je aan de slag wilt gaan met Pinterest advertenties, is het belangrijk om te weten wat je moet doen, wie je doelgroep is en hoe je hen kunt bereiken. Omdat je wilt opvallen tussen alle pins en promoted pins, is enige creativiteit essentieel!

Binnen jouw Pinterest advertentieaccount kun je alle statistieken bekijken om jouw prestaties te meten. In de Pinterest Analytics krijg je een overzicht van al je campagnes en de belangrijkste statistieken, zoals totale kliks of vertoningen, engagement rate of CTR, gemiddelde eCPM (verdiende en onverdiende kosten per impressie) en eCPC (effectieve kosten per klik), en totale uitgaven.

Elke campagne is uniek, maar er zijn standaard manieren om je campagnes te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld je publiek verbreden, het budget verhogen, een ander soort advertentie toevoegen, enzovoort. Als je hulp nodig hebt bij adverteren op Pinterest, staan onze social media experts voor je klaar om je te helpen. Onze grafische studio helpt je ook graag bij het maken van afbeeldingen voor je Pinterest advertenties. Vraag snel de Quickscan aan en ontdek wat wij voor jouw strategie kunnen betekenen.

Derrik van bemmel dvbmedia

Derrik van Bemmel is Online Performance Marketeer met meer dan 10 jaar ervaring bij opdrachtgevers zoals OOM verzekeringen, Pearle Opticiens, Jaarbeurs Utrecht, International Card Services (ICS). 

Plan een online afspraak in voor een vrijblijvende brainstorm om jouw ideale online marketing strategie vorm te geven.

Neem vrijblijvend contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven