fbpx
Search
Generic filters
Search
Generic filters

Hoe u zelf een marketingaudit uitvoert

Er zijn zeker veel andere voorbeelden en casestudy’s met betrekking tot marketingaudits. Ze verschillen van elkaar door specifieke cases die uitgelicht worden en het is vaak lastig om een ​​marketing audit te vinden die bij jouw case past. In dit artikel zullen we het hebben over de marketingaudit en hoe u deze zelf kunt uitvoeren.

In plaats van de hele theorie te schrijven en vragen te beantwoorden zoals waarom je het nodig hebt en wanneer je er een het beste kunt doen, gaan we de vragen benaderen die deel uitmaken van het hele marketingauditproces.

Dus laten we beginnen met de hoogste prioriteiten, en in alle gevallen komen de klanten op de eerste plaats.

# 1 klanten

Wie is uw klant? Identificeer het klantprofiel en ontdek wat de behoeften, interesses, eisen en eisen van de klant zijn. Waarom heeft de klant het product of de dienst die u levert nodig? Voor verder werk heeft u deze informatie nodig in het werkproces met managers van klantenservice en verkoop.

Hoe gedetailleerder u de bovenstaande vragen kunt beantwoorden, hoe efficiënter uw marketingaudit zal zijn, dus hier is een gratis tip – neem de tijd en vind alle mogelijke details die u en uw bedrijf kunnen helpen.

# 2 Product

Nu u alle klantinformatie heeft, is de volgende stap om uw producten en diensten te begrijpen. Hoe meer functies en eigenschappen het product heeft, hoe groter het marketingauditrapport.

  1. Stel de volledige lijst van producten en diensten in die u levert en al hun eigenschappen en kenmerken Visuele identiteit en ontwerp.
  2. Heeft uw product een unieke merkstijl? Is het product op de een of andere manier aangepast en verschilt het van al het andere?
  3. Heeft u een uniek verkoopvoorstel of slogan? Zo ja, noem maar op
  4. Identificeer de voordelen van het product in vergelijking met andere vergelijkbare producten
  5. Doel van het product. Heeft uw product een doel? Zo ja, beschrijf het dan
  6. Maakt u uw product zelf of verkoopt u het gewoon door?
  7. Hoe kunt u geld besparen bij het produceren, beheren en verkopen van uw product?
  8. Gebruikt u de nieuwste of up-to-date technologie bij productontwikkeling?
  9. Heeft u een verkoopanalyse uitgevoerd? Zo ja, beschrijf het dan

# 3 Verkoop

Vervolgens, na het uitzoeken met producten, komt de verkoop. Het identificeren en analyseren van alle aspecten van het verkoopproces kan de voortgang van het bedrijf helpen. Hier zijn dus de verkoopgerelateerde vragen die u uzelf zou moeten stellen:

  1. Hoe zoek je naar je klanten?
  2. Gebruik je een verkoopscript?
  3. Heeft u ooit het werk van uw / uw verkoopmanager geanalyseerd? Zo ja, omschrijf
  4. Hoe vaak beantwoordt u telefoontjes en vragen van klanten?
  5. Vindt u de benadering van de cliënt correct, kalm en vriendelijk?

# 4 Werk met klanten

Naast het begrijpen van wie uw klant en doelgroep is, is het ook belangrijk om het hele proces van het werken met hen te begrijpen. Op een gegeven moment komen bedrijfseigenaren erachter dat ze meer hadden kunnen doen om hen aan te trekken of om bezoekers om te zetten in klanten.

Hier zijn de vragen die u van gedachten zouden doen veranderen als u het heeft over de interactie tussen uw bedrijf en klanten:

  1. Welke andere voordelen hebben uw klanten naast het bezit van het product dat ze kopen?
  2. Hoe zorgt u ervoor dat uw klanten bij u terugkomen voor een ander product of dienst?
  3. Heeft u een aantal regels en principes bij het omgaan met klanten?
  4. Houden ze van andere producten van jou, of komen ze er maar voor één?
  5. Hoeveel geld geven ze gemiddeld uit?
  6. Is er iets dat een klant ertoe zou brengen om te gaan of een ander product uit hetzelfde segment te kiezen? Waarom?

# 5 Prijzen

Prijsstelling heeft een grote invloed op marketing. Er is marketing voor grote prijzen en marketing voor kleine prijzen. U kunt geen geweldige resultaten verwachten wanneer u onjuiste prijzen voor uw producten en services instelt. Daarom hebben we de volgende reeks vragen opgesteld die u uzelf kunt stellen, en deze hebben allemaal betrekking op de prijsstelling:

  1. Noem de prijzen voor uw producten. Hoe wordt de prijs bepaald en waar is deze van gemaakt? Definieer een duidelijke structuur van uw prijzen.
  2. Hoe flexibel kan uw prijs gaan? Wat zijn de minimum- en maximumprijzen voor uw producten?
  3. Zijn de prijzen hetzelfde voor alle klanten of zijn er enkele preferentiële prijzen voor speciale klanten? Waarom?
  4. Welke betalingssystemen heeft uw bedrijf tot nu toe geïntegreerd? Bent u van plan er enkele toe te voegen of te verwijderen? Waarom?
  5. Heeft uw bedrijf speciale aanbiedingen tijdens vakanties of andere speciale gelegenheden? Waarom?
  6. Is uw prijsbeleid afhankelijk van de periode of andere belangrijke factoren?

# 6 Markt

Het kennen van de markt is net zo belangrijk als het kennen van uw producten en klanten. Uw bedrijf moet op de hoogte zijn van trends en concurrentie, anders loopt u het risico klanten te verliezen. Grote bedrijven, technologieën en innovatie bepalen meestal de trendgolven, dus het volgen ervan kan een grote boost geven aan de voortgang en verkoop van uw bedrijf. Hier is een lijst met vragen over de markt die u kunnen helpen bij de marketingaudit:

  1. Hoe verkoop je je producten (winkels, e-commerce, netwerk)? Heb je erover nagedacht om andere alternatieven te proberen? Waarom?
  2. Biedt u bezorgdiensten aan? Zo ja, onder welke omstandigheden?
  3. Hoe ziet uw verkoopplatform eruit in vergelijking met andere marktplaatsen?
  4. Hoe worden de bezoekers verwelkomd door uw bedrijf, vergeleken met concurrenten?
  5. Is uw bedrijf up-to-date met de laatste trends en tendensen?
  6. Heeft u iets innovatiefs gebruikt tijdens het verkopen van uw producten of diensten? Zo ja, waarom?
  7. Waarom is uw bedrijf aantrekkelijker dan uw concurrenten? Zou het aantrekkelijker kunnen zijn?

# 7 Adverteren

Het hebben van een goede kennis van alle bovengenoemde sleutelfactoren is belangrijk. Maar ook het promoten van en bewust zijn van uw advertentiemogelijkheden is een pre. Dit zijn de vragen die betrekking hebben op reclame en promotie

  1. Heeft u een budget voor adverteren? Zo ja, hoeveel en op welke kanalen?
  2. Welk type reclame is effectiever volgens uw ervaring tot dusver?
  3. Heeft uw bedrijf een loyaliteitsprogramma? Waarom?
  4. Welke kortingen heb je tot nu toe gemaakt en waarom?
  5. Analyseer alle online bronnen waar uw bedrijf aanwezig is. Zou u bij hen producten of diensten kopen?
  6. Heeft uw bedrijf een mobiele app? Waarom?
  7. Maakt uw bedrijf gebruik van e-mailmarketing?
  8. Zijn er gerelateerde producten of services gekoppeld aan andere producten die u verkoopt?
  9. Hoe zet u uw bezoekers om in klanten?

Tot nu toe zo goed. Toch kan de lijst met vragen voor marketingaudits doorgaan, omdat u misschien meer, aangepaste vragen aan uw bedrijf wilt toevoegen. Over het algemeen wordt aanbevolen om minimaal één keer per jaar een marketingaudit uit te voeren. Maar als u niet genoeg tijd heeft of niet zeker weet of u het hele proces aankan, laat ons het dan voor u doen. Bij Mobiteam bent u in goede handen

Scroll naar top